דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
26.8°תל אביב
  • 22.5°ירושלים
  • 26.8°תל אביב
  • 25.6°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 36.4°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

בזמן שבוע הספר: הכנסת מקדמת קיצוץ קבוע של 5% לספריות הציבוריות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה קיצוץ 12 מיליון ש"ח ב-2024, ו-6 מיליון ש"ח בשנה החל מ-2025 | איגוד מנהלי הספריות הציבוריות: "יוביל לסגירת ספריות ולגביית תשלום מתושבים"

ספרייה ציבורית בית הכרם (צילום: דוד טברסקי)
ספרייה ציבורית בית הכרם (צילום: דוד טברסקי)
אורן דגן

הצעת החוק לקיצוץ תקציב הספריות הציבוריות עברה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ברוב של 45 תומכים ו-40 מתנגדים. הצעת החוק, שתקצץ 12 מיליון ש"ח מתקציבן השנה ו-6 מיליון ש"ח בשנה החל מ-2025, צפויה לעבור לוועדת הכנסת, ומשם להכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח״כ יוסף טייב מש״ס.

ההצעה עברה למרות בקשת הספריות הציבוריות משר התרבות מיקי זוהר שלא יפגע בהן דווקא בזמן שבו מציינים ברחבי הארץ את שבוע הספר העברי. במחקר שפורסם לאחרונה, נקבע כי קיצוץ בתקציבי ספריות ציבוריות עלול לפגוע בהישגי הקריאה של תלמידים בשכונות סמוכות.

חוק הספריות הציבוריות משנת 2007 קבע שיוקצה תקציב נפרד וקבוע עבור הספריות, ובמיוחד ספריות בפריפריה. התקציב מיועד לתמוך בהן לא רק כמרכזים להשאלת ספרים, אלא גם כמרכזי תרבות ועידוד קריאה. התקציב שנקבע בחוק הוא 85 מיליון שקלים, והסכום הזה לא עלה לאורך השנים, והספריות אף ספגו עיכובים בהעברתו.

הקיצוץ שאושר מתון יותר מההצעה המקורית לקיצוץ דרסטי של כ-30%. עם זאת, שיעור הקיצוץ המתוכנן ל-2024, כ-10%, עדיין גבוה מהקיצוץ הרוחבי של 8 אחוזים שהוחל על משרד התרבות בשנה זו, זאת לצד קיצוץ קבוע של כ-5% מהתקציב.

התקציב לא מוצמד למדד המחירים

ועדת השרים לחקיקה הסתייגה מספר פעמים מהצעת החוק. בפעם הראשונה, במהלך ינואר, הסירה את הצעת החוק בגרסה שכללה קיצוץ קבוע של 25 מיליון שקלים בתקציב הספריות, כך שיעמוד על 60 מיליון ש"ח בשנה.

כעת הוועדה אישרה קיצוץ של 12 מיליון ש"ח ב-2024, ו-6 מיליון ש"ח החל מ-2025. בוועדה אמרו כי באופן חריג, הצעת החוק תשוב לדיון אצל השרים לפני ההצבעות בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

בפועל, התקציב הזה צפוי לממן פחות ופחות עם השנים, משום שתקציב הספריות לא מוצמד למדד המחירים לצרכן. בוועדה הדגישו שהיא מעוניינת שאחרי השנתיים הראשונות התקציב יוצמד למדד, וכי היא תדון בכך לפני סיום ההצבעות במליאה.

מאיגוד מנהלי הספריות הציבוריות נמסר: ״למעלה ממיליון ישראלים באים באופן קבוע לספריות בכל רחבי הארץ, בכל הגילים וחלקי החברה הישראלית. נמשיך להיאבק נגד הצעת החוק שתוביל לסגירת ספריות, ולגביית תשלום מתושבים בספריות שישארו פתוחות״.

באיגוד טוענים שהצעת החוק כוללת קיצוץ לא מידתי בספריות, ללא הצמדה של התקציב למדד, וכוללת גם שינוי לרעה בהרכב המועצה לספריות ציבוריות. לדבריהם, השינויים יובילו לסגירת ספריות ולגביית תשלום עבור שירותים שעד עכשיו קיבלו תושבי ישראל בחינם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!