דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
29.6°תל אביב
  • 27.3°ירושלים
  • 29.6°תל אביב
  • 28.8°חיפה
  • 29.8°אשדוד
  • 31.6°באר שבע
  • 38.1°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 31.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תושבי ראש העין וכפר קאסם הפגינו נגד הקמת תחנת כוח בין היישובים: "אנחנו יחד במאבק"

התחנה של קסם אנרגיה צפויה לקום במרחק פחות מקילומטר מראש העין, וצמוד לשכונות החיצוניות של כפר קאסם, והתושבים חוששים מזיהום סביבתי | בין הנואמים מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ותושב ראש העין, פרופ' נחמן אש: "אני אזרח מודאג. ההחלטה לא הגיונית"

הפגנה נגד הקמת תחנת כח בצומת קסם. מימין: מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' נחמן אש (צילום: יח"צ)
הפגנה נגד הקמת תחנת כח בצומת קסם. מימין: מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' נחמן אש (צילום: יח"צ)
אמיתי פרץ
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כמה מאות תושבים התאספו אמש (שני) באזור חקלאי נידח ליד צומת קסם, כדי למחות נגד הקמת תחנת הכוח המתוכננת ליד כפר קאסם. התחנה בצומת קסם היא היחידה שבנייתה מקודמת כיום, לאחר שהתוכניות לתחנות OPC בחדרה ו'ריינדיר' בכפר סבא נדחו בשל לחץ של שרים מהליכוד.

ההפגנה התקיימה במקביל לדיון בבג"צ במספר עתירות שהגישו העיריות, בטענות בין היתר של פגיעה בסביבה, פגיעה בחיי התושבים, ובעיקר טענות על התנהלות לא תקינה של התהליך במוסדות התכנון.

להפגנה התוססת הגיעו גם הורים וילדים, ובמתחם הוצבו צבעי גואש להכנת שלטי מחאה תוצרת הילדים. ברקע התנגן שיר שעיריית ראש העין הוציאה במיוחד, ובין הנואמים היו גם בני נוער תושבי העיר. עבור רוב הנוכחים היה ברור שהקמת התחנה חייבת להימנע בכל מחיר, על אף המחסור המתהווה באנרגיה והעלייה במחירי החשמל.

המחאה אורגנה בשיתוף פעולה של עיריות ראש העין וכפר קאסם. "הגענו לראש העין בשביל השקט", מספרת טלי, שהיא ובעלה ניר (62) הגיעו יחד להפגנה. "תחנת כוח לא יכולה להיות עשרה קילומטר מעיר, ככה המומחים אומרים", טוען ניר, "פה זה הרבה פחות".

לטענת התושבים, התחנה מתוכננת להיות במרחק 750 מטר בלבד משכונת 'נופרים' בראש העין, ורק 250 מטר מהמתחם המסחרי נצבא. בצד כפר קאסם, עשרות מטרים בודדים בלבד מפרידים בינה לבין מתחם 'נוף הארץ', שבו גרות משפחות. "הם אומרים שהסולר לא יחלחל, אבל אני הייתי מנהל בפז, ואני יודע שדלקים תמיד מחלחלים, וכשהם מחלחלים זה אסון שלא עובר".

טלי וניר, תושבי ראש העין, בהפגנה נגד הקמת תחנת כח בצומת קסם (צילום: אמיתי פרץ)
טלי וניר, תושבי ראש העין, בהפגנה נגד הקמת תחנת כח בצומת קסם (צילום: אמיתי פרץ)

בדבריו מתייחס ניר לבעיה הסביבתית של האיום על אקוויפר המים באזור. הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) הצהירה שאין חשש למקורות המים, שכוללים בין היתר את מקורות הירקון ושורה של בארות שמזינה את כפר קאסם. זוהי אחת העתירות שנידונו בבג"צ אתמול (שלישי) נגד התחנה, אולם היא לא היחידה.

"מהרגע שנודע לנו על זה, חיפשנו שותפים, ודרך הוואטסאפ נוצר איחוד בין כפר קאסם לראש העין" מספר מחמוד פריג', ממובילי המאבק בכפר קאסם. "כבר חמש שנים אנחנו ביחד בזה, וזה התפשט לזירה המשפטית, לזירה התקשורתית".

מחמוד פריג', תושב כפר קאסם בהפגנה נגד הקמת תחנת כח בצומת קסם (צילום: אמיתי פרץ)
מחמוד פריג', תושב כפר קאסם בהפגנה נגד הקמת תחנת כח בצומת קסם (צילום: אמיתי פרץ)

פריג', בן 36 מכפא קאסם, נמצא במאבק כבר מההתחלה. "אנחנו בכפר קאסם ניפגע הכי הרבה מהתחנה. לא רק שהיא ממש על השכונה החיצונית שלנו, אנחנו גם כפר שתלוי במים מהבארות. בתוכנית של הותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור. א.פ) הביאו תכנית למים ממקור חלופי לתושבי כפר קאסם. התוכנית תושלם ב-2040 לפי המסמכים שלהם. התחנה, לעומת זאת, אמורה להיות מוקמת תוך שנתיים".

ולא רק סכנה סביבתית יש פה. בין משתתפי בהפגנה היו גם תחושות קשות כלפי קיבוץ גבעת השלושה הסמוך, שהתחנה תיבנה על אדמותיו ותניב לו רווחים. "השכונה החיצונית של כפר קאסם, שהתחנה תיבנה ממש ממש בסמוך אליה, היא לכאורה אזור לא מפותח, אבל בפועל היא מאוכלסת כבר כמה עשורים. אמרנו את זה לות"ל, והם שלחו לפה אנשים, ראו פה ילדים ובתים בעיניים שלהם. תחשוב, אנחנו יישוב חלש סוציואקונומית, והאדמות הללו הן ממש על הכפר שלנו. גבעת השלושה, שהם עשר קילומטר מכאן, הם הולכים להרוויח מזה הון".

בנקודה הזו כמה אנשים, יהודים וערבים, מצטרפים לשיחה. לדבריהם, האדמות הללו, שהיו שייכות לכפר קאסם, נמסרו לקיבוץ גבעת השלושה ב-1951 כאדמות חקלאיות. אולם כשהרישיון עליהן עמד לפוג ב-2019, הקים קיבוץ גבעת השלושה את חברת 'קסם אנרגיה', שמתכננת להקים שם תחנה. לדברי פריג', "תחשוב כמה יישוב קטן כזה הולך להתעשר מהמפגע הזה".

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר: "אני כאן בכובע של תושב מודאג. ההחלטה לא הגיונית"

אחד הנואמים על הבמה בהפגנה היה תושב ראש העין, פרופ' נחמן אש, עד לפני שנה וחצי מנכ"ל משרד הבריאות, וכיום יו"ר המכון לחקר מדיניות הבריאות. "אני כאן בכובע של תושב ראש העין, תושב מודאג שאכפת לו", אמר אש, "אני כאן כדי למחות על החלטת הממשלה ובעיקר על התהליך. ההחלטה להקים תחנה הפועלת על גז וסולר לא הגיונית בתקופה זו. מדינת ישראל דוגלת בחדשנות ולכן חייבת לקבל החלטה חד משמעית לפתרון כולל לאנרגיה מתחדשת. נכון, זה מורכב יותר אבל זו מחויבותנו למען דור העתיד. על אחת כמה וכמה כשמדובר בתחנת כוח בלב האוכלוסייה".

שלטים בהפגנה נגד הקמת תחנת כח בצומת קסם (צילום: אמיתי פרץ)
שלטים בהפגנה נגד הקמת תחנת כח בצומת קסם (צילום: אמיתי פרץ)

מאחורי הקהל עמדו כרזות עם אוסף כתבו וטיעונים שמסביר מדוע הקמת התחנה לא נחוצה. "חיפה תתנתק תוך חמש שנים מחברת החשמל", הכריזה אחת הכתבות בשלטים, ועל אחרת נכתב: "אנרגיה סולארית היא הפתרון".

גם פריג' חושב שחשמל סולארי יכול להיות הפתרון. "אנחנו בכפר קאסם, אוכלוסייה ענייה, אנחנו מוכנים לקבל את זה שלא נשתמש בהרבה אנרגיה. 750 קילוואט בערך אנחנו משתמשים היום? שני ראשי העיר, הקודם והנוכחי, התחייבו שאם המדינה תבטל את זה, נעזור לדאוג שהכול יגיע אצלנו מסולארי, זה לא מופרך או יקר יותר מלבנות פה תחנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!