דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
27.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 26.5°חיפה
  • 28.3°אשדוד
  • 27.6°באר שבע
  • 37.0°אילת
  • 31.2°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 28.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שר החינוך בדיון על מאבק מורי התיכונים: "יש לי ביקורת על האוצר וגם על ארגון המורים"

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, ביקר בחריפות את חוסר המעורבות של שר החינוך מול דרישות האוצר לחוזים אישיים: "בכל הפרטה השירות פוחת ויורד. לא ניתן יד שתהרסו את מערכת החינוך" | סגן ראש אגף התקציבים: "אנחנו מוכנים לדבר על כל פרט"

שר החינוך יואב קיש (משמאל) בדיון ועדת החינוך בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
שר החינוך יואב קיש (משמאל) בדיון ועדת החינוך בכנסת על מאבק ארגון המורים (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בישיבת ועדת החינוך בראשות ח"כ יוסף טייב, שהתכנסה היום בהשתתפות שר החינוך יואב קיש ויו"ר ארגון המורים רן ארז, התגלעו חילוקי דעות עמוקים בנוגע לפתרון המשבר במערכת החינוך העל-יסודי. ההכרה המשותפת בחומרת המצב בעת הזו הובאה על ידי שני הצדדים בדיון, שהסתיים ללא כל הסכמות משמעותיות.

"תמונת המצב הנוכחית אינה טובה, התלמידים והמורים נפגעים", אמר היום שר החינוך, יואב קיש, בדיון ועדת החינוך בכנסת שעסק במאבק ארגון המורים נגד דרישות האוצר לרפורמות בהעסקת מורי התיכונים, בהן העסקת מנהלים וחלק מהמורים בחוזים אישיים ללא הסכם קיבוצי. "אני עושה כל מאמץ ומעורב לכל אורך התקופה בהצעות וניסיונות שונים. יש לי ביקורת על האוצר וגם על ארגון המורים, ששינה את עמדתו, כולל בנושא הסכמי העסקה ישירה". בארגון המורים מכחישים ששינו את עמדתם.

קיש התייחס לביקורת על חוסר המעורבות שלו במשבר, שבעקבותיו נוקטים המורים עיצומים כבר ארבעה חודשים. "יש טעות משותפת, שהאוצר לא הכין מסמך שיכל לפתור את הדברים, וגם ארגון המורים שחזר בו מדברים. אפשר להגיע לסיכומים ולבנות משהו שנוכל לחיות איתו. יש לשים את העבר בצד ולהתקדם הלאה.

לדברי שר החינוך, "העקרונות שהצעתי כוללים את זה שתהיה השהיה של ניכוי המקדמות, וארגון המורים יעצור את העיצומים. הצעתי את זה כבר בערב שבועות ואם היו נענים אז, כבר היו תעודות לתלמידים. המורים, המנהלים והמנהלות, כלל הצוותים עשו מעל ומעבר והצילו את מדינת ישראל. הם היו החוסן הלאומי. אנחנו ככל הנראה בפתחו של אירוע גדול בצפון ושוב עם ישראל צריך את זה."

קיש ביקר את התנהלות ארגון המורים, שנאבק בכוונת משרד האוצר להעסיק מורים בחוזים אישיים, וכינה אותה "לא מאוזנת". לדבריו, "ועד עובדי הרכבת בתקופה של יו"ר הקודם פגע בתפקידו. ארגון כללי של עובדים חייב לנהוג בצורה מאוזנת, ואם לא הוא פוגע דבר ראשון בעובדים".

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הגיב וביקר בחריפות את השר קיש: "לבוא ולהגיד שהוא מוכן להקפיא את הניכויים וניתן את הציונים, זה אומר שנוותר על כל מה שעשינו עד עכשיו, וב-30 באוגוסט לומר לנו שנהיה באותו מקום. המילים היפות של שר החינוך לא עוזרות לנו, הוא בטריבונה. אני רוצה לראות מעשים. האוצר בא עם המצאה חדשה, לתת לנו קנסות כדי שנתכופף לחוזים אישיים ולפגיעה בעבודה המאורגנת והביטחון הכלכלי. זה לא יהיה. מי שפוגע אלו מקבלי ההחלטות. לא מגיעים אל המערכת עם תנאים נמוכים כאלו. אתם לא משקיעים בדבר הזה.

"משרד החינוך צריך להילחם שהמערכת תהיה אחרת. אנחנו נמצאים על סף תהום, כאשר מורים לא רוצים לבוא וללמד, ומי שכן מגיע בורח אחרי חצי שנה. לא שמעתי את משרד החינוך מדבר על הקטנת כיתות. מקבלים הורים במסדרונות ויושבים על הרצפה. שרים מתחלפים, ומי שנשאר במערכת החינוך אלו הם המורים, וצריך לכבד אותם ולא להתנהג אליהם בצורה שוביניסטית ומצ'ואיסטית. אנחנו אמנם מורים אבל לא טיפשים. שר החינוך, לא ראיתי שום דבר יוצא דופן שעשית כשר החינוך מאז שהתמנית. בכל הפרטה השירות פוחת ויורד. לא ניתן יד שתהרסו את מערכת החינוך".

יו"ר ארגון המורים רן ארז, ועורכת הדין של הארגון סיגל פעיל בישיבת ועדת החינוך של הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
יו"ר ארגון המורים רן ארז, ועורכת הדין של הארגון סיגל פעיל בישיבת ועדת החינוך של הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)

סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, אוהד אלקבץ, חזר על טענת האוצר לפיה ארגון המורים הסכים בקיץ לרפורמות שהאוצר דורש, שכוללות העסקת חלק מהמנהלים וכל המורים בחוזים אישיים – טענה שארגון המורים מכחיש בתוקף. "הגענו לסיכומים מלאים בצורה הכי מפורשת, וזה נאמר בכל מקום כולל בבית הדין. מזמן יכולנו להיות עם הסכם. אנחנו בעשור עם שביתות של ארגון המורים. תמיד מצאו איך לעשות עיצומים. שר החינוך באירוע מאוד, וכולנו יושבים כל העת בצורה אינטנסיבית למרות שהם ברחו מהסכמות."

לדברי אלקבץ, "המטרה העיקרית שלנו היא לייצר יציבות למערכת הזו – זה דבר מחריד שלתלמידים אין טיולים, אין ציונים וכו', ואנחנו רוצים יציבות, וארגון המורים מנגד רוצה הסכם קצר טווח. מבחינתנו, אנחנו מוכנים לדבר על כל פרט בחוזים האישיים, ואמרנו שאם הארגון רוצה להוסיף הוא יכול.

"אין כל אמת בטענה שיש כאן הפרטה של המערכת. אתם מוזמנים לדבר עם מנהלים ומורים, ולא רק עם ארגון המורים, ולשמוע את דעתם על הצורך בחוזים אישיים. זאת הדרך היחידה להזרים דם חדש למערכת. דרך הסכמים קיבוציים יש חסמים רבים שלא מאפשרים העסקה אלא דרך תנאים והגבלות של ארגון המורים. אנחנו רוצים לעשות מודל שכר חדש למנהלים, לתת כסף שיוכלו לתת תוספת שכר למורים שלהם בצורה גמישה, וגם את זה ארגון המורים מסכל".

יו"ר מועצת התלמידים והנוער, ספיר מוספי: "אי אפשר לגדול ולהתקדם דרך המסכים. התיכון שלי היה ללא טיול שנתי, ללא היכרות משותפת. הדור שלי לא יצא לפולין ולא למד היסטוריה. הולכים להתגייס לצבא בלי להכיר את הארץ. בתחילת המלחמה התגייסנו למאמץ, התנדבו ועזרו בכל מקום כי הנוער הוא חלק מהמדינה. אבל נוצרים פערים גדולים. השנה אי אפשר להוכיח זכאות לתעודת בגרות. בזה צריך לטפל עוד עכשיו כי כבר עכשיו רוצים לעשות עתודות".

עינב דלח, יו"ר צוות על יסודי בהנהגת ההורים הארצית אמרה שמנתוני קופות החולים הייתה עלייה עצומה בבני נוער הסובלים מחרדה, לחץ וקשיים. "זה רק מתאר עד כמה חמור המשבר שבבני הנוער חווים", אמרה, "יש כאן מעגלי השפעה חסרי תקדים. לא רק צפון ודרום. גם הנוער שנמצא במרכז נמצא במצוקה קשה. בכל מעגלי הפגיעה התווסף עוד מעגל. ובלי מערכת שקיימת עכשיו, המצב מתדרדר עוד יותר. נמצאים בקו דק שנמצא בין תהום לתקומה. איך מקבלי ההחלטות לא רואים את זה?"

אורית סומר, מנהלת תיכון: "הסוס עומד לקרוס ובסוף הוא ימות. אני צריכה להיות וילון קטיפה עבה שיחצוץ מבין כל הבלגן ויאפשר לבית הספר לתפקד. יש הרבה מה לעסוק באתגרי הדור, אבל אנחנו נפגשים בבסיס של הדברים – באמון והסכמה ובאיך זה מתנהל. מתמודדים עם המון הנחיות שמורדות ונוחתות משום מקום, אבל זה לא נכון כי עלינו להיות חלק מהדבר הזה. אילנה קמינקה, שבנה נפל בקרב על זיקים בשבעה באוקטובר, אמרה בשמו את המשפט שראוי שניקח: כשצופים בי אני נהיה צפוי, כשרואים אותי אני נהיה ראוי. תראו אותנו".

יו"ר הוועדה, ח"כ יוסי טייב (ש"ס): "אנחנו במשבר שנמצא מעל חצי שנה. למרות ניסיונות תיווך הוועדה להגיע לאיזה פתרון, אין הצלחה רבה. עשרות אלפי תלמידים נמצאים ללא ציונים ויש לכך השלכות רבות ופגיעה בתלמידים. התלמידים האלו נפגעו מספר שנים ופגיעה חברתית גדולה שאסורה שתימשך. הוועדה דורשת להתכנס מיידית למו"מ אינטנסיבי כדי ששנת הלימודים תתחיל כסדרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!