דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אחוזי הצבעה נמוכים, 3 מועמדים שמרנים ואחד מתון: איראן בוחרת נשיא

האיראנים יבחרו מבין ארבעה מועמדים: המועמד המתון או שלושה שמרנים אדוקים, שניים מהם מעורבים בהוצאות להורג, ואחד ניהל את המשא ומתן על הסכם הגרעין | אחוזי ההצבעה הנמוכים ממילא צפויים להביא להמשך הקו השמרני, אך יציאה מהבית של מי שלא הצביעו בבחירות האחרונות עשויה לסמן שינוי

נשים איראניות מצביעות בשגרירות איראן בעיראק (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)
נשים איראניות מצביעות בשגרירות איראן בעיראק (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יותר מ-61 מיליון איראנים יוכלו לצאת ולהצביע היום כדי לבחור את הנשיא החדש של הרפובליקה האיסלאמית, שימונה במקום הנשיא הקודם איבראהים ראיסי, שנהרג בחודש שעבר בהתרסקות מסוק.

הבחירות לא צפויות להביא לשינוי משמעותי במדיניות של הרפובליקה האיסלאמית, אך המנהיג שיירש את ראיסי עשוי להיות גם זה שישפיע על אופי השלטון שאחרי המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי בן ה-85, העומד בראש המדינה מאז 1989.

הכל סביב אחוזי ההצבעה

אחוזי ההצבעה ירדו בשנים האחרונות, בשל ההתנגדות השקטה ההולכת וגוברת של צעירים למשטר. רק 48% הצביעו בבחירות לנשיאות לפני 3 שנים, ורק 41% השתתפו בבחירות לפרלמנט לפני 3 חודשים.

"העמידות, החוזק, הכבוד והמוניטין של הרפובליקה האסלאמית תלויים בנוכחות האנשים", אמר חמינאי היום לטלוויזיה הממלכתית לאחר שהצביע. "שיעור הצבעה גבוה הוא הכרח מובהק". חמינאי עוסק רבות בקריאה לאיראנים לצאת להצביע, במטרה להציג משטר לגיטימי ודמוקרטי, במיוחד לאור מחאות החיג'אב בשנה שעברה, המצב הכלכלי הרעוע של המדינה והיחסים הקשים עם המערב.

תוצאות ראשוניות להצבעה צפויות להתקבל כבר מחר בצהריים, אך התוצאות הסופיות לאחר סיום הספירה הידנית של עשרות מיליוני הפתקים, צפויות להתקבל רק במהלך יום ראשון. אם אף מועמד לא יזכה ביותר מ-50% מהקולות, צפוי סיבוב שני לבחירות בין שני המועמדים המובילים בעוד שבוע.

שלושה שמרנים אדוקים ומועמד "מתון" אחד

שלושה מהמועמדים הם שמרנים אדוקים המיישרים קו עם המנהיג העליון, וכל אחד מהם צפוי להמשיך את דרכו של ראיסי. מועמד נוסף נחשב לרפורמטור ומתון יותר, אך אושר בכל זאת על ידי "מועצת השומרים", המועצה הדתית-חוקתית המאשרת מועמדים לבחירות.

מפקד משמרות המהפכה בעבר מוחמד בכר קליבאף הוא אחד המועמדים המובילים, על אף שבאיראן לא מתבצעים סקרים. אך מכיוון שנשא גם את תפקיד יו"ר הפרלמנט, הוא צפוי להצטייר כמנהיג ראוי. קליבאף מייצג קו שמרני, ועבד בעבר מול המנהיג העליון.

סעיד ג'לילי שירת ארבע שנים במשרדו של חמינאי, וניהל את המשא ומתן על נושא עסקת הגרעין מול ארה"ב, האו"ם והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. גם הוא מציג קו שמרני וכאמור עבד בעבר מול המנהיג העליון.

איש הדת היחיד במירוץ, מוסטפה פורמוחמדי כיהן כשר הפנים במהלך הקדנציה הראשונה של הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, שכיהן מ-2005 עד 2008, אשר זכור בישראל במיוחד בשל התבטאויותיו החריפות והתחייבותו להשמיד את ישראל, ועבור האיראנים בשל הפגיעה שלו בכלכלה. פורמוחמדי הואשם על ידי ארגוני זכויות אדם שנטל חלק במאות הוצאות להורג של אסירים פוליטיים ב-1988.

מסעוד פז'קיאן הוא המועמד המתון היחיד שאושר על ידי מועצת השומרים ונתמך על ידי המחנה התומך ברפורמים. פז'קיאן, רופא במקצועו וחבר פרלמנט ממוצא אזרי במקור, כיהן כשר הבריאות בממשלתו של חתאמי מ-2001 עד 2005. הוא יקווה למשוך מיליונים שלא יצאו להצביע בבחירות הקודמות, ומחפשים מישהו שיבצע רפורמות במדיניות הפנים והחוץ של המדינה.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!