דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההסתדרות לבית הדין לעבודה: המדינה מפירה את הסכמי המסגרת ומונעת תוספות לפנסיה שהבטיחה לאלפי גמלאים

בבקשתה טוענת ההסתדרות שהתוספות מעוכבות כבר שמונה שנים משיקולים זרים ולא ענייניים | יו"ר אגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בהסתדרות: "מצער מאוד שהגענו למצב שבו אנו נדרשים להגיש בקשת צד כדי לאכוף על הממשלה לקיים את התחייבויותיה לגבי הגמלאים"

קשישים (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון/פלאש 90)
קשישים (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בבקשה לחייב את המדינה ואת מרכז השלטון המקומי לשלם לגמלאים את התוספת לגמלה, או לפצות את הגמלאים בפיצוי שווה ערך לחסר בגמלתם. בבקשת הצד הקיבוצית שהגישה הבהירה ההסתדרות כי המדינה לא העניקה לגמלאים תוספות לגמלה, אף שהתחייבה לכך בהסכמי המסגרת מ-2016 ומ-2023 שנחתמו עמה.

האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אגף הפנסיה והסתדרות עובדי המדינה ציינו בבקשה כי זה שמונה שנים המדינה מעכבת את ההליכים הדרושים ליישום התחייבויותיה ומתן התוספת לגמלה, מתוך שיקולים זרים ולא ענייניים. כל זאת, תוך החזקת הגמלאים בתווך, לצורך קידום מטרות של גורמים שונים במדינה, שאין קשר בינן ובין התחייבויות המדינה בהסכמים הקיבוציים. מרכז השלטון המקומי סירב לשלם לגמלאים את התוספת לגמלה עד שהמדינה לא תשלם את התוספת לגמלה לגמלאי שירות המדינה.

ב-2009 תוקן חוק שירות המדינה, כך שעדכון המשכורת הקובעת שנגזרת ממנה הגמלה מפנסיה תיעשה בהתאם לשינוי במדד המחירים לצרכן, ולא באמצעות מנגנון הצמדה לעובדים הפעילים. כדי למנוע פגיעה בגמלאים, בכלל הסכמי המסגרת שעסקו במתן תוספות שכר לעובדים הפעילים שנחתמו החל מתיקון החוק, עוגנו גם הסכמות הצדדים להגדלת המשכורת הקובעת של הגמלאים. הדבר נעשה הן בהסכם המסגרת ב-2011, הן בזה של 2016 והן בהסכם המסגרת האחרון שנחתם ב-2023. לצורך מתן התוספות אף התחייבה המדינה לתקן את חוק הגמלאות.

לאורך השנים פנתה ההסתדרות שוב ושוב למדינה בדרישה לקיים את התחייבותה על פי ההסכמים מ-2016 ואילך. המדינה אף העבירה להסתדרות טיוטות לתזכירי חוק לתיקון חוק הפנסיה ב-2021, אולם לא ביצעה את התיקון בפועל עד היום, ואף לא הניחה את הצעות החוק על שולחן הכנסת. הצעת חוק לתיקון חוק הגמלאות (ביחס להסכם 2016 בלבד) עלתה לסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע שעבר, אך לא אושרה בוועדה.

על פי ההסתדרות, הטעמים אינם ענייניים ואינם קשורים להתחייבויות הכלכליות של המדינה המעוגנות בהסכם. במרכז השלטון המקומי כאמור מתנים את עדכון המשכורת הקובעת בכך שהמדינה תיישם תחילה את ההסכם ביחס לגמלאיה, אף שבהסכם המסגרת ל-2023 הסכימה המדינה לעדכון אצל יתר המעסיקים הציבוריים, בהתאם להוראות הסכם 2016, גם טרם תיקון חוק הגמלאות.

יו"ר אגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בהסתדרות, עו"ד מיה פרי-אלתרמן: "מצער מאוד שהגענו למצב שבו אנו נדרשים להגיש בקשת צד כדי לאכוף על הממשלה לקיים את התחייבויותיה לגבי הגמלאים. ההסתדרות תמשיך לדאוג לזכויותיהם של הגמלאים שתרמו במשך שנים כה רבות למדינה". את ההסתדרות מייצגת בהליך עו"ד אורלי אבן זהב ממשרד ארנה לין ושות'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!