דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
26.3°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 26.3°תל אביב
  • 25.0°חיפה
  • 26.8°אשדוד
  • 23.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

משפחות נרצחי 7 באוקטובר זועקות לחוק ייעודי לנפגעים: "אף אחד לא רואה ולא שומע אותנו"

נציג האוצר הודה בדיון ועדת חוקה בכנסת כי הוועדה הציבורית שהקים שר האוצר בעניין המענה למשפחות הקורבנות, לא תעסוק בכלל הצרכים הייעודיים | אדווה פינקלשטיין, אם ילדיו של נרצח במסיבה: ״החיים התהפכו, פוטרתי מהעבודה ונותרתי לבד - אבל לא מגיע לי כלום מהמדינה״

נציגי משפחות הנרצחים במסיבות בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
נציגי משפחות הנרצחים במסיבות בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
הדס יום טוב

ועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת דנה היום (שני) מעל 3 שעות בסאגה המתמשכת של החוסר במענה ייעודי לצרכי משפחות נרצחי טבח 7 באוקטובר.

הנושא נידון במשך חודשים ארוכים בוועדה המיוחדת לפניות הציבור, במהלכם גם הונח חוק ייעודי שנכתב בשיתוף המשפחות הנותן מענה ספציפי למשפחות הנרצחים באסון, שלא מקבלים מספיק מענים מחוק נפגעי פעולות איבה.

בדצמבר האחרון  הודיע הביטוח הלאומי  לנפגעי אירועי 7 באוקטובר ומשפחותיהם, שחלקם פוצו על ידו אוטומטית, שללא חקיקה ייעודית מתאימה לא יתאפשר לסייע לנפגעים ולמשפחות – אלא בכפוף להגשת מסמכים ועמידה בפני ועדה רפואית, בהתאם לחוק נפגעי פעולות איבה.

אולם, העברתו של החוק למעבר בקריאה ראשונה במליאה נעצרה לאחר שנציגי האוצר טענו ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כבר הקים ועדה ציבורית הבוחנת את המענים הללו. בתחילת יוני אף עמדו משפחות נרצחים וארגונים רלוונטיים מול הוועדה והציפו צרכים רבים, אולם בדיון ועדת החוקה היום אמרה הדס שמל, אחות של שרון הירש שעמדה בפני הוועדה ש"מספר פעמים הם ציינו שהוועדה תדון רק במענה ראשוני ולא בצרכים רוחביים".

רועי בבייב, רפרנט רווחה וביטוח לאומי במשרד האוצר, אישר את דבריה. "מנדט הוועדה הוא לתת טיפול נקודתי ומיידי במענקים, בטיפול ובשיקום. לא לכל הצרכים שעולים מעבר לזה. אלה זקוקים למודל ולחקיקה", עוד אמר כי "לוועדה אין מנדט לשנות חוקים". לשאלת ח"כ קארין אלהרר, מיוזמי החוק המקורי, בבייב סירב לתת סכום מסגרת, כדי "לא להתחייב", אבל אמר שההערכה שעלות המענים תהיה כמיליארד שקל לכלל המשפחות.

לדברי בבייב, הוועדה המיוחדת שהקים השר תגיש את מסקנותיה ב-7.7, רק אז, בתום 9 חודשים לאסון, השר סמוטריץ' יחליט אם לקבל או לא לקבל את ההמלצות. "כל המשרדים והגופים, גם אלה שמאוד רוצים לתת מענים, יכולים לתת שירותים במסגרת הקובייה שלהם, שלא מתאימה. אנחנו זקוקים לחוק ייעודי לאסון שבעה באוקטובר", אמרה אלהרר וזכתה למחיאות כפיים מצד נציגי המשפחות.

"קרוב ל-9 חודשים שאף אחד לא רואה ולא שומע אותנו. הכל תקוע, הכל נופל על אוזניים ערלות", אמרה בוועדה ענת גולדשטיין, אמו של עמית מגנזי ז"ל שנרצח בנובה, וטענה ששר האוצר "שם מקל בגלגלים" בתהליך העברת החוק. "אי אפשר להכניס את האירוע הזה תחת חוק נפגעי פעולות איבה. זה אסון לאומי, וצריך תכנית ייעודית. איך אין לכם תכנית שיקום ייעודית? אתם מנותקים טוטאלית".

גולדשטיין הוסיפה: "אנחנו פה בדיונים למענה ראשוני אחרי 9 חודשים, ואין שום התקדמות. בינתיים קמתי היום בבוקר וראיתי ש-10 מיליארד שקל עברו לחינוך הדתי, ושהשרה סטרוק קיבלה יותר מ-400 מיליון שקל – בלי ועדות מיוחדות, בזמן שלילדה שלי קיבלה חוב בביטוח לאומי ואני סגרתי עסק. אתם עושים עלינו סיבוב. אנחנו דורשים חקיקה ייעודית, לא מחר, לא מחרתיים. לפני חצי שנה".

אדווה פינקלשטיין, פרודתו של אדם שנרצח במסיבה ואם שני ילדיו, סיפרה שכפרודה היא ומשפחתה לא זכאים לכל מענה. "המשפחות שבראשן נותר הורה גרוש או פרוד נותרו לבד, מבחינת החוק אנחנו לא נמצאים. המשפחה שלי לא זכאית לשום דבר, למרות שהילדים שלי התייתמו מאבא שלהם בגיל מאוד צעיר. החיים שלי התהפכו, איבדתי את העבודה שלי, אבל מבחינת המדינה, אני לא נפגעת איבה".

ביחס לדבריה, ח"כ גלעד קריב (העבודה) התחייב: "בימים הקרובים נניח הצעת חוק פרטית של קבוצת חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה בנושא, אנחנו מצפים שתהיה הצ"ח ממשלתית מקבילה כפי שהייתה בנושא השבים והשבות".

ממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ קרויזר סיכם את הוועדה וביקש ממשרד ראש הממשלה למנות פרוייקטור לנושא משפחות הנרצחים. ובנתיים משפחות הנרצחים נותרו, שוב, לאחר עוד דיון ארוך, ללא כל מענה קונקרטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!