דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
30.3°תל אביב
  • 30.6°ירושלים
  • 30.3°תל אביב
  • 29.0°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.9°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 30.1°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

"נתיב לתל אביב": נערים שפונו מנתיב העשרה וחבריהם לכיתה מתל אביב יצרו תערוכת צילומים

התערוכה מוצגת במתחם שרונה בתל אביב | רומי גרפי שמשתתפת בתערוכה: "השתתפתי בפרויקט כדי להעביר את הרגשות שלי דרך המצלמה ודרך החיבור לתלמידות האחרות בבית הספר"

ליאל סקיביצקי (מימין) יערה ארשנסקי ואלבינה זילב (צילום: מיכל מרנץ)
ליאל סקיביצקי (מימין) יערה ארשנסקי ואלבינה זילב (צילום: מיכל מרנץ)
אורן דגן

"רציתי להעביר את הכאב שהמושב חווה ב-7 באוקטובר", אומרת ל'דבר' רומי גרפי, בוגרת כיתה י' מנתיב העשרה, שצילומיה מוצגים בתערוכת הצילומים "נתיב לתל אביב", של בני נוער מנתיב העשרה ומתל אביב. התערוכה נפתחה השבוע, ומוצגת ב'קפה עוטף' במתחם שרונה בתל אביב. "השתתפתי בפרויקט כדי להעביר את הרגשות שלי דרך המצלמה ודרך החיבור לתלמידות האחרות בבית הספר. אני גאה להיות חלק ולהראות איפה אני חיה יותר מחצי שנה".

במתקפת הטרור על ישראל ב-7 באוקטובר ספג מושב נתיב העשרה, כמו רבים מיישובי העוטף, מכה קשה. תושבי נתיב העשרה נלחמו בעוז במחבלים שחדרו מרצועת עזה, ובתום קרבות ממושכים ומעשי גבורה יוצאי דופן של אנשי המושב וכיתת הכוננות, התגלה כי 20 מחברי המושב נרצחו. מאז פונו חברי המושב ורבים מהם שוהים בדיור זמני במלונות בתל אביב ובירושלים.

רומי גרפי בתערוכה. "גאה להיות חלק ולהראות איפה אני חיה" (צילום: מיכל מרנץ)
רומי גרפי בתערוכה. "גאה להיות חלק ולהראות איפה אני חיה" (צילום: מיכל מרנץ)

תערוכת הצילומים משלבת עבודות של בני הנוער מהמושב ובני נוער מתל אביב הלומדים בתיכון ע"ש שמעון פרס. יערה ארשנסקי, בוגרת כיתה י', מספרת שהיא וחברותיה שמעו על הפרויקט בשיעור תנ"ך. "זה נשמע לנו מאוד חוויתי", היא אומרת. "זו הזדמנות להכיר, וזה באמת קירב בינינו", אומרת חברתה אלבינה זילב, ולחברתן ליאל סקיביצקי חשוב לומר: "אנחנו מחכים לכולם".

התערוכה "נתיב לתל אביב" נולדה מהמעבר החד של תושבי נתיב העשרה ובני הנוער של היישוב מבתיהם ומסביבתם הכפרית, למגורים בבית מלון בעיר, בסביבה האורבנית. כל מעגלי החיים שהכירו השתנו ללא היכר; המשפחה, החברים, הסביבה ומוסדות החינוך. המעבר יצר בבני הנוער צרכים וקשיים חדשים שהתבטאו במגוון אופנים.

התערוכה מציגה את תל אביב כפי שהיא נראית מבעד לעיניהם של בני הנוער ומראה את נקודת המבט הייחודית שלהם, המתארחים והמארחים. הצילום שמלווה בכתיבה יצר מרחב להדהוד של מרחב הביניים התל אביבי. 

את הפרויקט מובילות אמנית הצילום וראש מגמת הצילום בבית הספר 'שבח מופת ע"ש ש. פרס' דפנה שלום, והפסיכותרפיסטית ענת בן יהודה, שבחרו בצורת הנחייה דיאלוגית שבה המשתתפים בחרו את יעדי הצילום בעיר ואת הטכניקות הצילומיות שמסקרנות אותם.

בתהליך העבודה ששזר צילומים, שיחות וכתיבה, נבחנו מושגים כמו 'בית', 'ביטחון', 'שייכות' ו'זרות'. בני הנוער צילמו במקומות שהם עצמם בחרו, כדוגמת מלון רויאל ביץ' שבו הם מתארחים, וברחבי העיר. התערוכה מזמינה את הצופים להרחיב את מבטם על תל אביב  וכיצד המלחמה משתקפת בעיר דרך עיניהם של בני הנוער המפונים. 

'קפה עוטף נתיב העשרה' מנוהל ומתופעל על ידי תושבים מנתיב העשרה על מנת לייצר מקום התכנסות לקהילה, תעסוקה ופרנסה, לצד חיבור בין הקהילה המארחת לקהילה המפונה. הרווחים מבית הקפה מועברים לנתיב העשרה לטובת שיקום הקהילה וחוסנה.

התערוכה מתקיימת בחסות חברת 'סלקום' שחברה למושב נתיב העשרה לקשר ארוך טווח. החברה מסייעת לתושבים במגוון דרכים וגם תורמת לטובת קרן לשיקום נתיב העשרה.

התערוכה מוצגת עד סוף יוני במתחם שרונה, רחוב קפלן 30, תל אביב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!