דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ח בסיון תשפ"ד 04.07.24
27.9°תל אביב
  • 28.3°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 29.3°חיפה
  • 29.7°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 28.1°צפת
  • 28.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

בעקבות פיזור מועצת העיר בקריית שמונה: באופוזיציה תקפו את התנהלות ראש העירייה אביחי שטרן

ראש האופוזיציה פרסם מכתב, בו הטיל על שטרן את האחריות למצב בטענה שנמנע במכוון מלכנס את מליאת המועצה לדיונים על התקציב | פעיל פוליטי בעיר: "יש כאן כעס ותסכול עמוקים" |לאחר שימוע שייערך לשטרן, צפויה לקום בעיר ועדה קרואה

ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש 90)
ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן. המועצה תפוזר, הוא ימשיך בתפקידו (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד טברסקי

בעקבות אי העברת התקציב העירוני, הכריז סופית אמש (שני) שר הפנים משה ארבל, כי מועצת העיר של קריית שמונה תפוזר. לפי הצפי, רק ראש העירייה הנוכחי, אביחי שטרן, ימשיך בתפקידו.

ארבל צפוי לזמן את שטרן לשיחת בירור בימים הקרובים, במטרה להבין מדוע לא הצליח להעביר את תקציב העיר במשך יותר משנה, אך גם אם יחליט לזמן ועדה קרואה בעיר, שטרן צפוי להישאר בתפקידו כדי לא לגרום זעזוע נוסף בעיר המפונה.

משבר התקציב, שלא עבר מאז שנת 2022, עומד בליבה של המחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה במועצת העירייה של קריית שמונה במשך יותר משנה, שבמהלכה החליפו הצדדים האשמות והטילו זה על זה את האחריות למשבר.

רפאל סלאב. "יש המון מתח בנושא התקציבים, סביב איזה כסף הולך לאן" (צילום: אדיר ונונו)
רפאל סלאב. "יש המון מתח בנושא התקציבים, סביב איזה כסף הולך לאן" (צילום: אדיר ונונו)

על פניו, הבחירות לראשות העירייה, שתוכננו להתקיים בסוף אוקטובר האחרון, היו אמורות להצליח ולקדם פתרון למשבר במידה והיה נבחר הרכב מועצה אחר, אך בעקבות פינוי העיר הן נדחו בשנה לפחות והמועצה נאלצה ללוות את הפינוי ושיקומה החלקי של העיר בהרכב הישן.

"הממשלה משפה את העיר במיליונים מתחילת המלחמה עבור תמיכה בפינוי, שיקום וביטחון, אומר ל'דבר' רפאל סלאב, פעיל חברתי ופוליטי מקריית שמונה. "יש המון מתח בנושא התקציבים, סביב איזה כסף הולך לאן, אבל הוויכוח לא ענייני".

לדברי סלאב, המועצה הייתה צריכה להתכנס עד סוף אפריל ולהעביר את התקציב. המשימה לא צלחה, והמדינה נתנה לה ארכה נוספת בת חודשיים, אך היא לא עמדה גם בה בגלל מה שסלאב מתאר כ"דינמיקות אישיות בין חברי המועצה השונים". "אין שיח, גם היום במלחמה", אומר סלאב.

במכתב שנשלח מטעם ראש האופוזיציה בעיר, נציג הליכוד אלי זפרני, הואשם שטרן בכך שלא כינס את מליאת המועצה לדיוני התקציב הנדחים באופן מכוון. "לא טרחת לזמן ישיבות מועצה. לא טרחת לקיים דיוני חשיבה איתנו, נבחרי הציבור שנבחרו בצורה דמוקרטית", כתבו ראשי סיעות האופוזיציה.

שטרן עצמו טרם הגיב, אך במספר התייחסויות בעבר טען שהאופוזיציה מנסה לקדם את הדחתו. לטענת סלאב, שתיקתו של שטרן כעת לא מקרית – הוועדה הקרואה צפויה לתרום לו פוליטית. "פיזור של חברי המועצה אומר שאין להם יותר שום השפעה על המתרחש. גם סגני ראש העיר יפוטרו, ורק ראש העיר יישאר", הוא מסביר.

לאחר שיחת השימוע אצל שר הפנים, מועצת העיר צפויה להיות מפוזרת, וכל בעלי התפקידים הרשמיים, ובהם ראשי ועדות הביקורת והתקציב, יוחלפו על ידי פקידים מטעם משרד הפנים עד סוף אוקטובר. בסוף התקופה, המועצה הקרואה תקבל החלטה נוספת על המשך כהונתו של שטרן עצמו.

"משרד הפנים יעשה לו צרות וידרוש תוצאות טובות יותר, לפחות בירוקרטיות. אבל הכאב ראש הגדול, הפוליטי, יפחת", אומר סלאב. "סביר להניח שהוא יישאר עד סוף המלחמה, כי יהיה מאוד קשה לקיים בחירות כאשר 22 אלף תושבי העיר מפוזרים ב-400 מלונות". במידה ושטרן יודח בסוף אוקטובר, ימונה במקומו ראש ועדה קרואה לעיר, בדומה למצב שהיה בטבריה בשנים האחרונות, והבחירות יתקיימו לכל המאוחר ב-2027.

תשעה חודשים למלחמה, תוכנית לשיקום הצפון, הצפויה לעמוד על לפחות 3 מיליארד שקלים, טרם אושרה בממשלה. הממשלה גם נמנעת מלהכריז על צפי חזרה לתושבי העיר או על מתווה הביטחון האזורי שיאפשר זאת.

"יש כאן כעס ותסכול עמוקים", מסכם סלאב. לדבריו, המשבר הפוליטי מתלבש על גבי הבעיה הביטחונית, האופן החפוז והמרושל בו נעשה הפינוי, וחוסר האמון הכללי בשלטון. "בקריית שמונה חצי מהתושבים מכירים לפחות נציג מועצה אחד, ונוצר מצב של קידום עזרה לאלה שאני מכיר, והמנהיגים לא מסוגלים לדבר אחד עם השני. זה דבר הזוי שפשוט לא יכול לקרות בזמן מלחמה".

תגובתו של ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן תובא כשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!