דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
23.4°תל אביב
  • 22.5°ירושלים
  • 23.4°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 30.7°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד האנרגיה מאותת: יאפשר הגברה משמעותית של ייצוא הגז ממאגר לוויתן

לפי מסמך שהועבר לחברות השותפות במאגר, מכסת הייצוא תוגדל מ-12 BCM ל-21 BCM לשנה | עד כה נמנע המשרד מהגדלת הייצוא מתוך כוונה לשמור על עתודת גז אסטרטגית לישראל

מאגר הגז הטבעי 'לוויתן'. (Marc Israel Sellem/Pool via AP, File)
מאגר הגז הטבעי 'לוויתן'. (Marc Israel Sellem/Pool via AP, File)
אמיתי פרץ
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה אותת הבוקר (רביעי) שיאפשר את הגברת ייצוא הגז ממאגר לוויתן לשווקים אחרים, מ-12 BCM לשנה (יחידת מידה של 1 BCM היא 1 מיליארד מטרים מעוקבים) ל-21 BCM לשנה. לפי הודעת המשרד, העביר הממונה על הנפט מסמך ובו "אינדיקציה" לכך שהתוספת הכוללת של גז טבעי לייצוא תגדל ב-118 BCM, כך שמכסת הייצוא הכוללת בחוזה עם החברה תוכפל ותעמוד על 233 BCM בהינתן התוספת. עוד נכתב במסמך על אפשרות להגדלה נוספת של המכסה ב-27 BCM נוספים, בהתאם לכמות הגז הנוספת שתימצא במאגר.

הממונה ציין במכתבו כי מעבר לתוספת הכמות שאושרה, היתר ייצוא עשוי לכלול התניות נוספות הקשורות להבטחת האספקה של גז טבעי למשק הישראלי "בסיטואציות עתידיות". עוד נמסר מהמשרד כי המסמך אינו מהווה היתר לייצוא או הבטחה להיתר, אלא "תשובה להליך בדיקה שנעשה על בסיס הנתונים הקיימים כיום" על ידי גורמים במשרד.

השותפות במאגר לוויתן מעוניינות מזה זמן בהגברת הייצוא בטווח המיידי כדי למכור יותר בתקופה שבה מחירי הגז גבוהים, והעבירו כבר ביולי 2023 בקשה להגברת הייצוא ב-180 BCM. אולם עד כה משרד האנרגיה היה מהוסס יותר, מתוך כוונה לשמר לישראל עתודות גז אסטרטגיות לעשורים קדימה, ולהימנע ממצב שבו ישראל תהפוך בעצמה מיצואנית ליבואנית גז.

"בשנתיים האחרונות התרענו שוב ושוב על הסכנות באישור היקפי ייצוא גדולים למאגר לוויתן, המאגר החשוב ביותר של ישראל", נמסר מארגון לובי 99. "במיוחד בימים אלה של חוסר וודאות, מלחמה, ואיום על משק האנרגיה והחשמל, בחר הממונה על הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות לאשר לבעלי השותפות בלוויתן את הגדלת ייצוא הגז ב-118 BCM המהווים 15% מעתודות הגז המוכחות בישראל. העובדה שההחלטה התקבלה בפורום סגור, ללא שימוע ציבורי, ללא הבהרת המשמעויות לביטחון האנרגטי וליוקר המחיה – איננה מקובלת. משרד האנרגיה צריך לדאוג בעיקר לאינטרס של הציבור ולא לאינטרס של חברות מסחריות שרוצות רק להגדיל את הרווחים".

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מסר: "מברך על צעד חשוב לקראת הרחבת כושר ההפקה של הגז הטבעי בישראל, שיוביל להגברת הביטחון האנרגטי, פיתוח יכולות של המשק להתגבר על כלל האתגרים, חיזוק הקשרים הבין לאומיים של ישראל, וכמובן תרומה אדירה לכלכלה הישראלית ולהכנסות המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!