דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ח בסיון תשפ"ד 04.07.24
27.9°תל אביב
  • 28.3°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 29.3°חיפה
  • 29.7°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 28.1°צפת
  • 28.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מתון בין קיצונים: האימאם שביקר באושוויץ וגינה את אירועי 7 באוקטובר ישוחח עם ישראלים

חסן שלגומי, המשמש כאימאם בפרבר הפריזאי דראנסי, חי תחת איום מתמיד, אך יוצא בגלוי נגד האיסלאם הפוליטי | במפגש זום שיארח, ירצה לישראלים במסגרת תוכנית המפגשים של 'מרכז המזרח התיכון'

האימאם חסן שלגומי (צילום: Melanie Lemahieu/Shutterstock)
האימאם חסן שלגומי. "עלינו להתאחד ולעבוד יחד למען עתיד של שלום ויציבות" (צילום: Melanie Lemahieu/Shutterstock)
יניב שרון

ממסגד בדראנסי, פרבר פריזאי, נישא קול מוסלמי אחר המבקש שלום: האימאם חסן שלגומי, כתב לאחר 7 באוקטובר: "אנו עומדים לצד אחינו היהודים. מבחינת התוצאות, 7 באוקטובר היה גרוע מ-11.9".

לדעתו, 7 באוקטובר שרטט קו שבר, בו ניצבים מצד אחד הגורמים המתונים, האנושיים, ומצדו האחר הקיצונים והאיסלאם הפוליטי. "7 באוקטובר חשף את פניו האמיתיים של האיסלאם הפוליטי", אמר שלגומי בוועידה בבריסל שכותרתה 'העולם אחרי 7 באוקטובר'. "הקבוצות הללו אינן מייצגות את האיסלאם, אלא קיצונים מסוכנים המערערים את היציבות באזורים שונים בעולם".

שיח קורבני ושימור ההוויה הקולוניאליסטית

שלגומי נולד ב-1972 בתוניס, למד בסוריה ובפקיסטן והגיע לצרפת ב-1996. עם נישואיו בשנת 2000, הוא התאזרח בצרפת. הוא מכיר היטב את מצוקות המהגרים המוסלמים באירופה בכלל ובצרפת בפרט. לדעתו, האיסלאם הפוליטי ו'האחים המוסלמים' התאקלמו באירופה בצל בעיית הזהות של המוסלמים באירופה.

שלגומי מצביע על הברית בין האחים המוסלמים באירופה לבין גורמים בשמאל הקיצוני. בשל דעותיו, נתונים שלגומי ובני משפחתו לאיומים ותקיפות פיזיות. "בעוד שהם (האחים המוסלמים – י.ש), הקיצונים, חופשיים להסתובב בצרפת, בבלגיה ובגרמניה, אני צריך להסתובב עם אפוד חסין כדורים כדי לשמור על חיי", אמר. 

על אף האיומים, לשלגומי קהל תומכים הנפוץ מהמגרב ועד לאיחוד האמירויות. הוא מכהן כאימאם בכיר במסגד המרכזי בדראנסי. קהילתו מונה כ-4,000 מתפללים, והוא עומד בראש מועצת האימאמים של צרפת. שלגומי ניצב במרכז המאבק על לב המוסלמים בכלל, ובאירופה בפרט.

לטענתו, האחים המוסלמים מחנכים לשיח קורבני ומשמרים את ההוויה הקולוניאליסטית. לעומתם, מבקש שלגומי את השתלבות המוסלמים בצרפת, תוך אימוץ תחושת פטריוטיות צרפתית וגאווה בערכיה. במחלוקת על לבישת ה'בורקה' (כיסוי ראש ופנים) במרחב הציבורי, תמך שלגומי בעמדה לפיה יש לאסור על לבישת הבורקה.

שלגומי עמד בראש משלחת לאושוויץ ומטיף מאז 2015 להנצחת זכר השואה. הוא ביקר בישראל ב-2019 בראש משלחת של 40 אנשי דת מוסלמים. במהלך ביקורו נפגש עם הנשיא דאז ראובן ריבלין, וביקר במועצה האזורית שומרון, שם שוחח עם אנשי דת פלסטינים ועם מתנחלים.

"להורים, מורים ומנהיגי דת תפקיד מכריע במניעת הקצנה", אמר בוועידה בבריסל. "עכשיו עלינו להתאחד ולעבוד יחד למען עתיד של שלום ויציבות. אנו יכולים לעמוד בפני האתגרים הללו רק אם נעבוד יחד ונתמוך אחד בשני".

האימאם שלגומי ירצה השבוע לקהל הישראלי במפגש זום מיוחד עם תרגום לעברית, שיפתח את תוכנית המפגשים של 'מרכז המזרח התיכון' לחודש יולי, בהנחיית תום וגנר.  ההרצאה תתקיים מחר (רביעי), 3 ביולי, בשעה 19:30.

המפגש יכלול גם דברים שיישאו ראש ממשלת סוריה בגלות, ג'מאל סבאר, הרבנית הדסה פרומן ואיתמר בן דוד, מומחה ליחסי היהדות והאיסלאם וראש המחלקה הערבית בארגון 'ברית עולם'.

ניתן להירשם להרצאה בקישור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!