דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ה בסיון תשפ"ד 01.07.24
28.2°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 25.7°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 30.1°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 28.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"מוות שאפשר למנוע": ילדים בדואים נפגעים פי 4 בתאונות ביתיות מילדים אחרים

בכנס לבטיחות ילדים שנערך ברהט ביוזמת ארגון אג'יק ומשרד הבריאות, נדונו הכלים להעלאת המודעות בקרב האוכלוסייה הבדואית לנושא תאונות ילדים | התוכנית שיזמו מופצת ברשתות החברתיות, בקרב אנשי מקצוע מתחום הרפואה והחינוך, ואנשי דת

أطفال بدو يلعبون. احتمال وفاة الأولاد البدو اعلى بـ3.6 اضعاف من احتمال وفاة الأطفال اليهود (تصوير ميريام ألستر / FLASH90)
ילדים בדואים משחקים בכפר לא מוכר (למצולמים אין קשר לכתבה). "הסדרה ותשתיות הן לא בתחום השפעתנו" (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
יניב שרון

ילדים בדואים נפגעים פי 4 בתאונות ביתיות מילדים אחרים. נתון זה עלה בכנס לבטיחות ילדים שנערך ברהט. נתון נוסף שעלה בכנס, הוא כי מוות בתאונות ביתיות הוא הסיבה השכיחה לתמותת ילדים עד גיל 4 ביישובים אלה.

"זה מוות שאפשר למנוע, וחיים שניתן להציל", אומרת אחלאם אבו קרן מארגון אג'יק, שיזם את הכנס בשיתוף משרד הבריאות. 

הכנס הוקדש להצגתו של מיזם חדש לטיפול בנושא. "המיזם נוצר במשותף עם משרד הבריאות", אומרת אבו קרן. "הייתה עשייה רבה גם קודם לכן, אבל מה שהדאיג, הוא  שהתופעה מצטמצמת לאט מדי. כארגון קהילתי שמכיר את התרבות ואורח החיים, אנו חלק מהחברה ואנו מכירים את הפתרונות. התוכנית היא כוללנית ומשותפת למשרד הבריאות ולארגונים נוספים במטרה לבנות סביבה משותפת לטיפול בבעיה". 

אבו קרן מונה את משרד הבריאות, המשרד לשיוויון חברתי, התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, הרשויות המקומיות, עמותות מהחברה האזרחית ו'יד הנדיב' כשותפים למיזם.  

לדבריה, לפרויקט שלושה כיווני פעולה: הקמת מערך אנשי מקצוע שיעסקו בבטיחות ילדים, תשתית פיזית והסברה. 

"אנחנו בלבד לא נשפיע הרבה", אומרת אבו קרן. "אנו מכשירים נאמני בטיחות מקרב צוותי הוראה, עובדי רשויות ואנשי דת". הרעיון הוא שכל אדם יפעל מתוך תפקידו גם למען בטיחות הילדים. "הגננות ילמדו ויעבירו לילדים, אחים ואחיות יעבדו עם ההורים ואנשי דת בפלטפורמות שלהם. לא מספיק שרק אנחנו נעבוד. אנו מכשירים אנשי מקצוע – הכשרנו מדריכים ורכזים. אנו רוצים להעצים את הקהילה, שתיקח אחריות, שתיקח תפקיד פעיל בהפחתת התאונות, כל אחד במעגלים שלו". 

אמנם התשתית הפיזית ביישובים נמצאת באחריות הרשויות המקומיות והמדינה, אך אג'יק לא מזניחים את הרכיב הזה, מתוך הבנת חיוניותו. "יש מחסור במרחבי משחק לילדים בנגב. הם משחקים ברחוב ובכביש, זה לא מקום בטוח", מסבירה אבו קרן. "אנו מציעים להקים מרחבי משחק מותאמים לרמת ההתפתחות של הילדים בשלושת יישובי הפרויקט – חורה, רהט ויישוב ממועצת נווה מדבר. אנו עובדים דרך הרשויות. לא ניתן לעשות דבר בלי הרשות. הרשות היא בעלת האחריות והסמכות לתושבים". 

פעילי אג'יק יצרו קמפיין הסברה בכל הפלטפורמות. "אנו עובדים ברשתות החברתיות, עורכים סדנאות וביקורי בית. אנו עובדים עם ההורים לשנות את הסביבה הביתית לבטוחה יותר ויוצרים סרטוני הסברה".  

עוד נמסר מאג'יק, כי בשל היעדר תשתיות, ילדי הכפרים הלא מוכרים נמצאים בסכנה יתרה. "זה נושא יותר מורכב", אומרת אבו קרן. "נעשה מה שביכולתנו. שינוי התנהגות זה בכוחנו, אך הסדרה ותשתיות הן לא בתחום השפעתנו".

אבו קרן מסכמת באומרה כי תוצרי המיזם מופצים לכל דורש, אך יש מגבלת תקציב לפרויקט, שהושק לפני כחודשיים. "החוזה הוא לשנתיים. עכשיו חובת ההוכחה עלינו", כך אבו קרן. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!