דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / הבריטים מאסו בבלאגן הכלכלי של השמרנים; אבל לפי האיתותים של הלייבור, לא בטוח שהוא פונה לכיוון הרצוי

עשרות כלכלנים בריטים פרסמו מכתב שמבקר את היעדר ההשקעה הציבורית במצעי שתי המפלגות המובילות | בלייבור מנסים להצטייר כאחראים וזהירים לעומת השמרנים | אבל המימון להבטחות הבחירות שלהם יצטרך להגיע מהשקעות ציבוריות נרחבות, שהם מתחייבים שלא יבצעו

קיר סטארמר, מנהיג הלייבור (צילום: AP Photo)
קיר סטארמר, מנהיג הלייבור. הביצועים העלובים של הכלכלה הבריטית בעשור וחצי האחרונים אינם מפתיעים לנוכח רמת ההשקעה הנמוכה (צילום: AP Photo)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

מפלגת הלייבור צפויה להקים ממשלה בבריטניה, לראשונה מאז 2010. אולם לא בטוח שהמהפך הפוליטי יהיה גם מהפך כלכלי. במכתב פומבי שפרסמו בתחילת השבוע עשרות כלכלנים מהממלכה, הם מבקרים את היעדר ההשקעה הציבורית בתוכניות של שתי המפלגות המובילות – המפלגה השמרנית והלייבור.

המצע של הלייבור קורא להפחית בחדות את ההשקעה הציבורית, לפי הניתוח של המכון למחקר מדיניות ציבורית, לאחר שעלתה במהלך כהונתו של בוריס ג'ונסון מהמפלגה השמרנית. מפלגת הלייבור בראשות קיר סטארמר נסוגה מהבטחות הבחירות שלה להשקעות ציבוריות נרחבות במעבר לכלכלה ירוקה. מהתחייבות להשקיע 28 מיליארדי ליש"ט בשנה בתשתיות ירוקות, היא נסוגה ל-5 מיליארד בלבד. עוד הבטיחה שהשקעות ממשלתיות אחרות יוקפאו במונחי ליש"ט, ולכן יישחקו במונחי תוצר.

בנקודה הראשונה במצע הלייבור המפלגה מתחייבת להשיב את היציבות הכלכלית בעזרת חוקים קפדניים לצמצום ההוצאה הציבורית והגבלת מיסוי החברות. התחייבות זו מסירה את האפשרות להרחיב את ההשקעה הציבורית באמצעות גיוס חוב. גם בנוגע למיסוי, הלייבור פסלה אפשרות להגדיל את ארבעת מרכיבי המס המשמעותיים ביותר – מס הכנסה, מס חברות, מע"מ וביטוח לאומי.

לפי המכון למחקרים פיסקליים, שתי המפלגות הגדולות שומרות על עמימות בנוגע למקורות המימון להבטחות הבחירות שלהן, כמו קיצור התורים במערכת הבריאות. לפי מצע הלייבור, המימון יגיע מהקשחת האכיפה של העלמות מס וסגירת פרצה בחוק שמאפשרת להימנע מתשלום מס על הכנסה ממקורות זרים.

לפי מכתב הכלכלנים, הביצועים העלובים של הכלכלה הבריטית בעשור וחצי האחרונים אינם מפתיעים לנוכח רמת ההשקעה הנמוכה. "מה שכן מפתיע", הם כותבים, "הוא שאנחנו ניגשים לבחירות הללו ללא תוכנית רצינית להרחבת ההשקעה הציבורית".

אז מנין יגיע המימון להבטחות הבחירות של הלייבור? התקשורת הבריטית עוסקת באפשרות שרייצ'ל ריבס, שרת האוצר המיועדת, תעלה את המיסוי על רווחי הון, שכרגע נמוך בהרבה ממס הכנסה. מס על רווחי הון תקף על רווח שהושג ממכירת נכס שעלה בערכו. המקור לספקולציה מגיע מכך שבניגוד לאפשרות מיסוי אחרות, בלייבור לא שללו מפורשות את העלאת המס על רווחי הון.

במובן זה, יכול להיות שתוכניות הלייבור יותר שאפתניות מהמצע המוצהר. הקמפיין של המפלגה התבסס על ביקורת חריפה על מה שמנהיגי הלייבור מכנים 'הבלאגן של המפלגה השמרנית'. הצעת התקציב של ליז טראס, שכללה הקלות מס והרחבת הוצאה במימון הרחבה דרמטית של החוב, הייתה מרכיב מרכזי באותו בלאגן.

טראס נאלצה להתפטר שבועות אחדים לאחר שנבחרה לראשות הממשלה בבחירות פנימיות במפלגה השמרנית בעקבות התגובות החריפות של השוק, התקשורת והציבור, לתקציב שהציעה. מנהיגי הלייבור מנסים להציג עצמם כאחראים וזהירים, בניגוד לטראס ולשמרנים. לפי מכתב הכלכלנים, הפעם האחרונה שההשקעה הציבורית בבריטניה הייתה ברמה הממוצעת של ה-G7 הייתה ב-1990, ומאז בריטניה צברה מחסור בהשקעות ציבוריות בשווי של 1.9 טריליון ליש"ט. אם התחזיות יתממשו והלייבור ישוב לשלטון, הוא יידרש להתמודד עם המציאות הזאת במעשים, ולא רק בהבטחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!