דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ח בסיון תשפ"ד 04.07.24
27.9°תל אביב
  • 28.3°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 29.3°חיפה
  • 29.7°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 28.1°צפת
  • 28.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / נער עובד ראשון נפצע בחופש הגדול, על המבוגרים החובה לשמור עליהם

הנער שנפצע בנפילה מגובה עסק בעבודה שאסור לו לעשות, ונפגע באורח בינוני | על המבוגרים להכיר את רשימת העבודות האסורות, ובמידת הצורך לדווח

בני נוער בעבודת בניין (צילום ארכיון: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
בני נוער בעבודת בניין (צילום ארכיון: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חופשת הקיץ החלה רק לפני 11 יום וכבר היום (שני) נער בן 17 נפצע במהלך עבודתו בתיקון מזגן בנפילה מגובה ארבעה מטרים בבני ברק. זה הזמן להזכיר שחל איסור חמור על העסקת נוער בעבודה בגובה ובשורה של עבודות מסוכנות. על הציבור הרחב מוטלת החובה לפקוח עיניים ומנעו את התאונה הבאה.

הנער, נפל לדברי השכנים מגובה הקומה החמישית לקומה הרביעית בתוך הבניין. לאחר שטופל באופן ראשוני בזירה, הוא פונה במצב בינוני לבית החולים איכילוב כשהוא סובל מחבלת ראש וחבלות בגפיו. חשוב להבין את משמעות המושג 'פציעה בינונית', שפירושו פציעה העשויה להסב נכות קבועה או פגיעה חמורה באיבר, פגיעה משמעותית ביותר כשמדובר בנער צעיר שרק מתחיל את חייו הבוגרים, וכזו שעשויות להיות לה משמעויות הרות גורל על עתידו.

מדי חופשת קיץ יוצאים עשרות אלפי בני נוער לעבוד, לסייע בפרנסת המשפחה או לרכוש מעט דמי כיס כדי לממן את בילויי החופש. עבור רבים מהם, זהו המפגש הראשון עם עולם העבודה. בני נוער הם עובדים פגיעים שפעמים רבות אינם מודעים לזכויותיהם, ושיקול הדעת שלהם להערכת סיכונים אף הוא לא תמיד בשל דיו.

לפיכך, מצא לנכון החוק להגביל את העסקתם במגוון עבודות, בראשן – העסקה בעבודה בגובה שהיא הגורם המוביל במספר תאונות העבודה. העסקה בגובה לא חייבת להיות בגובה ארבעה מטרים. כל עבודה בה עלול עובד ליפול לעומק העולה על שני מטרים ומתבצעת במשטח עבודה ללא גידור, או כזו המצריכה הטיית הגוף מעל לגדר או למעקה – אסור לבני נוער באופן מוחלט.

בנוסף, בעקבות מאבק נחוש של ארגוני החברה האזרחית, ולאחר שורה של אירועי פציעה חמורים ומוות של בני נוער שהועסקו באתרי בניה בתקופות החופש, נאסרה לחלוטין גם כניסת בני נוער לאתרי בניה מאז קיץ 2018.

למרבה הצער, תאונות נפוצות של בני נוער עובדים הן תאונות בהן נפגעות ידיהם במטחנות בשר או מכונות לישה של בצק. יש לציין כי חל איסור על העסקתם בעבודה הכוללת שימוש בכלים אלו. בנוסף חל איסור על העסקתם בקרבת חומרים כימיים או ביולוגיים מסוכנים, חומרים הקלים להתלקח, או בניקוי של מכונות ככל ויש סיכון שייפגעו מהן. בנוסף חלה הגבלה על העסקת בני נוער בנשיאת משאות כבדים.

מעסיקיהם של בני נוער מחויבים בחובת זהירות מוגברת, לרבות בתדרוך בני הנוער מפני סכנות אפשריות במקום העבודה והדרכים להתגונן מפניהן ולהימנע מהן. כאשר בני נוער העובדים בשעות הלילה, דבר שאסור במהלך שנת הלימודים, אך מותר עד השעה 1:00 בחופש, חלה על המעסיק חובה לדאוג להם להסעה לביתם.

כמבוגרים, חשוב שנלווה את בני הנוער היוצאים לעבוד בקיץ – נוודא עימם שבטיחותם אכן נשמרת, שהם מודעים לסכנות שבעבודתם, ושאינם מועסקים בעבודה אסורה או בתנאים מסוכנים. לצד זאת, במידה ונתקלנו בהעסקת בן נוער בעבודה אסורה, כדאי לדווח על כך למשרד העבודה ולא לעבור על כך בשתיקה. נקווה שהקיץ הזה, לא ייפצעו עוד נערים ונערות.

לרשימת העבודות האסורות בחוק עבודת נוער המלאה לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!