דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

העימות הנשיאותי הראשון למערכת הבחירות: ביידן מגמגם, טראמפ משקר

העימות ב-CNN לא כלל לחיצת יד אך כן התקפות אישיות על אישומים בפלילים, כלכלה וכמובן סוגיית הגיל | טראמפ הרבה לעוות את המציאות והואשם בשקרים | הופעתו של ביידן נראתה כל כך חלשה, שבגופי התקשורת בארה"ב מנסים להבין איך הדמוקרטים יכולים להחליף אותו | חברו של ביידן, העיתונאי תומאס פרידמן: "הוא חייב לפרוש מהמירוץ"

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ במהלך העימות הנשיאותי הראשון לבחירות 2024 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ במהלך העימות הנשיאותי הראשון לבחירות 2024 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

העימות הטלוויזיוני הראשון במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית הסתיים לפנות בוקר (שישי, שעון ישראל) עם דאגות אצל הדמוקרטים בנוגע להופעתו המגומגמת של הנשיא המכהן ג'ו ביידן, וביקורת בכלי התקשורת על עיוותי הדברים הרבים שאמר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במהלך העימות.

במפלגה הדמוקרטית כבר החלו לבקר את ביידן על הופעתו, ובעיתונות האמריקנית מסבירים האם וכיצד תוכל המפלגה הדמוקרטית להחליף אותות במועמד אחר. בטור בניו-יורק טיימס שכותרתו "הנשיא ביידן הוא חבר שלי, הוא חייב לפרוש מהמירוץ", כתב העיתונאי המוערך תומאס פרידמן, "אם זו ההופעה הטובה ביותר שביידן יכול לתת, הגיע הזמן שהוא ישמור על הכבוד המגיע לו ויפנה את הבמה".

העימות אותו ניהלה רשת CNN כלל השתקה של המיקרופון של מי שלא אמור לענות באותו רגע, לאחר שבעימות הקודם ביניהם השניים הפריעו אחד לדבריו של השני, כשטראמפ נהנה מההצגה אותה יצר. שני המתמודדים הם עדיין לא המועמדים הרשמיים של מפלגותיהם, שצריכות לאשר את בחירתם בוועידות המפלגה. המתמודדים הסכימו כרגע לעימות אחד נוסף, שיתקיים ב-10 בספטמבר, ואותו תנהל רשת ABC.

הנשיא ג'ו ביידן יורד מהבמה בסיום העימות מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במהלך העימות הנשיאותי הראשון לבחירות 2024 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
הנשיא ג'ו ביידן יורד מהבמה בסיום העימות מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במהלך העימות הנשיאותי הראשון לבחירות 2024 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)

העימות הנוכחי נפתח כשהשניים נמנעו מלחיצת היד המסורתית שלרוב מתקיימת בפתחם ובסיומם של העימותים הללו. והשניים צללו מיד למענה על השאלות, שנפתחו בנושא הכלכלי.

כלכלה

ביידן יכול היה להציג יתרון ברור בנושא הכלכלי, לאחר שהכלכלה האמריקאית הראתה התאוששות ניכרת אחרי משבר הקורונה שבסיומו נטל ביידן את הכהונה מטראמפ. למרות זאת, ביידן נשמע צרוד ומעט מגמגם שענה על התשובות בנושא, ואמר שהציל את הכלכלה מ"כאוס" ומ"נפילה חופשית".

טראמפ השיב כי במהלך כהונתו שלו, הכלכלה הייתה במצב הטוב בהיסטוריה, וכי במהלך כהונת ביידן המחירים עלו ותסכלו את האזרחים. "האינפלציה הורגת את המדינה שלנו", אמר טראמפ. לצופים היה קשה להתעלם מהשקר הבוטה, כאשר טראמפ נאלץ ללוות 3.1 טריליון דולר במהלך מגפת הקורונה, וסיים את כהונתו כשהאבטלה בעלייה. גם ללא הקורונה, הצמיחה בתקופתו הייתה 2.67%, לעומת 3.5% תחת ממשל ביידן.

צבא, ביטחון והעימותים הגלובליים

נקודה לגביה ביידן סובל מחולשה משני הצדדים היא המלחמה בין ישראל לחמאס, כאשר הוא מותקף משמאל ומכונה "ג'נוסייד ג'ו" על תמיכתו בישראל, ומימין מותקף על כך שלא עוזר מספיק לישראל. אחד הרגעים המעטים בדיון בהם טראמפ לא ענה תשובה חד משמעית היה בנוגע להקמת מדינה פלסטינית, כשאמר "אני אצטרך לראות".

בנוגע לעימות בין רוסיה לאוקראינה, טראמפ טען "אם היה לנו נשיא אמיתי, כזה שיודע שפוטין מכבוד אותו, פוטין לעולם לא היה פולש לאוקראינה". דעותיו של טראמפ על המלחמה ידועות, לאחר שכינה את הפלישה הרוסית "גאונית" ואת נשיא אוקראינה זלנסקי "איש מכירות".

את נסיגת הכוחות של ביידן מאפגניסטן טראמפ כינה "היום המביך ביותר בתולדות חיי ארצנו". ביידן לא נשאר חייב והזכיר כי טראמפ כינה את חללי המלחמה האמריקאים "לוזרים ו"פראיירים".

זכויות אזרח

בנוגע לזכויות האזרח בארצות הברית, ביידן האשים את טראמפ בכל שבעקבות המינויים שלו לבית המשפט העליון, זכות ההפלה נפגעה, ואמר כי הוא מתחייב לדאוג להחזרת הזכות הזו, שמבחינתו היא זכות אזרחית בסיסית.

טראמפ אמר שמבחינתו הוא החזיר את ההחלטה לידי העם, כשהיא הועברה להחלטת המדינות שבתוך ארה"ב, ואמר שהוא תומך בהפלות במקרים חריגים של אונס, גילוי עריות וסכנה לחיי אדם, וטען שביידן תומך בהפלות "לפני ואחרי הלידה", אמר במה שעורר זעם, "אנחנו חושבים שהדמוקרטים קיצוניים, לא הרפובליקנים".

שלטון החוק

טראמפ שיקר בנוגע לחלקו במהומות 6 בינואר 2021, לאחר ההפסד שלו בבחירות הקודמות, וניסה להתחמק מהנושא. הוא אמר שהוא עודד אנשים לפעול "בשלום ובפטריוטית", ומיהר להסיט את הנושא למתקפה על יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ננסי פלוסי. הוא אמר שתומכיו שהסתערו על הקפיטול, היו מפגינים שלווים שנרדפים פוליטית. מעל 1,000 איש הודו או הורשעו באשמת התפרעויות וניסיונות לתקיפת שוטרים בנשקים מאולתרים.

"האדם היחיד שנמצא על הבמה הזו שהוא עבריין מורשע הוא האיש שאני מסתכל עליו עכשיו" אמר ביידן על יריבו. "אתה מגנה את הפורעים שהורשעו?" שאל ביידן את טראמפ, שסירב לענות ואמר "גם ג'ו יכול להיות עבריין מורשע על כל מה שהוא עשה ברגע שהוא יעזוב את הנשיאות".

תגובות

למרות הפער בין דבריו הענייניים של ביידן לעיוותי הדברים של טראמפ, תמימות הדעים בציבור היא שטראמפ ניצח בדיון. ההופעה של ביידן, שלפי יועציו עלה מצונן, ונראה מעט חלש ומבולבל, עבדה לרעתו. "ביידן גמור, אפשר להכריז עכשיו", אמר ג'יי סורדוקובסקי, פעיל דמוקרטי שעמד בראש מסע הבחירות למועמדות לנשיאות מטעם הדמוקרטים של הסנאטור מרטין אומאלי ב-2016.

סקר-בזק שביצעה רשת CNN לאחר העימות מראה ש-67% מאמינים שטראמפ הציג ביצועים טובים יותר בעימות, לעומת 33% שחושבים שביידן הצליח יותר בדיון. לפני העימות, ההערכה בנוגע לביצועים בו הייתה 55-45 לטובת ביידן.

בהנהגה הדמוקרטית ניסו למזער נזקים ולהתמקד במה שהיה טוב. "מה שראינו הלילה הוא שהנשיא מראה ניגוד ברור מאוד לדונלד טראמפ בכל הנושאים החשובים לעם האמריקני. כן, ההתחלה הייתה איטית אבל הסיום היה חזק", אמרה סגניתו של ביידן, קמאלה האריס, בתגובה לשאלה האם ביידן צריך לפנות את מקומו למועמד אחר. "אנשים יכולים להתווכח על סגנון, אבל הבחירות האלה חייבות להיות על מהות".

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!