דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
26.8°תל אביב
  • 22.5°ירושלים
  • 26.8°תל אביב
  • 25.6°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 36.4°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"יש 6,000 ילדי גן בלי מסגרת": בכנסת דנו בחינוך לבדואים, ללא נוכחות נציגי ממשלה

בדיון ל'יום הנגב' בוועדת החינוך, חבר מועצת אל קסום סיפר על פעוט שנאלץ לצעוד לגן כ-2 ק"מ, בשטח פתוח | נציג הסטודנטים הבדואים הביע חשש מהריסת ביתו: "למדתי על דו קיום, אבל אין לי קיום"

כאלף מתושבי מועצה האזורית אל קסום מפגינים בבאר שבע, ספטמבר 2019 (צילום: ללא קרדיט)
כאלף מתושבי מועצה האזורית אל קסום מפגינים בבאר שבע, ספטמבר 2019 (צילום: ללא קרדיט)
יניב שרון

"ילד בן 3 גר 1,900 מטר מהגן שלו" סיפר חבר מועצת אל קסום, מוסא אל קורעאן, בוועדת החינוך של הכנסת, "הילד צריך ללכת בואדיות ובשטח פתוח. תשובת משרד החינוך –  הסעות זה מ-2 ק"מ והלאה. הפתרון הוא לא הסעה, אלא הקמת גנים".

ללא נוכחות נציגי ממשלה ונציגי הרשות להסדרת יישובי הבדואים, ועדת החינוך דנה במענה החינוכי לילדי הבדואים בנגב, במסגרת 'יום הנגב' בכנסת. "כל שנה מציפים את הבעיות, אבל שום דבר לא זז", אמר ראש מועצת רהט לשעבר, פאיז אבו סהיבאן, "השחקן העיקרי, רשות ההסדרה, נעדר. זה מראה על חוסר היכולת של הרשות לפתור את הסוגייה. סוגיית הקרקע של הבדואים זה כמו מו"מ עם הפלסטינים".

אבו סאהיבן, שמכהן כיום כמנכ"ל שותף בארגון 'כוכבי מדבר' המפתח מנהיגות בחברה הבדואית, טען שיש לשים את המשקל על אחריות המדינה, ולא על יחס הציבור הבדואי אליה. "לא צריך להוכיח כל פעם שאנחנו נאמנים. השאלה כמה ישובים המדינה מסדירה. כמה היא משקיעה בחינוך".

מעיגל אל הוואשלה מהמועצה לכפרים לא מוכרים הציג את השלכות ההשקעה החסרה: "יש 6,000 ילדים בגילי גן ללא מסגרת". לדברי אל הוואשלה, "יוסי שריד החליט לפני 25 שנים כשר החינוך להקים 39 גנים בכפרים הלא מוכרים. מאז הכל תקוע".

סלים אלדנפירי מביר הדאג' הדגיש את סוגיית הריסת הבתים. בזמן הדיון, ובמרחק של כ-90 ק"מ ממנו, הוכרחו תושבי היישוב אלזרנוג להרוס את המסגד בישוב. "אחרי ה-7 באוקטובר חשבנו שהכול יהיה בסדר. אני מבקש מכל אחד שיכול לעזור – אנו תחת מלחמה, וסובלים מהריסות וצווי סילוק. יש כאן אנשים שלא מעניין אותם שהקשר בין הבדואים למדינה יהיה טוב".

רם זהבי, מנהל מחוז דרום משרד החינוך, השיב כי "החלטנו לנתק את התלות בין הסדרה לבין חינוך. הפתרונות על קרקע זו סוגיה מסובכת, ואנו מתקדמים במה שניתן. בחמש השנים האחרונות הרחבנו את המענה. והיום יש 798 כיתות גן". דבריו לוו בקריאות מחאה לגבי טיב הגנים, והיעדר תשתיות כמו חדרי שירותים.

זהבי טען שחלק מהפתרון כרוך בשימוש בהסעות, ובערבות הדדית בין הרשויות המקומיות בנגב. "נכון להיום אנו עובדים על פתיחת שתי נקודות באלפורעה. יש שם 2,400 ילדים. באל פורעה הקרקע היא של ערד, אך הניהול של מועצה אזורית אל קאסום".

נציג הסטודנטים, רביע אלאעסם מהכפר הלא-מוכר ח'רבת אל וטן, אמר כי הוא חושש מהבחינה הבאה –  ומהריסת הבית שלו. "למדתי על דו קיום. איך אמצא 'דו' אם אין לי קיום?"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!