דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אושר הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה: שהות מפוני הדרום והצפון במלונות הוארכה עד סוף אוגוסט

הממשלה אישרה את הארכת הפינוי בכחודשיים נוספים בעלות של מיליארד ש"ח, וכדי לממנה, יספגו כל משרדי הממשלה קיצוץ שיגיע לעשרות מיליוני ש"ח, וייחתך התקציב להסכם עם המורים | יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים: "ביד אחת לכאורה נותנים וביד השנייה מקצצים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצבעה על תקציב המדינה (צילום יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצבעה על תקציב המדינה (צילום יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

הממשלה האריכה היום (ראשון) את הסיוע לתושבי הדרום והצפון שפונו בעקבות המלחמה. לשם מימון ההארכה, האוצר ביקש להעביר קיצוץ רוחבי של יותר מ-500 מיליון שקלים מכלל משרדי הממשלה ותוכניות הפיתוח – כ-1% מסך התקציבים של המשרדים. חצי מיליון שקלים נוספים ייגרעו מהכספים העתידיים של המורים והמרצים בתיכונים ובמכללות.

על פי הצעת הממשלה, הפינוי הנוכחי של כ-90 אלף תושבים, שאמור היה להסתיים היום, יוארך עד לפחות ה-31 לאוגוסט. העלות הכוללת של ההארכה נעמדת במעל מיליארד שקלים. את המקור התקציבי להארכה מבקשים באוצר לממן משני מקורות מימון שונים: הראשון – כ-525 מיליון שקלים שיועדו להסכם החדש בין המדינה לארגון המורים עבור מורי העל יסודי והמכללות; והשני מקיצוץ רוחבי של 1% מכלל משרדי הממשלה ותוכניות הפיתוח, שיעמוד על כ-500 מיליון שקלים.

בראש תכנית הקיצוצים, 70 מיליון שקלים שייגרעו מתקציבי הפיתוח של משרד התחבורה. מעל 40 מיליון שקלים צפויים להתקזז גם מהמשרד לביטחון לאומי. התקציבים של משרדי הרווחה והחינוך צפויים להיות מקוצצים בלמעלה מ-100 מיליון שקלים. משכן הכנסת, שירות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי צפויים לספוג חלק מהקיצוץ בתקציבים המנהליים שלהם.

בסוף פברואר פרסם האוצר שעלות הפינוי של 70 אלף תושבי העוטף עמדה על כ-600 מיליון ש״ח לחודש. על פי הודעת מנהלת תקומה, עד כה חזרו לבתיהם כ-70% מתושבי החבל, אך 60 אלף מתושבי הצפון עדיין במלונות ובמוקדי הפינוי העצמאיים. העלות המשוערת להארכת הפינוי של תושבי הדרום עד אמצע אוגוסט, שהוגשה לממשלה לפני חודש, תעמוד על כ-180 מיליון ש״ח, ומוצע שהן ימומנו מתקציבה השוטף של מנהלת תקומה בתמורה לקיזוז בסעיפי תמיכה אחרים בתושבים.

יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני הגיבה לקיצוץ ואמרה כי הוא יביא ״לפיצוץ בשירותים החברתיים שמטפלים בנזקי המלחמה". עוד אמרה: "מערכות הרווחה והבריאות בישראל מוכות, חבולות ומיובשות. וגם את המעט שנותר בהן, בכדי להישאר עם הראש מעל המים ולהעניק שירות לכל מי שזקוקים לכך, רוצים כעת לקצץ. האבסורד הוא שהקיצוץ נועד כדי לתת סיוע לנפגעי המלחמה. ביד אחת לכאורה נותנים וביד השנייה מקצצים. מה עשינו בזה? יש משרדי ממשלה שאינם מטפלים בנזקי המלחמה ומהם דווקא לא מקצצים. זה לא מקובל".

ארגון המורים: "לקיחת 500 מיליון שקלים משכר המורים ל-2024-2023 היא גזל. עבירה חמורה ביותר. מתן מיליארדים על ידי ועדת הכספים של הכנסת גם לתקציבים קואליציוניים, למטרות שונות שיקרות לשר האוצר, מצביעים כאלף עדים על יחסו ויחס שר החינוך למערכת החינוך על מוריה ותלמידיה.

"כעת ברור מעבר לכל ספק שהמשא ומתן המתמשך שמנהל משרד האוצר עם ארגון המורים נסחב בכוונה, ונחשפת גם מידת הרצינות שהוא מגלה במהלכו, והדרישות האבסורדיות שלו מציבור המורים. שרים יצאו היום נגד הקיצוץ הצפוי במשרדיהם, ואילו שר החינוך שותק לנוכח הפגיעה במורים ובתלמידים. אם לא נשמע קולו, סימן שהוא שותף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!