דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ביקורת במערכת הפוליטית על שחרור מנהל שיפא, רה"מ: "ייערך בירור מיידי"

מוחמד אבו סלמיה, שנעצר בטענה שאיפשר לטרור לפעול מבית החולים שניהל, שוחרר אחרי 7 חודשים | לפיד וגנץ תקפו את ההחלטה, וכך גם שרים בממשלה | שב"כ: "התרענו למשרד לביטחון לאומי שחסרים מקומות כליאה"

מוחמד אבו סלמיה משוחרר ממעצרו (צילום:  REUTERS/Mohammed Salem)
מוחמד אבו סלמיה משוחרר ממעצרו (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מנהל בית החולים שיפא מוחמד אבו סלמיה שוחרר ממעצר הבוקר (שני), יחד עם 54 עצורים נוספים מרצועת עזה. הוא הוחזק במעצר בטענה שאיפשר לבית החולים שניהל להפוך למוקד טרור. ההחלטה הובילה לביקורת חריפה במערכת הפוליטית, מימין ומשמאל.

במשך המלחמה צה"ל חשף ראיות לשימוש בבית החולים לצורך טרור, כולל להחזקת חטופים. בין 28 במרץ ל-1 באפריל כוחו צה"ל קיימו מבצע צבאי בתוך בית החולים.

נתניהו מסר ש"ייערך תחקור מיידי", וטען שההחלטה על שחרור אסירים היא בעקבות החלטת בגץ וכן שזהות האסירים המשוחררים נקבעת על ידי מערכת הביטחון. גלנט טען שהוא לא ידע על ההחלטה. בשב"כ הפנו את ההאשמה למשרד לביטחון לאומי, בשל התעלמותו מפניות השב"כ לגבי הצורך להגדיל את מספר מקומות הכליאה.

אבי מרציאנו, אביה של התצפיתנית נועה מרציאנו שנחטפה ב-7 באוקטובר ונרצחה בשיפא, התרעם על ההחלטה בחשבון הפייסבוק שלו. "שבעה חודשים לאחר שקברנו את נועה, מדינת ישראל מחליטה לשחרר את מי שאחראי במישרין או בעקיפין לרצח שלה. סליחה ילדה שלי, שאפילו עכשיו ממשיכים להפקיר אותך. את השחרור של מי שיש לו חלק ברצח של הבת שלי אני מוכן לקבל רק כחלק מעסקת חטופים. לא ככה".

ממטה המשפחות לשחרור החטופים נמסר כי "מדובר בהחלטה תמוהה לשחרר 120 מחבלים מבלי שאנחנו, משפחות החטופים, מקבלים ולו אות חיים מיקירינו. יתרה מכך, זאת החלטה שאינה עולה בקנה אחד עם עקרונות מו"מ לפיהם נותנים משהו ומקבלים משהו בתמורה. אנחנו נמצאים בישורת האחרונה לאישור עסקת נתניהו ומקווים כי ממשלת ישראל תהיה נחושה לשחרר את בני המשפחות שלנו, באותה נחישות בה היא משחררת את מנהל בית החולים שיפא שתחת חסותו ניתן לחטופים טיפול רפואי קלוקל ומקלט למחבלי החמאס".

אבו סלמיה עצמו אמר לסוכנות הידיעות 'Anadolu' לאחר שחרורו כי תנאי כליאת האסירים היו "טרגיים וחסרי תקדים בהיסטוריה הפלסטינית, מחסור חריף באוכל והשפלה גופנית. הכיבוש הישראלי עוצר את כולם, אנשי צוות רפואי מתו בבתי כלא בישראל בשל עינוי ומחסור במענה רפואי. מאות אנשי רפואי הפכו למטרה והם מעונים בבתי הכלא של הכיבוש".

לפיד: "המשך ישיר להפקרות"

שרים הגיבו לשחרור אבו סלמיה בביקורת בקבוצת הווטסאפ הממשלתית. גביר: "הגיע הזמן לשלוח את ראש השב"כ הביתה. הוא עושה מה שהוא רוצה, וגלנט איתו על מלא". עמיחי שיקלי: "יואב גלנט, אפשר לקבל הבהרה למה האיש הזה שבבית החולים שלו רצחו לנו חטופים ופעלה מפקדת חמאס משוחרר?" שלמה קרעי: "ישראל צריכה הנהגה בטחונית חדשה, שתהיה מחויבת לרוח וגבורת וגבורת הלוחמים כמו שראש הממשלה מחויב לה".

גם באופוזיציה ביקרו את השחרור. ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב כי "הבלאגן בממשלה בנושא שיחרור מנהל בית החולים שיפא, הוא המשך ישיר להפקרות וחוסר התפקוד של ממשלת ישראל שמוביל לפגיעה בביטחון אזרחי ישראל". יו"ר המחנה הממלכתי גנץ הצטרף לביקורת: "ממשלה שמשחררת את מי שנתן חסות לרוצחי 7 באוקטובר ושסייע להסתיר את חטופינו עשתה תקלה מבצעית, מוסרית ומורלית – וצריכה ללכת הביתה".

ח"כ אעידה תומא סליאמן (חד"ש-תע"ל) ראתה בהחלטה ראיה לחפותו של אבו סלמיה: "זוכרים את מסע ההאשמות כנגד ד״ר מוחמד והצוותים הרופאיים שנועדו להצדיק את ההפצצות וההחרבה של מבנה בית החולים, כנראה כולם התאדו עכשיו, לפחות בענין ד"ר אבו סלמיה, והאחרים ששוחררו או נהרגו תוך כדי מעצר. מתחילת המלחמה על עזה נהרגו מאות מעובדי/ות הצוותים הרפואיים ונכלאו מאות אחרים, בזמן שעזה מדממת וצריכה אותם יותר מאי פעם".

נתניהו תולה את ההחלטה בגורמי הביטחון ובבג"צ

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ההחלטה על שחרור האסירים באה בעקבות דיונים בבג"ץ, בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי על ידי גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מידי בנושא".

מלשכת שר הביטחון גלנט נמסר כי הוא לא ידע מראש על ההחלטה.

מהשב"כ נמסר: "לאחרונה התקבלה החלטה על שינוי ייעודו של מתקן 'שדה תימן', כך שיוחזקו בו עצורים לתקופות קצרות בלבד. בהתאם לכך נדרשו שב״כ וצה״ל, בהמשך לדיונים שהתקיימו בראשות המל״ל, לפעול לשחרור עשרות עצורים בכדי לפנות מקומות כליאה.
"מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי על החובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה. מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור ולפגיעה בביטחון המדינה. גם הלילה בוטלו מעצרים ובכללכם מעצר מבוקשים המתכננים פעילות טרור כנגד אזרחי ישראל. לצערנו, פניות אלה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים ובראשם המשרד לביטחון לאומי, לא הועילו.
"שב״כ התנגד לשחרר עצורים פלסטיניים משטחי איו״ש, מהם נשקפת מסוכנות מיידית ופעילי נוח׳בה של חמאס המעורבים בלחימה ובפגיעה באזרחים ישראלים. לכן, לאור הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל״ל, הוחלט על שחרור מספר תחום של עצורים מהרצועה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה, וזאת לאחר בחינת המסוכנות הנשקפת מכלל העצורים.
"על אף שמנהל בית החולים שיפאא עומד בכלל התבחינים אודות רמת המסוכנות הנשקפת ממנו אל מול אסירים אחרים – האירוע יתוחקר. בלית ברירה, ללא פתרון מיידי למצוקת מקומות הכליאה, מעצרים ימשיכו להתבטל ועצורים ימשיכו להשתחרר".

בשירות בתי הסוהר טענו כי "מי שקיבל את ההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא' הוא צה"ל ושב"כ – ולא שב"ס". עוד נמסר כי "מנהל בית החולים לא שוחרר בשל מצוקת הכליאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!