דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הבחירות בצרפת: ניצחון לימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט, סיבוב שני יקבע אם יזכה לרוב מוחלט

מפלגת האיחוד הלאומי של מרין לה פן מובילה עם 33.1% מהקולות, איחוד מפלגות השמאל זכו ב-27.9% ומפלגתו של הנשיא מקרון ב-20.7% | בשבוע הבא ייערך הסיבוב השני בחלק מאזורי הבחירה, שיקבע האם האיחוד הלאומי יזכו לרוב מוחלט ויוכלו למנות ראש ממשלה

מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני 'החזית הלאומית' בצרפת, מארין לה-פן, עם ראש עיריית הנין-בומונט שבצפון המדינה, סטיב בריוס , ביום סבב הבחירות הראשון לפרלמנט (AP Photo/Thibault Camus)
מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני 'החזית הלאומית' בצרפת, מארין לה-פן, עם ראש עיריית הנין-בומונט שבצפון המדינה, סטיב בריוס , ביום סבב הבחירות הראשון לפרלמנט (AP Photo/Thibault Camus)

הפרלמנט בצרפת עלול לעבור לשליטת מפלגת ימין קיצוני לאומנית לראשונה מאז שנות ה-30 – כך עולה מתוצאות האמת של הסבב הראשון של הבחירות לאסיפה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט, שנערכו אתמול (ראשון). חלוקת המושבים בפרלמנט תיקבע רק לאחר הסיבוב השני בשבת הקרובה. אם מפלגת 'האיחוד הלאומי' תזכה לרוב מוחלט, היא תוכל למנות ראש ממשלה מטעמה, שיעבוד תחת הנשיא הנוכחי עמנואל מקרון, נציג המרכז הפוליטי, מה שעלול להגביר את אי-היציבות הפוליטית במדינה.

לפי התוצאות שפרסם הבוקר (שני) משרד הפנים בצרפת, מפלגת האיחוד הלאומי של מארין לה פן גרפה 33.15% מקולות הבוחרים. למקום השני הגיע איחוד מפלגות השמאל "החזית העממית החדשה", בהן מפלגתו של מנהיג השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון עם 27.99%, ומפלגתו של הנשיא מקרון, 'הרפובליקה בתנועה', השיגה רק 20.76%. יתר הקולות הופנו למפלגות נוספות, או למועמדים עצמאיים.

אך לתוצאות האלו אין משמעות ביחס למספר המושבים שכל מפלגה תקבל מתוך 577 המושבים, שנקבע לפי אזורי בחירה ולא לפי התוצאות בכלל המדינה. החלוקה הסופית תיקבע רק לאחר הסיבוב השני, שייערך בשבת (7 ביולי) באזורי בחירה בהם אף מועמד לא זכה לרוב, שם תיערך התמודדות של 2 או 3 המועמדים המובילים.

בפועל, קשה לחזות את הרכב האסיפה בשל שיטת ההצבעה המסובכת, ומשום שהמפלגות צפויות לפעול בין הסיבובים כדי ליצור בריתות באזורי בחירה, או לפרוש מאחרים. בעבר, תמרונים כאלה סייעו להרחיק את מועמדי הימין הקיצוני מהשלטון, אבל התמיכה במפלגתה של לה פן התרחבה.

תחזיות המבוססות על סקרים שפורסמו ברשת CNN צופות שלאחר הסיבוב השני יקבל האיחוד הלאומי בין 230 ל-280 מושבים, גידול משמעותי מ-88 מושבים כיום, וקרוב מאוד ל-289 מושבים שנדרשים לרוב מוחלט בפרלמנט. איחוד מפלגות השמאל צפוי לקבל בין 125 ל-165 מושבים, ורפובליקה בתנועה של מקרון בין 70 ל-100 מושבים.

לאחר הסיבוב הראשון, רק 76 מועמדים שקיבלו אתמול מעל 50% מהקולות באזור הבחירה שלהם נבחרו מיידית לפרלמנט. מתוכם, 39 הם מהחזית הלאומית, 32 מאיחוד מפלגות השמאל, ו-2 ממפלגתו של מקרון.

בימין הקיצוני נאבקים על הרוב המוחלט בפרלמנט

עשרות אלפי אנשים התאספו בכיכר הרפובליקה כדי למחות נגד מפלגת האיחוד הלאומי. ראש הממשלה, גבריאל אטאל, קרא למצביעים למנוע את עליית הימין הקיצוני לרוב מוחלט בפרלמנט בסיבוב השני. "חובה שאף קול לא יילך לאיחוד הלאומי. זה לא מגיע לצרפת", אמר אטאל סמוך למשרדו.

נשיא האיחוד הלאומי, ג'ורדן ברדלה, שייתכן שימונה לראש הממשלה עם האיחוד הלאומי תקבל רוב בפרלמנט, קרא למצביעים לבחור במפלגתו לנוכח "סכנת השמאל הקיצוני". ברדלה דיבר בקצרה לאחר שמנהיגת המפלגה, מארין לה פן, קראה למצביעים לתת למפלגה "רוב מוחלט" בפרלמנט.

"הבחירה ברורה", אמר ברדלה, והאשים את איחוד מפלגות השמאל בקמפיין למען 'פירוק המשטרה מנשקה', 'פתיחת השערים להגירה' וביקר את מנהיגי השמאל על 'העלבת מוסדות וכל מי שחושב אחרת מהם". לדבריו, "הגיע הזמן להציב בראש המדינה מנהיגים שמבינים אתכם".

לדברי לה פן, "הצרפתים כמעט מחקו את הבלוק של מקרון". היא אמרה שהתוצאות מראות את "הנכונות לפתוח דף חדש לאחר שבע שנים של שלטון מזלזל ופוגעני".

ההימור המסוכן של מקרון

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הכריז על הבחירות לאחר שמפלגתו הפסידה בבחירות לפרלמנט האירופי למפלגתה של לה פן, שעברה מלא בגזענות, אנטישמיות ועוינות לקהילה המוסלמית בצרפת. קריאתו של מקרון הייתה הימור מסוכן. הוא קיווה שהמצביעים הצרפתים, שהיו שאננים לגבי הבחירות האירופיות, ייצאו להצביע ולחזק את הכוחות המתונים בבחירות הלאומיות, כדי להרחיק את הימין הקיצוני מהשלטון.

הבחירות עלולות להשפיע על השווקים הפיננסיים באירופה, על תמיכת המערב באוקראינה ועל ניהול הארסנל הגרעיני של צרפת והכוח הצבאי העולמי.

ספירת קולות בסיבוב הראשון של הבחירות לפרלמנט בצרפת (AP Photo/Jean-Francois Badias)
ספירת קולות בסיבוב הראשון של הבחירות לפרלמנט בצרפת (AP Photo/Jean-Francois Badias)

מצביעים צרפתים רבים מתוסכלים מהאינפלציה ומדאגות כלכליות אחרות, וממדיניותו של הנשיא עמנואל מקרון, שנתפסת יהירה ומנותקת. מפלגת האיחוד הלאומי בראשות מרין לה פן מינפה את חוסר שביעות הרצון הזה, בעיקר באמצעות פלטפורמות מקוונות כמו טיקטוק, והובילה בסקרי דעת קהל לפני הבחירות.

גם איחוד חדש של מפלגות השמאל, החזית העממית החדשה, מאתגר את מקרון. החזית כוללת את הסוציאליסטים והקומוניסטים הצרפתים, הירוקים ומפלגת השמאל הרדיקלי בראשות ז'אן לוק מלנשון. היא התחייבה לבטל את העלאת גיל הפרישה ל-64.

מנהיג השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון בקלפי בפריז (צילום: AP Photo/Thomas Padilla)
מנהיג השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון בקלפי בפריז (צילום: AP Photo/Thomas Padilla)

אזרחית צרפת: "אנשים מרגישים שהפסידו הרבה בשנים האחרונות"

הבוחרים בפריז טרודים מבעיות כמו הגירה ויוקר המחיה. צרפת מקוטבת בין גושי הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני, ובמרכז הפוליטי ניצב נשיא לא פופולרי שנחלש מאוד. הקמפיינים של המפלגות השונות היו רוויים בדברי שטנה.

"אנשים לא אוהבים את מה שקרה", אמרה סינתיה ג'סטין, בת 44. "אנשים מרגישים שהם הפסידו הרבה בשנים האחרונות. אנשים כועסים. אני כועסת". היא הוסיפה שחשוב לה להצביע בתור אישה, מכיוון שלנשים לא תמיד הייתה זכות זו. "בגלל שאני אישה שחורה, זה אפילו יותר חשוב. הרבה מונח על כף המאזניים ביום הזה".

נשיא צרפת עמנואל מקרון בקלפי בלה-טוקווה (צילום: Yara Nardi, Pool via AP)
נשיא צרפת עמנואל מקרון בקלפי בלה-טוקווה (צילום: Yara Nardi, Pool via AP)

מצביע בן 64, פיליפ למפרור, מותש מהפוליטיקאים מכל קצוות המפה הפוליטית, ומחוסר היכולת שלהם לעבוד יחד כדי להבטיח לאנשים מחסה ואוכל. "אנחנו מצביעים כברירת מחדל, עבור האפשרות הגרועה פחות", אמר. "אני מעדיף להצביע מאשר לא לעשות כלום".

ברדלה חסר הניסיון אומר שישתמש בסמכויות ראש הממשלה כדי למנוע ממקרון להמשיך לספק נשק ארוך טווח לאוקראינה במלחמה עם רוסיה. מפלגת האיחוד הלאומי הטילה ספק בזכות לאזרחות של אנשים שנולדו בצרפת, ורוצה לצמצם את זכויותיהם של אזרחים צרפתים בעלי אזרחות כפולה. לדברי מבקריה, זה מערער את זכויות האדם ומאיים על האידיאלים הדמוקרטיים של צרפת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!