דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משפטנים נגד הרחבת חוק המצלמות: הפרטיות תיפגע והמדינה תתנער מאחריותה להגנת הפעוטות

הדיון בתיקון לחוק המצלמות במעונות, שיאפשר שידורים אונליין עם גישה להורי הפעוטות, יימשך בוועדת החינוך של הכנסת | הקליניקה למשפט ולמדיניות חינוך של אוניברסיטת חיפה: יש להגביר את הפיקוח של משרד החינוך או של השלטון המקומי, לא של ההורים

מעון נעמת לגיל הרך בטכניון בחיפה (צילום: חגית אמיר)
מעון נעמת לגיל הרך בטכניון בחיפה (צילום: חגית אמיר)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הפעלת המצלמות במעונות היום אונליין ומתן גישה להורי המעון תפר את הזכות לפרטיות של צוות המעון והפעוטות בו, תעביר את האחריות להגנה של הפעוטות מהמדינה לידי ההורים ותפגע בחופש עיסוקן של עובדות המעון, כך טוענים בקליניקה למשפט ולמדיניות חינוך של אוניברסיטת חיפה בחוות דעת שנשלחה לוועדת החינוך של הכנסת, ליועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק וליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה.

חוות הדעת נשלחה לקראת דיון הוועדה בתיקון חוק המצלמות מחר (שני), אחרי שהצעת החוק הפרטית של ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אושרה בקריאה טרומית. במקביל לדיונים אלו, מתקיימים דיונים בישיבות השרים על הצעת חוק ממשלתית שמציעה תיקון דומה.

המשטרה וארגונים נוספים, בהם נעמת, ויצ"ו והתאגדויות שונות של מעונות פרטיים, הביעו את התנגדותם בדיונים הקודמים. בדיון האחרון הוחלט להחריג את מעונות היום השיקומיים, וכי תידרש הסכמה של 100% מההורים לילדי המעון.

משפטני הקליניקה טוענים במכתבם שהזכות לפרטיות נטועה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שבו כתוב "אין נכנסים לרשות היחיד של אדם שלא בהסכמתו". הם מפרשים את רשות היחיד כמנותקת מרכוש של אדם וממקום, כלומר היא מתקיימת בביתו אך גם במקומות ציבוריים.

אחת הדוגמאות להמחשת הפרשנות של פרטיות היא החלטת בג"ץ לדחות את דרישתם של תלמידים שלא יכלו להגיע לבית הספר שהמורים ישדרו להם את השיעורים. הסיבה לדחיית העתירה הייתה שמירה על פרטיותם של המורים. המשמעות היא שרשות היחיד מתקיימת גם במקום העבודה, ומכאן ניתן להבין כי תיקון החוק פוגע ברשות היחיד של צוות המעון. בחוות הדעת נכתב כי אומנם יש מקום לפגיעה בפרטיות העובדים, אך היא מול זכותו של המעסיק, כלומר מנהל המעון, ולא מול ההורים.

מלבד הפגיעה בפרטיות עובדות המעון, נפגעת גם פרטיותם של הפעוטות במעון. החוק מעניק משמעות נפרדת לשמירה על פרטיות זו, כמו ההסכמה הנדרשת מהורים לפרסום תמונת ילדיהם ברשתות החברתיות.

בחוות הדעת נטען כי הצעת החוק מקטינה את אחריותה של המדינה על הגנת הפעוטות מפגיעה ומעבירה את האחריות להורים. העברת האחריות היא הסיבה לחוק, כפי שנכתב בהסבר: " מתן אפשרות להורי הפעוטות לצפות בילדיהם בשידור חי ובאופן מקוון, דבר שיאפשר פיקוח ובקרה טובים יותר של ההורים על ילדיהם ועל הנעשה במעונות היום שבהם הם שוהים, ויאפשר טיפול יעיל יותר בתופעה זו". בחוות הדעת נטען כי תפיסה זו פוגענית ולא יעילה.

זכות נוספת שנפגעת מלבד הזכות לפרטיות היא חופש העיסוק של עובדות המעון. בניגוד להורים, שנדרשת הסכמתם, את עובדות המעון נדרש רק ליידע, כלומר לבצע את המהלך ללא הסכמתן. בנקודה הזו קיים הבדל בין חוות הדעת המשפטית לארגונים הפועלים בשטח: לטענתם, המהלך יוביל לעזיבת העובדות הקיימות ולאי-הצטרפות של עובדות חדשות בענף, שכבר נמצא במחסור חמור של כוח אדם.

ההמלצה של הקליניקה למשפט ולמדיניות חינוך היא הגברת הפיקוח של גורם שלטוני, משרד החינוך או השלטון המקומי, כפי שמוצע בהצעת החוק הממשלתית בנושא.

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, המכונה 'חוק המצלמות', נחקק ב-2018. החוק מתייחס לפעוטות בגיל לידה עד 3, ומחייב כל מעון ששוהים בו שבעה פעוטות או יותר להתקין מצלמות במעון. מעונות עם פחות משבעה פעוטות, או מעונות ש-70% מהורי הפעוטות בהם מתנגדים להתקנת מצלמות, פטורים מהתקנת מצלמות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!