דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון א' בתמוז תשפ"ד 07.07.24
26.5°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 25.9°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 30.5°אילת
  • 28.6°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"מכיל ניגוד עניינים": ועדת העבודה מבקשת להפריד בין ניהול הבטיחות וניהול הביצוע באתרי הבניה

תקנות חדשות שנמצאות בדיונים עוד משנת 2018 מציעות להפוך את מנהלי העבודה באתרים לאחראים על בטיחות בלבד, ולהטיל את האחריות גם על היזמים והקבלנים | הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות: ״מנהלי העבודה עצמם זועקים על המצב״

הדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת/דני שם טוב)
הדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת/דני שם טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה התכנסה היום לדיון נוסף בקידום תקנות הבטיחות בענף הבנייה. שורש הויכוח בדיון היה סביב ההפרדה המוצעת בתקנות – בין ניהול הבטיחות באתרים לבין ניהול ביצוע העבודה.

כיום, מנהלי העבודה אמונים מוגדרים על ידי החוק כאחראים הבלעדיים לבטיחות באתרי הבנייה, ובנוסף – הם אחראים גם על ניהול הביצוע של העבודה. המטרה המרכזית של התקנות החדשות המוצעות, שהעבודה עליהן התחילה עוד בשנת 2018, היא להסדיר מחדש את סוגיית הבטיחות באתרים באמצעות הגדרת האחריות הבטיחותית החלה גם על היזם, הקבלן המבצע, ובעלי תפקידים נוספים מטעמים.

אלא, שאחת המהפכות המשמעותית שמבקשות התקנות החדשות לחולל, היא גם שינוי בהגדרת התפקיד של 'מנהלי העבודה' כך שיוגדרו בחוק כאחראים על בטיחות העובדים בלבד, ויאסר להעסיקם בעבודות נוספות. "מנהלי העבודה שלאורך שנים אחראים גם על הבטיחות וגם על ניהול העבודה באתר, צועקים מזה שנים ובצדק שזה בלתי אפשרי וגם מכיל ניגוד עניינים מובנה", אמרה הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה. "מה שלנו חשוב זה שיהיה באתרים בעל תפקיד שעוסק רק בבטיחות באתר".

תגרי הבהירה, שתפקיד המדינה באמצעות תקנות הבטיחות בעבודה, היא לדאוג לבטיחות העובדים – בעוד שסוגיית ניהול העבודה עצמה באתרי הבנייה צפויה להיות מוסדרת על ידי השוק עצמו, שכן הקבלנים יצטרכו בשטח מנהלים שינהלו את ביצוע העבודה. "מנהלי העבודה הקיים יבחרו ככל הנראה או להפוך למנהלי בטיחות או שמי שאוהב את הביצוע ימשיך להיות מנהל ביצוע. כבר היום יש לא מעט מנהלי עבודה שמסרבים 'לחתום' על אתרים ובאים רק כדי לנהל את הביצוע".

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר כי "מנהל עבודה זה מי שמנהל את העבודה, את שינוע הבלטות. אם כל מה שהוא צריך לעשות זה בטיחות צריך לשנות את שמו למנהל בטיחות".

אביתר חנן מההסתדרות הבהיר כי ההסתדרות מתנגדת לשינוי הגדרת תפקיד מנהל העבודה ולפיצול התפקיד בין שני בעלי תפקידים. "הסיבה העיקרית היא הזה לא ישים מבחינת תנאי השוק", אמר, והוסיף כי "לקבלן יש אינטרס לעבוד כמה שיותר מהר וזול ומנהל העבודה היום נבחר על פי הפרמטר הזה, כשיש לו את פרמטר הבטיחות והחובה הרגולטורית לאיזון".

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) השיבה לטענה ואמרה: "אתה רוצה בעצם שמנהל העבודה יהיה בקונפליקט פנימי". המהנדס מתי רביבי ממטה הבטיחות בענף הבנייה הסביר כי "תרבות של מניעת כשלים תלויה במחוייבות של מנהלים, ולכן מנהל בטיחות שאין לו כל אחריות על בטיחות זו בעיה. רק מי שיש לו את הסמכות להורות מה לעשות ואיך לעשות בהיבט המקצועי יש לו את הסמכות להורות גם מה לעשות או לא לעשות בהיבט הבטיחותי. כך זה עובד גם בצבא". 

בנוסף לסוגיית הגדרת התפקיד של מנהל העבודה, התייחסה תגרי גם לסוגיות נוספות וקראה לוועדה לתקן את התקנות, כך שיאפשרו רק לקבלנים רשומים לבצע בנייה. "כיום אם המזמין הוא מבצע הבנייה הוא יכול לבצע גם אם אין לו שום מושג לא בבנייה ולא בבטיחות, למרות שהוא זה שצריך ליישם את כל ההוראות בתחום הבטיחות".

בנוסף, קראה להסדיר חובה למינוי אחראים על בטיחות גם באתרים בהם התקנות מבקשות לפתור את הקבלן ממינוי מנהל עבודה – ולחייב אתרים אלו לדווח על תחילת העבודה במטרה לאפשר אכיפה. "אני חושבת שבכל אתר בנייה צריך להיות בעל תפקיד האחראי על הבטיחות ושחייב להיות נוכח באתר בכל זמן עבודה. יכול להיות שבאתרי בנייה קטנים שרמת הסיכון בהם היא נמוכה יותר, אפשר שיבצע גם תפקיד נוסף כמו ניהול עבודת הביצוע או שההכשרה והניסיון שנדרשים ממנו יהיו נמוכים יותר. אבל אסור לוותר על הפונקציה הזו שיש מישהו שהשם שלו מופיע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!