דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מנכ"ל נמל אילת בכנסת: "הגיע הזמן שמדינת ישראל תכניס יד לכיס ותבין שצריך לעזור לנו"

נתיב השיט לנמל סגור מתחילת המלחמה בשל הפצצות החות'ים | בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת עלתה האפשרות להעסקת העובדים בנמל אשדוד, וחברי הוועדה דרשו מהאוצר לתת לנמל הלוואה בערבות מדינה

נמל אילת (צילום: יהודה בן איטח/פלאש90)
נמל אילת. "שלא יהיה מצב שאנחנו מפסיקים את הלחימה בלבנון ובעזה ונשארים עם החות'ים והאיראנים" (צילום: יהודה בן איטח/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"נמל אילת לא סגור בגלל ניהול כושל או עובדים לא מיומנים, אלא רק בגלל אוזלת היד של מדינות הקואליציה נגד החות'ים", אמר מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. "הגיע הזמן שמדינת ישראל תכניס יד לכיס ותבין שצריך לעזור לנמל אילת. לקחת הלוואות זה הכי קל, אבל בסוף צריך להחזיר אותן, ואין לנו הכנסה כבר שמונה חודשים. נמנענו מלפטר, גם בזכות הוועדה וההסתדרות. אנחנו רוצים פתרון כמה שיותר מיידי". הוועדה דנה במצב בנמל, שהחות'ים חסמו את נתיב השיט אליו כמעט לחלוטין.

בנמל אילת עובדים כ-200 עובדים, מהם כ-106 עובדי תפעול ועוד כ-80 עובדי אבטחה. בדיון עלה כי על פי דרישות משרד הביטחון נדרש הנמל להמשיך להעסיק את כלל עובדי האבטחה. בנמל אשדוד אמרו כי הם נכונים לקלוט כ-30 עובדים זמנית, אם תוסדר סוגיית הלינה שלהם בעיר.

הלנת העובדים באשדוד תעלה כ-400 אלף שקלים בחודש, אך חברי הוועדה הביעו ספק בנתונים אלו, וההסתדרות הבהירה כי היא נכונה לסייע בשיכון העובדים. יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר הבהיר כי יש להסדיר את הנושא במהירות, שכן אם עובדי נמל אילת לא ייקלטו בקרוב, ייאלץ נמל אשדוד לקלוט עובדים זמניים אחרים.

גולבר דרש כי כל הסדרה מול לבנון או עזה תכלול גם את פתיחת נתיבי השיט. "שלא יהיה מצב שאנחנו מפסיקים את הלחימה בלבנון ובעזה ונשארים עם החות'ים והאיראנים. צריך לפעול עם המל"ל מול גורמים אחרים כדי לפתוח את הנתיבים".

עו״ד ניר אייזנברג, מנהל חטיבת נמלי הים באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עדכן את הוועדה כי מתקיימים מגעים עם ההנהלה והאוצר בנוגע להלוואה של 30 מיליון שקלים בערבות המדינה תמורת הזרמה של 20 מיליון שקלים נוספים מצד בעלי הנמל, בדומה למהלך שבוצע באל על בתקופת הקורונה. "בהנחה שעלויות השכר הן כ-3.5 מיליון שקלים ושנמל אשדוד יקלוט כשליש מהעובדים, זה אמור להספיק לשנה או לשנה וחצי".

דנה דובר מאגף התקציבים באוצר: "אנחנו בודקים עם החשב הכללי כיצד ניתן לקדם את האפשרות הזו. האירוע הזה חשוב ואנחנו עובדים ביחד כדי לייצר מתווה שבו נוכל לעזור. אין לנו התנגדות". יו"ר הוועדה דוד ביטן (הליכוד) הבהיר כי לא מדובר במענקים אלא רק בהלוואה.

"הדיון הזה חשוב כדי לדאוג לעובדים, אבל אינו פוטר את מדינת ישראל מלדאוג שנתיבי השיט לישראל יהיו פתוחים", אמר ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו). "זו שערורייה וזו אחריות הממשלה. יורים עלינו משם ולא הגבנו. בסופו של דבר, הנמל צריך להיות פתוח".

ראש העיר אילת אלי לנקרי אמר שהנמל הוא העוגן הכלכלי השני בחשיבותו בעיר אחרי התיירות. עם זאת, הדגיש שמתקפות החות'ים והשלוחות האיראניות על העיר מסכנות גם את תעשיית התיירות ואת כלכלת העיר כולה. לדבריו, העיר התמודדה עם חמישה חודשים שלא הייתה בה עבודה כלל, והחלה להתאושש רק לקראת סוף פברואר. "אנחנו לא יודעים לאן זה יכול ללכת. יש לנו תוכניות אדירות לגבי הנמל, אבל אנחנו חוששים שהוא יגווע ויעלם. מלבד עובדי הנמל יש עוד עשרות עסקים ועובדים שמתבססים עליו – נהגים, נותני שירותים וכו', והמדינה צריכה לפצות גם אותם". הוא הדגיש כי הנמל חייב לעירייה כחמישה מיליון שקלים בגין ארנונה שלא שולמה מאז תחילת השנה.

ביטן: "אני לא אומר שהנושא הזה הוא אשמת הממשלה, אבל הוא באחריות הממשלה. אני רוצה לראות שהוא מקבל מענה". הוא קרא למשרד האוצר לגבש בתוך עשרה ימים פתרונות שיכללו גם מענה בנושא הארנונה וההלוואות במימון המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!