דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מקרון הימר – ונפל: נפתח הסבב השני של הבחירות בצרפת

בסבב זה ייבחר ראש הממשלה, וייבחרו 501 מתוך 577 המושבים שטרם נקבעו בפרלמנט הצרפתי | תוצאות מדגמים יתפרסמו ב-19:00, עם סגירת הקלפיות, תוצאות אמת צפויות במהלך הלילה

קלפי בשטרסבורג (צילום: ז'אן פרנסואה בדייס/AP)
קלפי בשטרסבורג (צילום: ז'אן פרנסואה בדייס/AP)
אוריאל לוי

הקלפיות ברחבי צרפת נפתחו הבוקר (ראשון) בסבב השני של הבחירות לפרלמנט הצרפתי. בסבב זה ייבחרו 501 מתוך 577 המושבים שטרם נקבעו באסיפה הלאומית של הבית התחתון, שהיא הפרלמנט המרכיב את ממשלת צרפת. ההצבעה תקבע מי יהיה ראש הממשלה הבא של צרפת, שכנראה יגיע מהמפלגה או מהקואליציה שתזכה במספר המושבים הרב ביותר. כוחו אמנם קטן משמעותית מזה של הנשיא אך לא מבוטל.

בהסכם שהושג בין מפלגתו של מקרון לאיחוד מפלגות השמאל, הוסרו מועמדויותיהם של נציגי המפלגות במחוזות שונים בכדי להקטין את הסיכויים שנציג 'האיחוד הלאומי' של לה פן יבחר. ההסכם הוביל להסרת המועמדות של 131 מחברי מפלגות השמאל בסיבוב השני, וכך נהגו 82 מועמדים ממפלגת המרכז של מקרון. כתוצאה מכך, רק ב־109 אזורים נותרו שלושה מועמדים בסבב הבחירות הנוכחי, וביתר האזורים שני מועמדים מתחרים ראש בראש – המועמד של לה-פן נגד מועמד המרכז או השמאל.

הבחירות לפרלמנט הצרפתי נערכות לאחר שהנשיא מקרון פיזר את הפרלמנט והורה על בחירות בזק בעקבות תבוסתו למפלגת 'האיחוד הלאומי' בהובלת מרין לה-פן בבחירות לפרלמנט האירופי. החלטתו של מקרון להקדים את הבחירות לפרלמנט בשנתיים, בשעה הרת גורל זו, תוארה על ידי פרשנים כ'הימור גדול' ונבעה ככל הנראה מהאמונה שלו שהאומה הצרפתית תתאחד מאחוריו, אולם תוצאות סבב הבחירות הראשון הוכיחו אחרת. מקרון כנראה לא חזה שמפלגות השמאל, מרכז-שמאל והירוקים, שהתנגחו זו בזו במשך שנים, יתאחדו לסיעה אחת ויזכו ליותר קולות מאשר מפלגתו של הנשיא.

בסבב הראשון של הבחירות לפרלמנט שנערך לפני שבועיים, הצביעו 33% מהבוחרים למפלגתה של מרין לה-פן, 28% בחרו באיחוד מפלגות השמאל, ורק 20% הצביעו למפלגת השלטון, שהקים הנשיא מקרון לפני פחות מעשור.

לאחר הבחירות תיכנס צרפת ככל הנראה לתקופה של קיפאון פוליטי שתימשך לפחות עד הבחירות לנשיאות ב-2026. זאת מכיוון שכל הליך חקיקה דורש רוב בבית התחתון, בסנאט (הבית העליון) שנבחר על ידי ראשי הרשויות המקומיות והמחוזות ולא על ידי הציבור הרחב, ואת חתימתו של הנשיא. הסנאט הצרפתי הנוכחי נחשב לימני יותר מהאסיפה הלאומית וארמון האליזה, ובסוגיות רבות הוא צפוי להיות נוח יותר למפלגת הימין הקיצוני של לה פן מאשר לנשיא מקרון.

תוצאות המדגמים צפויות להתפרסם עם סגירת הקלפיות בשעה 19:00 שעון ישראל, ותוצאות האמת יפורסמו מאוחר בלילה או לפנות בוקר ביום שני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!