דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פינוי תושבי כפר שלם: באוצר צפויים להתנגד לפיצוי מוגדל לתושבים

הצעת החוק שמקודמת בנושא תאפשר למפונים לקבל דירה, או זכות לבניית בית וזכויות בקרקע על פי מדד המחירים העדכני – הגבוה מבין השניים | במשרד האוצר ינסו להצמיד את מתווה הפיצויים לזה של מועצת מקרקעי ישראל, שמציע סכום קטן משמעותית מזה שבהצעת החוק

הפגנת פעילים תושבי גבעת עמל וכפר שלם  מול ביתו של השר גדעון סער, במחאה על פינויי תשובים ותיקים (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת פעילים תושבי גבעת עמל וכפר שלם. הצעת החוק מציעה להוסיף פיצוי ותק בגובה של 2% עבור כל שנת חיים בשכונה (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
דוד טברסקי

אחרי האישור בממשלה, ח"כ קטי שטרית (ליכוד) ממשיכה לקדם את החוק לפיצוי הוגן של 600 מתושבי שכונת כפר שלם בתל אביב לקראת פינויים בשנים הקרובות. "אנחנו חייבים את החוק, כי המשרדים הממשלתיים לא רוצים להתעסק בזה", טענה שטרית בוועדת הפנים אתמול (שלישי). באוצר צפויים להתנגד למהלך ולקדם הצעת פיצוי מצומצמת יותר.

הצעת שטרית, שכבר אושרה בממשלה במרץ האחרון, דורשת לבסס מעמד חוקי למסמך "קריטריונים לפיצוי" ששימש את משרד השיכון משנת 1993 (אך לא עוגן בחוק) בשלל ההסדרים שלו מול תושבי השכונה, הממוקמת בדרום-מזרח תל אביב.

החוק יאפשר למפונים שגרים בכפר שלם מאז חקיקת חוק פינוי-בינוי בשנת 1965 לקבל דירה במחיר השוק החופשי, או זכות לבניית בית וזכויות בקרקע על פי מדד המחירים העדכני – הגבוה מבין השניים. 

בנוסף למסמך הקריטריונים, הצעת החוק של שטרית מציעה להוסיף פיצוי ותק בגובה של 2% מפיצוי המגורים עבור כל שנת חיים בשכונה, ולמנוע כל סוג של פינוי עד אשר יוסדר מעמד זכויות התושבים, בדגש על תושבים ותיקים. "לא מנסים לעשות סיבוב כלכלי – רק פיצוי הולם", כך לפי שטרית, שהסבירה שהאופן בו מתנהלים הפינויים בשנים האחרונות לא תמיד נראה כך, ובמהלך שנות ה-90, רוב הפינויים באזור התנהלו בצורה מסודרת עם פיצויי דירות הולמים למפונים.

לטענת האוצר, המתווה המוצע נושא בעלות של כ-2.5 מיליארד שקלים, שלדברי נציגיו "הינו גבוה מאוד". "כשנותנים פיצוי גבוה במקום אחד במתווה במקום אחד, יהיו לו השלכות על שאר הפיצויים ותקציב המדינה", אמר דניאל סרגי, האמון על יישום המתווה. לדבריו, במשרד האוצר ינסו לפעול לצמצום מתווה הפיצויים ולהצמדתו למתווה של מועצת מקרקעי ישראל, שביקשה לפצות את התושבים בסכום קבוע וקטן משמעותית מזה שבהצעת שטרית. 

ראש ועד השכונה אהרון מדואל, יצא נגד טענות האוצר על ההוצאות. "רק עלות הקרקע  לדירה באזור היא 2.5 מיליון שקלים לדירה, ומשווקים בין 3,000  ל-4,000 דירות. הם סתם מפחידים אותנו עם מספרים", הצהיר מדואל, שהראה שלאורך השנים, כלל מערכי הפינוי שיצאו לפועל באופן תקני בשכונה, חויבו בהתייחסות לקריטריונים המקוריים. "לא מגישים פה חוק חדש, אלא תיקון לחוק קיים שקבע שיינתן פיצוי שווה ערך לאחזקות של התושבים".

זהו הניסיון השני של שטרית לעגן את זכויות תושבי כפר שלם בחוק, כאשר בעבר ניסו לעשות זאת אילן גילאון וגלעד ארדן.

בתחילת אפריל, הוועדה המקומית של תל אביב-יפו אישרה תהליכי פינוי-בינוי ל-75 משפחות שמתגוררות בכפר שלם, שעל הקרקע עליה הן מתגוררות מיועדות להיבנות 580 דירות. המשפחות אמורות לקבל פיצויים בסך כולל של 180 מיליון שקלים מהיזם, קבוצת גבאי, שרכש את זכויות הבנייה בקרקע. על פי הערכות, מדובר בכשליש מסך התושבים שגרים היום בשכונה, שמונה כ-1,000 תושבים.

בגלל היעדר חקיקה בנושא, מדובר בפיצוי שהגיע בהסדרה ישירה בין התושבים ליזם, ללא מעורבות המדינה, אך רק בינואר 2022, חברת נת"ע, שבונה את הרכבת הקלה של תל אביב, פינתה שבעה בתי מגורים בשכונה תוך כדי התנגדות התושבים, שחלקם לא נמצאו זכאים על ידי המדינה לפיצוי, ואחרים שכן פיצתה, טענו שהפיצוי לא הולם את הצרכים שלהם.

לאורך השנים היו מספר ניסיונות לחוקק חוק שיסדיר את מעמדן של משפחות אלה, אך כולם נתקלו בהתנגדות של משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה. העברת החוק תיצור תקדים בסוגיית הפיצויים של תושבי עוטף תל-אביב שפונו ללא פיצוי, או פיצוי חלקי, כפי שקרה בשכונת גבעת עמל ב-2021 ובפינוי משפחת לויאן בתל כביר בינואר 2023, לאחר שהמדינה סירבה להכיר בזכויותיה על ביתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!