דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ט' בתמוז תשפ"ד 15.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

"אם היו לוקחים ברצינות את ההמלצות שלי, אולי לא היה 7 באוקטובר"

ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, תא"ל (במיל.) פרופ' יעקב נגל, חושב שצריך היה לתקוף בלבנון ובאיראן כדי למנוע מהאחת לדייק טילים, ומהשנייה להגיע קרוב יותר לנשק גרעיני | הוא לא חושב שהאיראנים ישתמשו בנשק גרעיני אם יהיה להם כזה, אבל מתריע מהשפעות האיום על המפה האזורית והעולמית

פרופ' יעקב נגל (צילום: לירון מולדובן, מקור ראשון)
פרופ' יעקב נגל. "האיראנים חכמים, הם לא יעשו משהו שיגרום לעולם ללכת נגדם" (צילום: לירון מולדובן, 'מקור ראשון')
אור גואטה

"הסכנה בנשק גרעיני בידיה של איראן הוא לא שהיא תשתמש בו, אלא בזה שיהיה להם במה לאיים", אומר ל'דבר' תא"ל (במיל.) פרופ' יעקב נגל, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר. "אני לא אוכל לעשות בסוריה את מה שאני עושה היום, אני לא אוכל לתקוף את המיליציות האיראניות בסוריה ולמנוע מהן להתבסס, או לתקוף בלבנון את מתקני ההסבה של הנשק. האיראנים יגידו 'תראו מה יש לנו', המשטר שם לא יצטרך לתקוף. הם חכמים, הם לא יעשו משהו שיגרום לעולם ללכת נגדם, ולכן מאז הירושימה אין שימוש בנשק גרעיני, ואני לא רואה את האיראנים משתמשים בו גם אם יהיה להם, אבל צריך למנוע מהם את הנשק, כי אחרת העולם ייראה אחרת".

נשק להסחה המונית

"לאיראן יש תוכנית ארבע-שלבית להשמדת מדינת ישראל", אמר אתמול (ראשון) נגל בוועידת "בין ביטחון לטכנולוגיה" של 'מקור ראשון' ו'המרכז האקדמי לב' בירושלים. "הם רוצים להשמיד את ישראל על ידי בניית נשק מסיח דעת, כדי לבנות נשק שבאמת ישמיד". 

לדברי נגל, "החמאס הוא השלב הראשון של הסחת דעת. שלב שני זה להכניס את חיזבאללה למלחמה כדי שצה"ל יצטרך להזיז כוחות. השלב השלישי זה יצירת כאוס – ארה"ב תצטרך להצטרף, והמלחמה תהפוך להיות כלל עולמית, והשלב הרביעי הוא השלמת תוכנית הגרעין בזמן שכולם מתעסקים בכאוס. לכן ישנה השקעה מרובה בלמנוע מאיראן לבנות נשק גרעיני, כדי למנוע מאיראן להפוך מרעיון לאיום ממשי. זה מגיע עם הרצון להחליש את המשטר שם".

בהקשר זה, ביום שישי הקרוב ייבחר נשיא חדש לאיראן. משמאל עומד מסעוד פזשכיאן ה"רפורמיסט", שתומך בחזרה להסכם הגרעין מ-2015, ומולו סעיד ג'לילי, השמרן שהוביל את שיחות המו"מ בהסכם הגרעין מהצד האיראני, כשנגל הוביל אותן מהצד הישראלי. אמנם אף אחד מהם לא מאוהבינו, ושניהם עושי דברו של ח'מינאי, אבל לג'לילי, שכבר עבד בעבר מול ח'מינאי, כנראה תהיה יותר עצמאות מאשר לפזשכיאן, שזוכה לתמיכה מרוחאני ומאחמדינג'אד.

יש סיבה לתקווה כלשהי מאחד המועמדים?
"אין מה לפתח תקוות, בסוף ח'מינאי מחליט. אני מעריך שג'לילי ינצח. פזשכיאן הוא היחיד שאולי יכול לאתגר קצת את המשטר שם, כמו שהיה בזמנו אחמדינג'אד. אני מתגעגע אליו כי הוא אמר מה שהוא חושב, אבל פזשכיאן יחייך ויהיה נחמד, וזה פחות טוב לנו. אני מעדיף שיהיה את מי שיחשוף את הפרצוף האמיתי של האיראנים כדי שנוכל להתמודד איתם".

90% מהזמן שצריך ליצירת 90% חומר בקיע, עבר

בפאנל בכנס אתמול, אמר נגל כי "העדיפות הראשונה עכשיו היא לטפל במערכת הנשק האיראנית, לפני הטיפול בחומר הבקיע שלה. האיראנים משחקים משחק מאוד חכם. אין שום סיבה לאיראנים לפרוץ ל-90% חומר בקיע לפני שהם מטפלים במערכות הנשק". 

נגל הוא דובר בולט בנושא היכולות הגרעיניות של איראן. מי ששירת במרכז לפיתוח אמצעי לחימה (מפא"ת) ועבד בו במשך שנים, התייחס במספר טורים ומאמרים לכך שהעשרת חומר בקיע לרמה של 20% כבר מהווה 90% מזמן הפיתוח, וכי ההסכמה הנוכחית לאפשר לאיראן העשרה לרמה של 60% חומר בקיע מקרבת אותם מרחק של שבועות ספורים מחומר ברמה של נשק גרעיני.

"איראן כרגע נמצאת בין 18 ל-30 חודשים מנשק", מחדד נגל.

למה כל כך הרבה זמן? הם מייצרים דברים לא פחות מסובכים.
"יש כאלה שאומרים שתוך שישה חודשים הם יגיעו לנשק, אבל זה נכון אם אתה 'מלכלך' את החומר הבקיע ויוצר פצצה 'מלוכלכת' (פצצה קונבנציונלית שמוסיפים לה חומר רדיואקטיבי, א.ג.), אבל לפרוץ את ה-90%, אני מת שזה יקרה כבר כדי שייחשף הפרצוף האמיתי שלהם, אבל בכל מקרה זה שבועיים עד חודש.

"לא צריך הרבה כדי לקחת חומר בקיע ולעשות איתו פצצה מלוכלכת, ולא לשים אותו על נשק. אם רוצים לשים אותו על טיל, מל"ט, מטוס, צריך יותר זמן, ובזה הסכם הגרעין עוזר להם, כי הוא לא בוחן את נושא הנשק, אלא רק את נושא הביקוע. הם מקדמים היום ברקע את כל מה שהם יכולים לקדם תחת מעטה ההכחשה, אבל המנהיג כמובן יודע ומזיז את הראש ימינה, כאילו לא מסתכל. הם עושים את הכל תחת מעטה של מחקר אקדמי. כולם שם פעם היו בפיתוח של הנשק". 

ההסכם הבלתי-כתוב: "תוקפים בלבנון, אבל לא איפה שצריך"

לאחרונה פורסם במקורות זרים כי ישראל תקפה באזור בקעא, דרומית לבעלבכ, ובאזור הכפר נבי שית', מפעל שככל הנראה שימש להסבת טילים למדויקים. בצה"ל סירבו להתייחס לידיעה בנושא, אך אישרו מספר רב של פעמים מתחילת המלחמה כי תקפו באזור בעלבכ. 

נגל: "לישראל יש שלושה קווים אדומים בנוגע ללבנון ובסוריה, ואם אחד מהם מופר היא תוקפת – הראשון הוא שלא יווצרו גורמי טרור על גבולנו. זה מה שקרה עם חיסול מורנייה וכשחיסלנו את הגנרל האיראני בקוניטרה. השני זה למנוע התבססות איראנית בסוריה, זה מה שאנחנו גם לוקחים עליו אחריות, והשלישי זה כל הנסיונות להעביר נשק מדויק או טכנולוגיות להסבת נשק למדויק מעיראק, איראן או סוריה ללבנון – אז אנחנו תוקפים. אייזנקוט דיבר על מעבר סף של 2,000 (טילים מדויקים, א.ג.), אחר כך כוכבי אמר 4,000".

יש סיבה לכך שישראל מתכחשת דווקא לתקיפות בלבנון?
"יש הסכם בלתי כתוב שאומר שהתקיפות בסוריה הן לכאורה לגיטימיות, והתקיפות בלבנון לא, כי חיזבאללה אמר שאם נתקוף בלבנון הוא יגיב. לדעתי זו טעות חמורה. אמרנו 'אוקיי, בתנאי שאתם לא הופכים טילים לא מדויקים למדויקים. הם התחילו, ואנחנו עדיין לא תוקפים. עכשיו במלחמה יש הזדמנות, אבל לפני המלחמה לא תקפו מילימטר בלבנון, וגם כיום לא תוקפים איפה שצריך, חד-משמעית, כי החשש הוא מהסלמה של המצב, ממלחמה לא מתוכננת".

דובר צה"ל מפרסם בעמימות על עשרות תקיפות בעומק לבנון מתחילת המלחמה, ולפי פרסומים זרים הותקף מפעל בבקעא.
"לא אמרתי שלא תוקפים בכלל, אבל לא תוקפים איפה שצריך בלבנון בינתיים. אם תהיה מלחמה נתקוף. הדבר שאני הכי כועס שלא לקחו אותו ברצינות, זה שבאוגוסט 2023 כתבתי ואמרתי למי שצריך שאנחנו צריכים לשנות את הדיסקט בלבנון, ובגלל שהצבא ומשרד הביטחון עמדו על הרגליים האחוריות לא עשו את זה, בדיוק כמו שכתבתי לפני שבועיים שצריך לשנות את אופן הפעולה מול איראן. זה מה שכתבתי באוגוסט 23'. אם זה היה קורה, אולי לא היה 7 באוקטובר". 

למה זה לא קרה?
"אם ביבי היה תוקף בלבנון היינו משמידים 70-80 אחוז מרדואן ו-70-80 אחוז מהנשק המדויק. אם זה היה קורה, ברור שהייתה פה מלחמה וטילים בכל האזור, אבל היו אומרים 'הנה ביבי הביא עלינו מלחמה עם הצפון כדי להסיט את דעת הקהל הציבורית ממצבו המשפטי', והיו שותים לו את הדם בקשית. אלה לא הסיבות ללמה הוא לא עשה את זה, אלא גם כי משרד הביטחון וצה"ל וגם ארה"ב היו נגד, כי החמאס היה לכאורה מורתע וכולם היו נגד".

למיטב ידיעתך יש הסבה לטילים מדויקים בלבנון?
"יש מפעל שעושים בו הסבה לטילים מדויקים. כשעזבתי את המל"ל (ב-2017, א.ג.) התפיסה הייתה שכשהם מייצרים את הטיל הראשון אנחנו נתקוף אותם. החליטו לא לתקוף. הם עוד לא הגיעו ל-1,500, כי אנחנו תוקפים את המקומות שבהם הם מחזיקים את הרכיבים והטכנולוגיה שהאיראנים מעבירים להם, כי הם הרי לא יודעים לעשות את זה לבד. צריכים לקבל כלים וטכנולוגיה מאיראן, ואת זה אנחנו תוקפים". 

חוץ מהמפעל שפורסם בבקעא, יש עוד מפעלים?
"צה"ל פרסם את תוכנית הנשק האיראנית. לצה"ל יוחסה תקיפה ברובע דאחייה של שני מפעלים לייצור מנועים רקטיים. זה לא בדיוק טילים מדויקים, אבל זה גם לא גיים צ'יינג'ר. הגיים צ'יינג'ר הוא כשלוקחים טיל לא מדויק והופכים אותו למדויק, והם עושים את זה". 

מה בנוגע לכטב"מים?
"הדבר המשנה באמת הוא התקיפות של המפעלים להסבת נשק למדויק, של מאגרי הנשק המדויק, של כוח רדואן ובכירים. אם היינו עושים תקיפות מנע היינו במקום אחר, אבל היום כולם מוכנים. אתה לא יכול לעשות תקיפת מנע כשהצד השני מוכן. לא אמרתי שלא יעשו את זה, אבל כל ההצלחות שלנו, גם בדרום, היו כשאנחנו יזמנו". 

יש תקיפות נגד איראן שיכולות להיות תקיפות מנע?
"זה לא קל, איראן רחוקה והיא גם תגיב. וגם ארה"ב לא תחבור אלינו בשום תרחיש של תקיפה באיראן".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!