דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בקשות לתביעות ייצוגיות: מנופאים תובעים בטענה שלא שולמה להם תוספת סיכון במהלך המלחמה

2 מנופאים שעובדים על מנוף בגובה 20 מטרים טוענים כי החברות שהעסיקו אותם לא שילמו להם את התוספת כחוק בתקופת המלחמה | אם התביעות יוכרו כייצוגיות, מדובר במיליוני שקלים

מנוף באתר בנייה. "רק החודש זו כבר החברה השנייה שמפסיקה לשלם לעובדיה ביום בהיר אחד" (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
מנוף באתר בנייה. ענף הבנייה הוגדר "חיוני" (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בקשות לתובענות ייצוגיות הוגשו נגד שתי חברות המעסיקות מנופאים בטענה שלא שילמו תוספות סיכון על סך 4 שקלים לשעה למנופאים שהועסקו בתקופת מלחמת חרבות ברזל – זאת לאחר שזכאות לתוספת סיכון בזמנים בהם הוכרז "מצב מיוחד בעורף", הוסדרה במסגרת צו ההרחבה להסכם הקיבוצי של המנופאים, שחתמו ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ באפריל 2017.

התובעים הם שני מנופאים שהועסקו בחברות 'פרוג'קט פרו מנופאים בע"מ' ו'צור ירום בע"מ'. שניהם הגישו את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עו"ד רונן בן צבי, בדרישה לפצות את כלל המנופאים שהועסקו בשתי החברות בין אוקטובר 2023 לסוף חודש מאי.

ההסכם הקיבוצי של המנופאים וצו ההרחבה, קובעים כי כל מנופאי שמועסק באתר בנייה הממוקם באזור שהוכרז בו על מצב מיוחד בעורף על ידי שר הביטחון, יהיה זכאי לתוספת שכר בסך 4 שקלים לשעה בעד כל שעת עבודה בה עבד בפועל על העגורן.

ההסכם מציין, כי במידה והעובד יהיה זכאי לתוספת שכר נוספת מכוח החלטת ממשלה, צו הרחבה או מקור אחר במקרה של מצב חירום – תוספת הסיכון תהיה חלק מתוספת השכר המיוחדת, והעובד לא יהיה זכאי לכפל תשלום, וכן כי תוספת הסיכון לא תיכלל בערך השעה לצורך חישוב הזכויות הסוציאליות או שווי שעת עבודה נוספת.

התובעים בהליכים ציינו כי לאחר טבח 7 באוקטובר 2023, ועם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, החליטה הממשלה (בהחלטה 941) על מצב מיוחד בעורף בכל שטח מדינת ישראל, שנותר בתוקפו עד לסוף חודש מאי 2024.

העובד האחד החל לעבוד בחברת פרוג'קט פרו באתר בנייה בבת ים ב-1 באפריל 2024, והתברר לו כי החברה אינה משלמת את תוספת הסיכון כנדרש. בעקבות כך התפטר ב-1 במאי 2024.

על פי כתב התביעה, נזקו של העובד עמד על 684 שקלים בחודש ויומיים של עבודה, ולפיכך העריך את הנזק החודשי למנופאי בכ-650 שקלים. על פי הערכתו, בחברה כ-150 עובדים, ולפיכך הנזק שנגרם לקבוצה במהלך שמונת החודשים של תקופת החירום עמד על כ-780 אלף שקלים. במסגרת הבקשה, ביקש כי שכרו של עו"ד בן צבי לא יפחת מ-30% מהפיצוי המצרפי שיפסוק בית הדין, וכי 10% יינתנו לו עצמו כגמול על הטרחה בנקיטת ההליך המשפטי המורכב.

העובד השני שהועסק בחברת צור ירום החל מ-24 במרץ, ספג לטענתו הפסד של 2,098 שקלים בגין אי תשלום תוספת הסיכון. בהתאם, העריך כי הפגיעה החודשית הממוצעת הייתה בגובה 1,049 שקלים, וכי הנזק הקבוצתי המוערך בחברה המעסיקה כ-200 עובדים הוא כ-1.678 מיליון שקלים.

בנוסף, טען כי החברה מפרישה בחסר לעובדיה לקרן השתלמות בהתאם לצו ההרחבה, בסכום ממוצע שאותו העריך ב-109 שקלים לחודש, שהצטבר בקבוצה להערכתו לאורך 7 שנים בכ-1.831 מליון שקלים. במסגרת הבקשה ביקש כי שכרו של עו"ד בן צבי יעמוד על 25% מהסכום שיפסוק בית הדין, וכי הוא עצמו יקבל 8% מסכום הפיצוי בגין הטרחה שבניהול ההליך.

שני המנופאים הועסקו על גבי מנופים שגובהם למעלה מ-20 מטרים.

יצוין, כי ענף הבניין הוסיף לפעול לאורך כל חודשי המלחמה כענף שהוגדר "חיוני". למפעילי המנופים הניצבים בגובה רב אין כל אפשרות להתמגן מפני ירי טילים, והם אינם יכולים להגיע למרחב מוגן במהירות רלוונטית גם באזורי מרכז הארץ.

מפעילי המנופים נדרשו להמשיך ולהגיע לעבודה ולעבוד בגובה עשרות מטרים גם ביישובים שספגו מתקפות טילים מרובות, ואף פגיעות ישירות, כמו העיר אשקלון, כשהם מתמגנים רק באמצעות שכפ"צ. זאת בשעה שפגיעת טיל במנוף עלולה להביא לנפילתו.

מוועד המנופאים בהסתדרות עובדי הבניין והעץ קראו לכלל המעסיקים לשלם את מלוא הזכויות המגיעות למנופאים בהוראות צווי ההרחבה וההסכמים האישיים. "הסדרת ענף המנופאות יגיע רק מהמנופאים והרצון שלהם להגן על פרנסת המשפחות שלהם", מסרו. "אנחנו קוראים לכל המנופאים להצטרף להסתדרות הכללית ולתמוך בשיפור התנאים, גם שלכם באופן האישי, וגם שלכם במובן הקבוצתי. רק ביחד אנחנו כוח שמסוגל להרים את התנאים והשכר שלנו למעלה ולבנות את העתיד שלנו.

מחברת צור ירום נמסר, כי הם קיבלו את כתב התביעה לפני ימים ספורים והם עדיין לומדים אותו, וכי תגובתם תינתן במסגרת כתב התשובה בבית הדין לעבודה.

תגובת חברת פרוג'קט פרו מנופאים בע"מ תובא כשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!