דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

הממשלה מקדמת: מילואימניקיות יהיו זכאיות לדמי לידה

בגלל לאקונה בחוק נשים ששירתו במילואים וילדו לאחר מכן לא זכאיות לדמי לידה, כי לא נצברה להם שנה של העסקה לפני המילואים | מובילת התיקון, ח"כ פנינה תמנו שטה: "חישוב דמי הלידה צריך להיות מתוקן כך שנשים יוכלו לשרת במילואים עם השקט הנדרש, והמדינה צריכה להצדיע להן על כך"

חיילות באימון בנגב (ארכיון, צילום: גילי יערי / פלאש90).
חיילות באימון בנגב. "אין שום הצדקה לפגוע כלכלית במי שיוצאות להגן על המדינה גם כשהן בהריון" (צילום ארכיון: גילי יערי / פלאש90)
הדס יום טוב

מילואימניקיות שילדו במהלך שירות מילואים או אחריו, צפויות להיות זכאיות בקרוב לדמי לידה, לאחר שתיקון החוק בנושא אושר אתמול על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה.

מדובר בתיקון לאקונה (חסר) בסעיף בחוק הביטוח הלאומי, המתייחס לתשלום דמי לידה לאישה שילדה, המותנה בתקופת תשלום דמי ביטוח לאומי קודמת של כשנה רצופה לפחות לפני הלידה (תקופת עבודה).

אולם נשים שהיו במילואים ולא בעבודה בחודשים שלפני הלידה, לא כלולות בהגדרה זו, ולכן ימי המילואים לא נצברים להן כחודשי עבודה עבור נשים שלא עבדו קודם להם, ונמנעה מהן הזכאות לדמי לידה. כאשר יעבור החוק, הוא יכלול את ימי המילואים בחישוב זה.

את התיקון לחוק הובילה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו שטה, יחד עם שדולת הנשים: "מפרוץ המלחמה, עוד ועוד נשים הוקפצו למילואים בתפקידי מפתח אינטנסיביים, נתנו מעצמן מעל ומעבר תוך כדי הריון, ובכל זאת, רק לאחר שילדו, נחשפו לעובדה כי חסרים להן מספר חודשים לזכאות", מסרו בשדולת הנשים. "הלאקונה הובאה לידיעת אנשי המקצוע יותר מפעם אחת בוועדות הכנסת לאורך תשעת החודשים האחרונים, אך קיבלה תמיכה ממשלתית רק היום. זהו השלב הראשון מבין שלבים נוספים עד אישור החקיקה, כאשר השלב הבא הוא הבאת החוק להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב".

"מילואימניקיות התגייסו בהריון ושירתו חודשים ארוכים בתפקידים אינטנסיביים ואסטרטגיים כדי להגן עלינו, וכעת על המדינה להיות שם עבורן בחזרה", הוסיפה טל הוכמן, מנכ"לית שדולת הנשים. "זו אחת הבעיות שגילינו באמצעות 'הקו של אליס' – קו הסיוע שהקמנו עבור נשים במלחמה. אנו מברכות על החלטת ועדת השרים וקוראות להשלים את החקיקה בהקדם".

"אני נחושה לתקן את המצב האבסורדי שבו אישה המשרתת במילואים היא שקופה לצורך חישוב דמי לידה, ונחשבת באותה מידה כאישה מובטלת", אמרה ח"כ תמנו שטה. "אין שום הצדקה לפגוע כלכלית במי שיוצאות להגן על המדינה גם כשהן בהריון, מתוך מטרה נעלה לשרת ביטחונית את העם והמדינה.

"חישוב דמי הלידה צריך להיות מתוקן כך שנשים יוכלו לשרת במילואים עם השקט הנדרש, והמדינה צריכה להצדיע להן על כך. נשים הן כוח משמעותי בצבא הגנה לישראל, וכדאי שהממשלה תפנים זאת במעשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!