דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

גלנט בוועדת חוץ וביטחון: "סיכמנו עם החרדים שנגיע לגיוס 50% מהשנתון בחמש שנים"

בדיון בוועדה הציגה מערכת הביטחון את המספרים הנדרשים לגיוס בטווח המיידי ובטווח הרחוק יותר | על פי גלנט, דרושים 10,000 חיילים במיידי | הוא הציע להעביר תקנות בנושא במקום חוק

שר הביטחון יואב גלנט (צילום: לע"מ)
שר הביטחון יואב גלנט. "צריכים לבוא מתוך הארכת השירות הסדיר, מתוך מילואים, ומתוך אוכלוסייה חרדית שתלך ותתגייס בקצב הולך ועולה" (צילום: לע"מ)
אור גואטה

ועדת החוץ והביטחון התכנסה היום (שני) לאחד הדיונים הסגורים הראשונים בנושא חוק הגיוס, בו מערכת הביטחון הציגה את עמדתה ואת המספרים הנדרשים לגיוס בטווח המיידי ובטווח הרחוק יותר, זאת לאחר שהמספר עליו הסתמכו עד כה בדיוני הוועדה ובהוראת היועצת המשפטית לממשלה, הוא 3,000 מתגייסים.

זהו האומדן שצה"ל מסר ביחס למספר החיילים הנוסף שהוא יכול לגייס השנה, כך גם לפי המלצות ועדת שקדי. מספר זה מתווסף לכ-1,800 החרדים המתגייסים כיום, וביחד מדובר על כ-4,800 צעירים חרדים שאמורים להתגייס באופן מיידי.

למעשה, היום, 1 ביולי, השירות הסדיר לחיילים התקצר מ-32 חודשים ל-30 חודשים בעקבות חקיקה לקיצור השירות ממרץ 2022. מרבית החיילים ככל הנראה לא ישתחררו בפועל בשל המלחמה, אלא יגויסו בצו 8 במטרה להמשיך את רציפות השירות של החיילים החיוניים.

על פי דיווח בכאן 11, שר הביטחון יואב גלנט אמר בדיון בוועדה כי "דרושים לצבא מיידית עוד 10,000 חיילים. בצה"ל אומרים שיכולים לגייס בשנה הקרובה עוד 3,000 חרדים בנוסף לאלה שכבר מתגייסים. סיכמנו בינתיים עם החרדים שנעלה כל שנה בעוד 5% ונגיע ל-50% מהשנתון בחמש שנים. אולי עדיף להעביר תקנות במקום חוק".

עבודת המטה בצה"ל על גיוס חרדים החלה כבר בדצמבר 2023, ומאז דווח על הקמת חטיבה חרדית, בראשה יעמוד אל"מ אבינועם אמונה, מפקד החטיבה הצפונית עד לאחרונה.

יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין הבהיר כמה פעמים כי הוא יעביר את החוק להצבעה בוועדה ולאחריה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, אך ורק אם תהיה הסכמה רחבה בוועדה, ולא באמצעות הרוב הקואליציוני שקיים ממילא בוועדה ובכנסת.

החוק צפוי לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית עד סוף כנס הקיץ של הכנסת, שמסתיים ב-28 ביולי.

"תראו באיזה מצב אנחנו נמצאים", אמר גלנט בדיון. "אנחנו צריכים יותר חיילים. החיילים האלה צריכים לבוא מתוך הארכת השירות הסדיר, מתוך מילואים, ומתוך אוכלוסייה חרדית שתלך ותתגייס בקצב הולך ועולה.

"מה המצב בפועל? הממשלה לא מביאה את ההחלטה על 36 חודשים (של שירות סדיר שיוארך, א.ג.). זה הונח כתזכיר חוק על ידי בחודש פברואר. משרד האוצר מוביל את ההתנגדות ל-36 חודשים משיקולים משקיים, משרד המשפטים והיועמ"שית למעשה מערימים קשיים, וכשאנחנו ביקשנו להגדיל את גיל הפטור בשנה, על רקע ערך השוויון, מאפשרים לנו רק בשלושה חודשים. כאן בוועדה גם כן לא הצלחנו להגיע להסכמה, והיום אנחנו משחררים 6,700 אנשים מסד"כ המילואים. כל הווקטורים פועלים בכיוון הפוך ממה שאנחנו צריכים – בניגוד למטוסים ופצצות, חיילים אי אפשר להביא מחוץ לארץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!