דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
28.4°תל אביב
  • 28.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 28.1°חיפה
  • 29.1°אשדוד
  • 28.4°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 28.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הכנסת מקדמת: ביטול הפרשה לפנסיה עבור עובדים זרים בסיעוד המועסקים באופן פרטי

הצעת החוק המבקשת לפטור מעסיק פרטי של עובד זר בסיעוד מהפרשה לפנסיה, עברה בקריאה טרומית | ארגון קו לעובד: "ניסיון פופוליסטי להחריג עובדים מחוקי העבודה בישראל, במקום לדרוש מהמדינה לקחת אחריות"

מטפלת סיעודית עם מטופלת קשישה (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
מטפלת סיעודית עם מטופלת קשישה (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה טרומית הצעת חוק פרטית המבקשת לנשל עובדים זרים בסיעוד המועסקים אצל אנשים פרטיים מזכותם להפרשה פנסיונית.

ההצעה מבקשת לפטור יחיד שמעסיק שלא במסגרת עסקו או משלח ידו עובד זר בענף הסיעוד, מקיום הוראות הסכם קיבוצי או צו הרחבה לעניין ביטוח פנסיוני. כבר כיום, מוחרגים עובדים זרים המועסקים בבית המטופל מחוק שעות עבודה ומנוחה – ואינם זכאים למשל לתוספת שכר בגין שעות נוספות.

מרבית היחידים המעסיקים עובדים זרים הינם קשישים, חולים סיעודיים, חולים כרוניים ואנשים עם מוגבלות המעסיקים עובד זר בביתם. בפועל לא ניתן לבטח את העובדים בביטוח פנסיוני, ומעסיקיהם נדרשים לשלם להם בתום ההעסקה פיצוי בגובה ההפרשות שהיה על המעסיק להפריש (12.5% מהשכר).

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: כי מאחר והתכליות של הפרשות למטרת פנסיה אינן מתקיימות, "בפועל מדובר בתוספת שכר פיקטיבית רטרואקטיבית שאין לה ערך פנסיוני, היא אינה קשורה כלל להגעה לגיל פרישה ואין לה כל הצדקה חוקית ומוסרית. העובדים הזרים מגיעים לישראל למטרה מוגדרת ולתקופה קצובה ובדרך כלל בארצות מוצאם לא קיים הסדר מקביל".

יש לציין, כי ההיגיון של החלת חוקי המגן על עובדים זרים, לרבות הזכאות להפרשה פנסיונית, נועד לא רק לדאוג לתנאיהם שלהם – כי אם גם על מנת לשמור על ערך העבודה של העובד הישראלי ולמנוע שחיקה של ערך העבודה בישראל.

הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, ואליה הוצמדו הצעות דומות של אליה הוצמדו הצעות של חברת הכנסת שרן השכל, של חבר הכנסת יצחק קרויזר ושל חבר הכנסת אליהו רביבו. היא נתמכה על ידי ועדת השרים לחקיקה. "הצעה שלי תחסוך לבתי אב בישראל אלפי שקלים בשנה ותמנע הוצאת כסף ישראלי למדינות אחרות" מסר קלנר לאחר ההצבעה. "גם בימי מלחמה מחובתנו לדאוג לאזרחי ישראל ולמצוא דרכים להקל כלכלית על בתי האב בכל דרך אפשרית".

מארגון קו לעובד נמסר: "שוב אנחנו עדים לניסיון פופוליסטי של חברי כנסת להחריג עובדים מחוקי העבודה בישראל. במקום לדרוש מהמדינה לקחת אחריות על תחום שאמור היה להיות סוציאלי במהותו ובפועל עבר הפרטה מוחלטת, הצעת החוק מבקשת ממהגרי העבודה לספוג את העלויות הגבוהות הכרוכות בהעסקתם".

לדבריהם, מדינת ישראל מזמינה מהגרי עבודה ברבבותיהם לאייש משרות לא נחשקות שאזרחיה מסרבים לבצע, ומתקשה כיום לגייס אליהם גם עובדים זרים. "ברור לכל בר דעת כי עובדים טובים, עם אפשרויות אחרות, לא יגיעו לישראל כדי לעבוד בעבודות שכבר היום מטופלים סיעודיים מתקשים למצוא בהן עובדים טובים – כך שאנחנו צופים כי בדומה לממשלת הפיליפינים, שהקפיאה את ההסכם עם ישראל נוכח ההחלטה להטיל אלפי שקלים על עובדים למימון לשכות סיעוד, ממשלות נוספות ימשכו את ההסכמים מול ישראל ויעצרו את עובדיהן מלעבוד במדינה שאינה מבינה הגירת עבודה מהי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!