דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
30.3°תל אביב
  • 30.6°ירושלים
  • 30.3°תל אביב
  • 29.0°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.9°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 30.1°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

הקיבוצים אורים, גבולות וצאלים עותרים לבג"ץ בדרישה לסיוע כלכלי כחלק ממתווה חבל תקומה

שלושת הקיבוצים נמצאים יותר מ-7 ק"מ מהגבול עם עזה, אבל תושביהם טוענים שפעילות צה"ל בשטחם חייבה את המועצה לפנות את רובם: "7 ק"מ הוא גבול מדומיין שהמציאה המדינה לפני שנים. תושבי הקיבוצים הופקרו במתקפת הטרור וממשיכים להיות מופקרים אף בימים אלו"

שלט בקיבוץ צאלים (צילום: דוד טברסקי)
שלט בקיבוץ צאלים (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

הקיבוצים אורים, גבולות וצאלים במועצה האזורית אשכול עתרו הבוקר (שני) לבג"ץ בדרישה מהמדינה להעניק להם את הזכאויות וההטבות שיש לשאר מפוני המועצה ולהכלילם במתווה יישובי "חבל תקומה", שצפויים לקבל סיוע של 19 מיליארד שקלים בחוק שיקום חבל תקומה לתמיכה וחידוש יישובי עוטף עזה. את העתירה הגישו באמצעות עורכי הדין אביתר קנולר ונועה בן אבי ממשרד קנולר ישינובסקי קינן.

מימיה הראשונים של המלחמה, על שלושת הקיבוצים חל צו אלוף והמועצה פינתה את רוב תושביהם אף שהם נמצאים מעבר יותר מ-7 ק"מ מהגבול. לטענת הנהגת היישובים, הנוכחות המרובה של צה"ל הפכה את היישובים לבסיסים צבאיים שתושביהם לא יכלו לחזור לנהל בהם שגרת חיים במשך חודשים רבים. עם שובם, הקיבוצים נדרשים להקצות משאבים רבים מכיסם כדי להחזיר את הקהילות לתפקוד במועצות.

"הקיבוצים המדוברים הם חלק בלתי נפרד ממועצת אשכול, ילדיהם לומדים יחד עם שאר היישובים הנפגעים", נכתב בעתירה. "הם נאלצו להתפנות כמו כולם וחייהם הפכו לסיוט". לדברי העותרים, אי-הכנסתם של הקיבוצים למתווה הפיצויים היא אפליה שיוצרת אי-שיוויון בין השירותים הניתנים לחברי המועצה. "7 ק"מ הוא גבול מדומיין שהמציאה המדינה לפני שנים. תושבי הקיבוצים הופקרו במתקפת הטרור וממשיכים להיות מופקרים אף בימים אלו".

התושבים דורשים פיצויים מהביטוח הלאומי עבור ההפסדים הכלכליים שנגרמו להם בחודשי הפינוי והלחימה, פטור מארנונה, הטבות מס, תמיכה פסיכולוגית ותמיכה בהשקעה במקומות המגורים ובמרחב הקהילתי.

ראשי רשויות אמרו בכמה הזדמנויות בחודשים האחרונים שהמדינה מצפה שהיישובים שלא פונו יפוצו בכספים שכל מועצה תקבל לצורך הניהול השוטף ללא הקצאת תוספתית לעניין, אך הכספים לכך דלים ולא יספיקו לצרכים של היישובים שמעבר למתווה הפיצויים.

יהונתן קנה, סגן רבש"צ קיבוץ אורים, שהשתתף בלחימה ב-7 באוקטובר: "התחושה היא שזנחו אותנו ב-7 באוקטובר, וזנחו אותנו שוב בכל התהליך לאחר מכן. אנחנו שקופים, לא השארנו מספיק דם כדי שיתייחסו אלינו ברצינות".

חוק חבל התקומה, שלפיו יוקצו 19 מיליארד שקלים לשיקום עוטף עזה בחמש השנים הקרובות, צפוי לעלות להצבעה בכנסת עד סוף המושב הנוכחי. בתחילת אפריל המנהלת הורתה להעביר מיידית 90 מיליון שקלים לצורך היערכות לחזרת התושבים המפונים, ועד כה כמיליארד שקלים הועברו בהרשאה להתחייב לשיקום ותמיכה במפונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!