דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השרה גמליאל בישיבת ממשלה על הקיצוץ הרוחבי: "מחפיר, זה לא עובד ככה"; נתניהו: "זה כן עובד ככה, צריכים כסף"

שרים בממשלה זועמים על הקיצוץ הרוחבי שיזם האוצר למימון הארכת הפינוי | השר בן גביר: "התכלית חשובה, אבל הקיצוץ פוגע בביטחון הפנים בתקופת מלחמה" | השר בוסו: "המשמעות היא פגיעה בבריאות הציבור"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת המדע גילה גמליאל (צילומים: פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת המדע גילה גמליאל (צילומים: פלאש 90)
אור גואטה

שרים בממשלה זועמים על ההחלטה על קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה לטובת הארכת הפינוי. בדיון בממשלה שקדם לאישור ההחלטה אמרה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל: "קיצוץ מחפיר, לא מתנהלים בצורה כזאת – זה חוסר מקצועיות של שר האוצר. רוצים לסגור משרד, אתם מוזמנים, לא עושים צחוק מאנשים. אגב כל שלוחותיו של שר האוצר לא מקבלות ביטוי בקיצוץ. זה לא עובד ככה. אי אפשר לעשות עוד קיצוץ רוחבי בלי לדבר ולהסביר". השרה גמליאל עזבה את החדר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לה: "זה כן עובד ככה. אני פה רק 17 שנה. צריכים כסף". נתניהו העיר אחרי יציאתה: "שרים שרוצים להפגין מוזמנים לצאת החוצה ולעשות זאת. מי שייצא מפה בטריקת דלת נתחשבן איתו בנסיעות לחו"ל ועוד".

מי שלא הביע מחאה היה שר החינוך יואב קיש, שהקיצוץ במשרדו הוא הגדול ביותר, כ-70 מיליון שקלים ועוד 525 מיליון שקלים מההסכם הקיבוצי שהיה אמור להיחתם עם מורי החינוך העל-יסודי. שר החינוך לא השיב לפניית 'דבר' בנושא, ורק העיר על דבריו של נתניהו: "חו"ל זה לא עונש, גם ככה אנחנו לא טסים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התנגד להחלטה, שכוללת קיצוץ של 45.5 מיליון שקלים מגופי המשרד לביטחון לאומי, וכ-35.9 מיליון שקלים בהוצאות ביטחוניות נוספות, שלפי המשרד לביטחון לאומי עומדות על כ-20 מיליון שקלים מתחום אחריותו. לפי המשרד, ההוצאות נרחבות יותר ממה שנכתב בהצעת ההחלטה לממשלה, ובתוך "הוצאות ביטחוניות שונות" שמקוצצות בכ-35.9 מיליון שקלים, מסתתרים גם קיצוצים בתוכניות לחימוש כיתות כוננות, להגדלת מקומות הכליאה בבתי הסוהר, לרכש במערך הכבאות ועוד.

במשטרת ישראל יקוצצו לפי המשרד 38 מיליון שקלים, אך מרביתם מגיעים מחימוש והגדלת המענה לכיתות כוננות, שבאחריות המשטרה. השר בן גביר ציין כי מדובר ברכש של ציוד לחימה עבור כיתות הכוננות, כספות, כוונות לנשק, תיקי עזרה ראשונה, מכשירי קשר ועוד. לפי המשרד, משטרת ישראל תיאלץ לקצץ ברכש אמצעי לחימה גם עבור שוטרי משטרת ישראל, ובין היתר נשקים ארוכים ומיגון תחנות משטרה.

בשירות בתי הסוהר, לפי הודעת השר, מדובר בקיצוץ של 10 מיליון שקלים, הכולל את תוכנית הבינוי בכלא קציעות והקמת אחד האגפים שאושרו בתוכנית, המכיל כ-140 מקומות כליאה. בנציבות כבאות והצלה מדובר בקיצוץ של 5 מיליון שקלים לפי בן גביר, שמזהיר מפני רכש נמוך יותר של מעכבי בעירה וקיצוץ בשעות הטיסה של טייסת הכיבוי. בן גביר מוסיף כי יקוצצו כ-3.5 מיליון שקלים בתוכנית לביצוע מרכיבי ביטחון ביישובי קו התפר, שבאחריות משרדו.

"אנו מצויים בתקופת מלחמה", אמר השר בן גביר. "כפי שלא עלה על דעתו של אף אחד לקצץ בכספי משרד הביטחון וצה"ל, כך לא אמור לעלות על דעתו של אף אחד לקצץ בכספי המשרד לביטחון לאומי, על כל הגופים השונים שתחתיו. הקיצוץ אומנם נעשה לשם תכלית חשובה, אך המשמעות של קיצוץ כספים במשטרה, שב"ס וכבאות והצלה היא פגיעה בביטחון הפנים בתקופת מלחמה".

גם שר הבריאות אוריאל בוסו, שהממשלה החליטה לקצץ מתקציב משרדו כ-23.4 מיליון שקלים, מתנגד: "זו הפעם הרביעית שמנחיתים עלינו קיצוץ רוחבי. הפעם זה עלול לפגוע קשה דווקא באזרחים שלמענם מבקשים לקצץ. במלחמה הוכח שמשרד הבריאות חשוב לא פחות ממשרד הביטחון. כל קיצוץ כזה פוגע במוכנות לחירום, בבתי החולים, ברפואת הקהילה, במד"א ובמערך בריאות הנפש. משמעות הקיצוץ בעת מלחמה – פגיעה בבריאות הציבור".

שר הרווחה יעקב מרגי צייץ אחרי הישיבה: "התנגדתי היום בישיבת הממשלה לקיצוץ הרוחבי שמשמעותו קיצוץ בסך 27 מיליון שקלים במשרד הרווחה. בעקבות ההתנגדות שלי ושל שרים נוספים, שר האוצר התחייב כי עד סוף המושב בכנסת – ימצא מקור תקציבי חלופי לקיצוץ.

"לא אתן את ידי ואמשיך להיאבק נגד קיצוץ שיפגע בשירותים חיוניים שמשרד הרווחה מעניק מדי יום, גם בימי המלחמה, לאוכלוסיות החלשות ביותר בחברה הישראלית. אני כמובן בעד הארכת הסיוע לתושבי הדרום והצפון במימון השהות במלונות ומענק אכלוס עצמאי למפונים, אך לא יתכן שזה יבא על חשבון קיצוץ בשירותים חיוניים כמו רווחה, בריאות ועוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!