דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
26.8°תל אביב
  • 22.5°ירושלים
  • 26.8°תל אביב
  • 25.6°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 36.4°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

203 תיקים על אלימות כלפי קטינים במסגרות לגיל הרך נפתחו ב-2023

62% מהתיקים מתייחסים לפגיעה בפעוטות בגילי לידה עד שנתיים | הנתונים הוצגו בדיון בוועדת החינוך על הרחבת 'חוק המצלמות', שבו הוסכם שיידרש אישור מכל ההורים לשם פתיחת הצילומים לצפייה אונליין

מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

203 תיקים עקב אלימות בגירים כלפי קטינים במסגרות לגיל הרך נפתחו ב-2023. זו ירידה לעומת 247 תיקים בנושא שנפתחו ב-2022, אך הרבה יותר מ-120 תיקים בלבד שנרשמו ב-2021. בשנת 2023 נפתחו 203 תיקים עקב אלימות בגירים כלפי קטינים במסגרות לגיל הרך.

נתונים אלו פורסמו עבור הדיון על הרחבת 'חוק המצלמות', שנערך אתמול (שני) בוועדת החינוך של הכנסת. הנתונים מבוססים על ניתוח נתוני משטרת ישראל מיוני 2024, בנוגע לתיקים שנפתחו בין 2021 ל-2023. בדו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שממנו שאובים הנתונים צוין שמדובר בנתונים חלקיים בלבד, שכן חסרים נתונים מהמשרד לביטחון לאומי.

לפי הנתונים, 62% מהתיקים ב-2023 מתייחסים לפגיעה בפעוטות בגילי לידה עד שנתיים. זאת לעומת 66% ב-2022, ו-44% בלבד ב-2021. ב-2021, בניגוד ל-2022 ול-2023, רוב הפגיעות היו בגילי 3-5. קיימת אי בהירות בנתוני הדו"ח על פילוח הגילים, שכן סכום האחוזים של הגילים השונים שנפגעו מצטבר ליותר מ-100%.

החתך הגילי בנתונים משקף את השוני במסגרות החינוכיות. ילדים בגילי שלוש עד שש לומדים בגני ילדים, תחת פיקוח של משרד החינוך. התמונה סבוכה יותר בגילי לידה עד שלוש, עבורם קיימות מסגרות מסוגים שונים, שנתונות לפיקוח משרד החינוך אם יש בהן שבעה פעוטות או יותר.

הוסכם על הרחבת חוק המצלמות – עם סייגים

נתונים אלו הוצגו בדיון בוועדה על הרחבת 'חוק המצלמות', משום ששימוש במצלמות במעונות נועד לכאורה לסייע לפיקוח ולמניעת אלימות. עם זאת, לא מצוין בנתונים בכמה מהמקרים הבגיר הפוגע הוא חלק מהצוות החינוכי.

הרחבת 'חוק המצלמות' כוללת מתן הרשאה להורים לצפייה אונליין במצלמות במעון, לצד הגדלת מספר המפקחים של משרד החינוך על המעונות והרחבת סמכויותיהם. בדיון הוסכם על המשך קידום החוק המורחב, אך עם שני תיקונים.

האחד, בדיון הוסכם שתידרש הסכמת כל ההורים לשם הצבת מצלמות אונליין, לעומת 70%, כפי שנדרש בהצעה שעברה בקריאה ראשונה בכנסת. התיקון השני נוגע למעונות היום השיקומיים – הוסכם בדיון על החרגתם מהחוק. לפי נציגי משרד הרווחה, טרם הוגשה תלונה במשטרה נגד אנשי הצוות במעונות אלו, שבהם נמצאים פעוטות הזקוקים לסיוע רפואי. כמו כן, במעונות אלו יש אנשי צוות רבים וביקורים תכופים של הורים.

בכל הדיונים שנערכו עד כה הושמעו התנגדויות רבות, הן מצד המעונות, כולל ההסתדרות המייצגת את ויצ"ו, נעמת והתאגדויות שונות של עובדי המעונות הפרטיים, והן מצד גורמים משפטיים. בדיון הנוכחי, נציגת הלשכה המשפטית של משרד החינוך, שרית חאיק שפיגלשטיין אמרה כי "פתיחת המצלמות לצפייה עבור ההורים רק תגביר את אי השקט, ותערער את האמון בינם לבין הצוות".

"אנחנו חוששים שהמהלך יפגע אנושות במערך של מעונות היום", הוסיפה שפיגלשטיין,  "מבחינה פדגוגית, הפתרון הוא הכשרת הצוותים להתמודדות עם מצבים מאתגרים במעון, וכן הרחבת הרשאת הצפייה של מפקחים."

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, המכונה 'חוק המצלמות', נחקק ב-2018. החוק מתייחס לפעוטות בגילי לידה עד 3, ומחייב כל מעון ששוהים בו 7 פעוטות או יותר להתקין מצלמות במעון. מעונות עם פחות מ-7 פעוטות, או מעונות ש-70% מהורי הפעוטות בהם מתנגדים להתקנת מצלמות, פטורים מהתקנת מצלמות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!