דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / המיליציות בעיראק: אם ישראל תרחיב את המלחמה בצפון - נחזור לתקוף מטרות אמריקאיות

לפי עיתון קטרי, המיליציות הפרו איראניות גיבשו "רשימת מטרות אמריקאיות" בסוריה ועיראק, שיותקפו בתרחיש כזה | במקביל: דיווחים על הזרמת אמל"ח לסוריה, סמוך לאזורים שבהם מוצבים כוחות אמריקאים | סקירת 'ממרי' - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

אנשי המיליציה העיראקית השיעית 'א'-נוג'בא' ב"מחאת סולידריות" עם הפלסטינים בעזה, בגדד, 8 באוקטובר 2023 (צילום:  REUTERS/Ahmed Saad)
אנשי המיליציה העיראקית השיעית 'א'-נוג'בא' ב"מחאת סולידריות" עם הפלסטינים בעזה, בגדד, 8 באוקטובר 2023 (צילום: REUTERS/Ahmed Saad)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

על רקע המתיחות הגוברת לאחרונה בין חיזבאללה לישראל והאיומים ההדדיים בהרחבת המלחמה, מאיימות המיליציות השיעיות העיראקיות הנתמכות ע"י איראן, בחידוש תקיפותיהן נגד "אינטרסים אמריקאיים" בעיראק, בסוריה ובאזור כולו. נוסף על כך, הביעו המיליציות נכונות לסייע לחיזבאללה בדרכים שונות, כולל שיגור לוחמים ואמצעי לחימה לדרום לבנון, וכן הסלמת תקיפות המל"טים והטילים נגד ישראל.

בסוף ינואר נאלצו המיליציות להכריז על הפסקת התקיפות שביצעו נגד ארה"ב, תקיפות שנועדו לכאורה להביע את תמיכתן בחמאס. המיליציות הפסיקו לתקוף בעקבות תקיפות אמריקאיות נגדן, וכן ככל הנראה בלחץ פנים-עיראקי.

ביום רביעי (3 ביולי) דיווח העיתון היומי הקטרי 'אל-ערבי אל-ג'דיד' מפי "מקורות יודעי דבר" כי במהלך סוף השבוע האחרון התקיימו בסוריה ולבנון פגישות של בכירי המיליציות, שבמהלכן סוכם על גיבוש "רשימת מטרות אמריקאיות" בעיראק ובסוריה. לפי הדיווח, הארגונים סיכמו שיתקפו את המטרות האלו אם ישראל תבצע מהלך יבשתי או תקיפה אווירית נרחבת בלבנון. עוד סוכם שהארגונים יפעלו נגד מטרות ב"שטחים הישראלים הכבושים". בכיר בתנועת אל-נוג'בא השיעית-עיראקית איים כי האינטרסים האמריקאים באזור "לא יהיו בטוחים."

פראס אל-יאסר, חבר הלשכה המדינית של תנועת אל-נוג'באא, אמר ל'אל ערבי אל ג'דיד' כי "הפלגים העיראקים "לוקחים בחשבון שתהיה תגובה אמריקאית" אך למרות זאת "לא תהיה הפסקת אש או רגיעה אם תהיה מלחמה ישראלית נגד לבנון, שוושינגטון תתמוך בה באמצעות נשק, מדינית או הסברתית. יש חדר מבצעים משותף של כל פלגי ציר [ההתנגדות] באזור, ומתקיימות פגישות בין הפלגים ומפקדיהם."

ביום ראשון האחרון (30 ביוני) הודיעה "ועדת התיאום של ההתנגדות העיראקית" כי "נוכח האיומים של האויב הציוני-אמריקאי לפתוח במלחמה כוללת נגד לבנון וההתנגדות האמיצה שלה", החליטה הוועדה כי אם איומים אלה יתממשו "האינטרסים של האויב האמריקאי הנפשע בעיראק ובאזור יהיו מטרה לגיטימית עבור אנשי ההתנגדות." פראס אל-יאסר, חבר הלשכה המדינית של תנועת אל-נוג'באא', אמר ל'אל-ערבי אל-ג'דיד' כי הודעה זו פורסמה לאחר "פגישות ותיאום בין כל הפלגים בעיראק, בסוריה, בלבנון ובתימן".

לצד האפשרות שאיומים אלו אכן נועדו למנוע הסלמה מצד ישראל נגד חיזבאללה, ייתכן שהמיליציות גם ישתמשו בהרחבת המלחמה נגד חיזבאללה כאמתלה לחדש ביתר שאת את התקיפות נגד יעדים אמריקאים בעיראק. זאת על מנת לאלץ את ארה"ב להסיג את כוחותיה מהמדינה. ואכן, בשבועות האחרונים המיליציות איימו לחדש את התקיפות אם המו"מ בין ממשלת עיראק לבין ארה"ב, לגבי נוכחות הכוחות האמריקאים בעיראק, לא יניב תוצאות משביעות רצון מבחינתן.

במקביל לאיומים אלה, אתרי אופוזיציה סוריים מדווחים כי המיליציות הנאמנות לאיראן ממשיכות להזרים אמצעי לחימה, כולל מל"טים וטילים, לעמדות שלהן – הסמוכות לאזורים שבשליטת כוחות סוריה הדמוקרטיים. באזורים אלו מוצבים גם כוחות אמריקאים.

כך, למשל, ביום שלישי (2 ביולי) דיווח אתר 'דיר אל-זור 24' כי שמונה משאיות שנשאו אמל"ח, כולל מזל"טים וטילי נ"מ, נכנסו מעיראק למזרח סוריה. בראשון (30 ביוני) דיווח אתר 'עין אל-פראת' על 12 משאיות אמל"ח, ושלושה אוטובוסים שעליהם 150 פעילים, שהגיעו מעיראק למזרח סוריה. בשבוע שעבר (27 ביוני) דווח כי מיליציות הצליחו לראשונה להפיל מל"ט אמריקאי באמצעות טיל נגד מטוסים ששוגר מעיירה שבשליטתם במזרח דיר אל-זור שבסוריה.

הסקירה המלאה באתר ממרי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!