דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס חרדים

דרעי על פסיקת בג"ץ: "שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה בארץ ישראל"

יו"ר יהדות התורה משה גפני: "אף שופט לא מבין בערך של לימוד התורה והתרומה שלה לעם ישראל בכל הדורות" | התנועה לאיכות השלטון, שעתרה לבג"ץ: "לא נסכים יותר למצב האבסורדי בו יש מי שנותן למדינה, תורם ואף מסכן את חייו, ויש מי שלא עושה דבר"

יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
אור גואטה

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות פסיקת בג"ץ, שקבע היום (שלישי) פה אחד כי בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי.

יו"ר ש"ס אריה דרעי: "העם היהודי שרד רדיפות, פוגרומים ומלחמות רק בזכות השמירה על ייחודיותו – התורה והמצוות. זהו הנשק הסודי שלנו מול כל האויבים, כהבטחת בורא עולם. גם כאן, במדינת היהודים, לצד לוחמינו היקרים המחרפים נפש מול האויבים, נמשיך לשמור מכל משמר על חברת לומדי התורה המקיימים אותה מתוך הדחק. הם אלו שמשמרים את כוחנו הסגולי ומחוללים ניסים במערכה.

"אין שום כוח בעולם לנתק את עם ישראל מלימוד התורה וכל מי שניסה זאת בעבר – נכשל כישלון חרוץ. שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה בארץ ישראל, שהיא הענף שעליו כולנו יושבים".

יו"ר יהדות התורה ושר השיכון הרב יצחק גולדקנופף. "החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת" (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר יהדות התורה ושר השיכון הרב יצחק גולדקנופף. "החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת" (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני אמר לפני פרסום ההחלטה: "מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי. אין שם אף שופט שמבין בערך של לימוד התורה והתרומה שלהם לעם ישראל בכל הדורות". לאחר מתן ההחלטה, צייץ גפני בטוויטר הודעה בת מילה אחת, שהפנתה להודעה הקודמת: "כאמור".

יו"ר יהדות התורה והשבת, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: "החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת. מדינת ישראל קמה על מנת להיות בית לעם היהודי שהתורה היא סלע קיומו. התורה הקדושה תנצח".

עו"ד אליעד שרגא מהתנועה למען איכות השלטון. "סוף ל-76 שנות אי שוויון ואפליה אסורות" (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
עו"ד אליעד שרגא מהתנועה למען איכות השלטון. "סוף ל-76 שנות אי שוויון ואפליה אסורות" (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון שהגישה את העתירה: "פסיקת בג"ץ שמה סוף ל-76 שנות אי שוויון ואפליה אסורות. לא נסכים יותר למצב האבסורדי בו יש מי שנותן למדינה, תורם ואף מסכן את חייו, ויש מי שלא עושה דבר. התנועה לאיכות השלטון תמשיך לעקוב מקרוב אחר יישום ההחלטה ותפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה כדי להבטיח את מימושה המלא. זהו צעד חשוב בדרך לחברה צודקת ושוויונית יותר בישראל".

בעקבות פסיקת בג"ץ, פנתה התנועה לאיכות השלטון במכתב דחוף לשר הביטחון יואב גלנט, לרמטכ"ל הרצי הלוי וליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בדרישה לפעול לגיוס מיידי של כלל 63 אלף תלמידי הישיבות החרדים החייבים בגיוס. התנועה הדגישה כי אין לקבל את הצעת היועמ"שית לגיוס של 3,000 תלמידי ישיבות בלבד.

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, ועו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת ליטיגציה בתנועה: "פסיקת בג"ץ היום היא ניצחון היסטורי לעקרון השוויון בנטל ולשלטון החוק. אנו דורשים מהרשויות לפעול ללא דיחוי ליישום ההחלטה ולגיוס מיידי של כלל תלמידי הישיבות החייבים בגיוס. זוהי חובתם החוקית והמוסרית, במיוחד לנוכח המצב הביטחוני המורכב והצורך הדחוף בכוח אדם בצה"ל".

אחים לנשק, ממגישי העתירה: "אל מול החיוכים המופקרים של 63 ח"כים מנותקים שהצביעו בעד השתמטות ונגד חיילי צה"ל – בג"ץ הכריע והראה שבמקום שבו אין הנהגה יש דמוקרטיה. שר הביטחון, הגיע העת למעשים – שחרר את הצווים".

בני גנץ. "צורך ביטחוני וגם חובה מוסרית" (צילום: דוד טברסקי)
בני גנץ. "צורך ביטחוני וגם חובה מוסרית" (צילום: דוד טברסקי)

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בכנס הרצליה: "נגמרו המשחקים. נגמרו הקומבינות. נגמרו הימים שבהם יש כאלה שצועקים 'נמות ולא נתגייס' וכאלה שמתים כי הם כן התגייסו. נגמרה האפליה בין דם לדם. בג"ץ אמר הבוקר את דברו, ודברו היה ברור וחד, כולל השופטים השמרנים ביותר: אין יותר פטור לחרדים.

"גלנט, אדלשטיין, ברקת, דיכטר, ביסמוט, וסמוטריץ' – זה הרגע שלכם. החל מהבוקר גיוס חרדים הוא החוק, ואם לא תקיימו אותו – זו בגידה במשרתי צה"ל".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "אחיי החרדים, זה לא בג"ץ, וזה לא אתם. זה ראש הממשלה והשרים בממשלתו שלא חיפשו פתרונות לגיוס ולשירות המדינה, אלא פתרונות לתחזוק הקואליציה. לא מאוחר להגיע להסכמות, שישרתו את המדינה, ויביאו לשירות ישראלי. השירות הוא צורך ביטחוני וגם חובה מוסרית, לא במקום עולם התורה, אלא כדי שנוכל להמשיך להתקיים במדינה של כולנו – חרדים, ערבים, חילונים וכל חלקי החברה, ביחד. הגיע זמן מתווה שירות ישראלי בהסכמה רחבה".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת יולי אדלשטיין אמר בכנס הרצליה: "ידעתי כבר לפני הפסיקה שיש מלחמה בישראל ושחסר כוח אדם בצה"ל, כל הדיבורים על צבא קטן וחכם מאחורינו. צריך למצוא דרך איך באופן מעשי צה"ל מתחיל לגייס ציבורים שלא שירתו בצורה משמעותית".

בהודעת הליכוד לאחר פרסום פסיקת בג"ץ נמסר: "הפתרון האמיתי לבעיית הגיוס הוא לא פסיקת בג"ץ שתהיה רלוונטית לתקופה קצרה בלבד, אלא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. תמוה שבג"ץ, שנמנע במשך 76 שנים לכפות בפסק דין את גיוס בני הישיבות, עושה זאת דווקא עכשיו, ערב השלמת חוק הגיוס ההיסטורי, וכשגיוס החרדים האחרון היה הגבוה אי-פעם.

"החוק גובש על ידי מערכת הביטחון כשבני גנץ היה שר הביטחון, ועבר בקריאה ראשונה בתמיכת בנט, לפיד וליברמן. עכשיו פתאום בנט, לפיד, ליברמן וגנץ מתנגדים לחוק, כי הם אינם מעוניינים בגיוס חרדים, אלא בהפלת הממשלה. בניגוד לטענתם, החוק צפה תרחישי מלחמה ונערך להם, ובכל מקרה נעשות בו התאמות המתחייבות מהמצב הקיים. החוק מעלה באופן ניכר את שיעורי הגיוס של הציבור החרדי, קובע סנקציות כלכליות מוסדיות על אי-עמידה ביעדים, ומכיר בחשיבות לימוד התורה".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס הרצליה: "מדובר בפסיקה היסטורית וחשובה. צריך לקרוא את ההחלטה במלואה ולראות את המספרים, אבל מדובר בפסיקה שכל הציבור מימין ומשמאל צריך לדרוש מהממשלה לאכוף אותה. לצד כיבוד לומדי התורה יש חובה לבנות את הכוח הצבאי. מדינת ישראל צריכה לוחמים עכשיו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!