דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
28.4°תל אביב
  • 28.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 28.1°חיפה
  • 29.1°אשדוד
  • 28.4°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 28.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / 26 עובדים שנהרגו, 3 ישיבות בשנה: הכנסת חייבת להאיץ את רפורמת הבטיחות בענף הבנייה

ועדת העבודה דנה לאיטה ברפורמה חריגה בהיקפה, שמגדירה לראשונה את אחריות היזמים והקבלנים לבטיחות העובדים בענף הקטלני במשק | כדי שלא תתמסמס, יו"ר הוועדה אייכלר צריך להכניס אותה לסדר היום השבועי

תאונת העבודה באשדוד, בה נהרג עובד בן 25 (צילום: איחוד הצלה)
תאונת עבודה באשדוד שבה נהרג עובד בן 25, ספטמבר 2023 (צילום: איחוד הצלה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הריני לבקשך להעלות את נוסח תיקון התקנות שבנדון לסדר יומה של הוועדה בהקדם האפשרי" כתב שר העבודה יואב בן צור ליו"ר ועדת העבודה והרווחה ישראל אייכלר (יהדות התורה), לפני כמעט שנה, בהתייחס לרפורמה חריגה בהיקפה שמקדם המשרד בבטיחות בענף הבנייה.

על אף שהתקנות הוגשו לוועדת העבודה כבר ביולי 2023, עד היום הקדישה להן הוועדה שלוש ישיבות בלבד. שלוש שעות ו-35 דקות של דיונים בכמעט שנה. בינתיים נהרגו 26 עובדים בענף מתאונות עבודה, ונפצעו יותר מ-160, לפי נתוני הארגון 'קו לעובד' – למרות שהיקפי הבנייה ירדו מאוד במלחמה.

אתמול נערך הדיון השלישי של הוועדה בנושא. באותו היום, התבשרנו על מותו של עובד נוסף, שצנח אל מותו באתר שיפוצים במושב ליד קריית מלאכי.

זירת התאונה באמונים שליד קריית מלאכי (צילום: איחוד הצלה)
זירת התאונה באמונים שליד קריית מלאכי (צילום: איחוד הצלה)

הרפורמה נועדה להגדיר מחדש את חלוקת האחריות על הבטיחות באתרי בנייה, שכ-40 מהעובדים בהם מתים בתאונות מדי שנה. במשרד העבודה החלו לעבוד עליה עוד ב-2018, בעקבות מאבק ההסתדרות, שאף איימה בשביתה כללית כדי להביא לשינוי משמעותי בסוגיית הבטיחות בענף.

הרפורמה מבקשת להגדיר לראשונה את אחריות היזמים באתרי הבנייה והחברות הקבלניות לבטיחות העובדים. התקנות הכלולות בה מגדירות תפקידים חדשים באתרי הבנייה, כגון בקר בטיחות מטעם היזם ומנהל פרויקט מטעם הקבלן המבצע. הן גם מסדירות מחדש את היקפי האחריות של מנהלי העבודה, שכיום נושאים לבדם באחריות על הבטיחות, במקביל  לניהול ההיבט הביצועי של העבודה ולתחומי אחריות נוספים.

לא סתם לקח למשרד העבודה קרוב לשש שנים להגיש את התקנות, לאחר דיונים ממושכים גם עם משרד המשפטים. ענף הבנייה הוא אחד הענפים המרכזיים במשק, וגם הקטלני ביותר – הוא אחראי לכמחצית מההרוגים בתאונות עבודה מדי שנה. הרפורמה המתוכננת מבקשת להסדיר לשנים קדימה סוגיות שלא הוסדרו במדינת ישראל מאז שנות ה-50.

במרוצת השנים הענף השתנה מקצה לקצה – בהיקף הפעילות, בגובה הבנייה, בטכנולוגיה, בסוציולוגיה של העובדים, ובמבני ההעסקה הקבלניים שהשתרשו בו. השינויים האלו לא זכו להתייחסות הולמת בחקיקה.

כל סעיף וסעיף ב-19 עמודי התקנות, ואולי גם ברבים מהנספחים, מצדיקים דיון מעמיק. לפי קצב הדיונים עד כה (דיון ראשון בתחילת אפריל, שני באמצע מאי ושלישי לקראת סוף יוני), נראה שהתקנות הולכות להמתין זמן רב על שולחן הכנסת. החשש הוא שהן ימוסמסו, באמצעות מריחת זמן.

העובדים בישראל ממתינים כבר שנים לרפורמה שתשפר את הבטיחות בענף הבנייה. כדי שהיא תצליח לעבור כבר בכנסת הנוכחית, רצוי במושב הנוכחי – על יו"ר ועדת העבודה והרווחה להאיץ את קצב הדיונים, ולהכניס את הסוגיה לסדר היום השבועי של הוועדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!