דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

המו"מ לעסקה: תכתובת בחמאס חושפת שחלק מבכיריו לוחצים להפסקת אש

לפי מידע שהגיע לידי 'AP', בכירים בזרוע הצבאית קוראים ללשכה המדינית לקבל את המתווה שהציג ביידן | במקביל: ראש השב"כ טס לקהיר, כדי לדון בין היתר בשליטה במעבר רפיח

יחיא סינוואר, מנהיג החמאס ברצועת עזה ובכירי חמאס, משתתפים בעצרת עזה ב-1 באוקטובר 2022 (צילום: עטיה מוחמד/פלאש90)
ראשי חמאס עזה לפני המלחמה. בכירי חמאס ברצועה קוראים לעסקה בשל האבדות בקרבות והתנאים הקשים (צילום ארכיון: עטיה מוחמד/פלאש90)

כמה מבכירי חמאס בעזה דחקו בלשכה המדינית בחו"ל לקבל את המתווה להפסקת אש ושחרור חטופים שהציג ביידן – כך עולה מתכתובת פנימית שהגיעה לידי AP ופורסמה היום (שני).

ההודעות, שאותן הדליף גורם רשמי במזרח התיכון הבקיא בפרטי המשא ומתן, תיארו את האבידות הרבות שספג חמאס בקרבות, ואת התנאים הקשים ברצועה. התכתובת מצביעה על מחלוקת בתוך חמאס, ועל כך שיש בקרב בכירים בזרוע הצבאית נכונות להגיע להסכם במהירות, גם אם סינוואר שעומד בראשו כנראה להוט פחות.

בארצות הברית לא הגיבו רשמית לדיווח, אך אדם שמכיר את המודיעין שבידי מדינות המערב אמר ל-AP שהנהגת חמאס מבינה את היקף האבידות שספגו, וזה עוזר לקרב אותה להסכם הפסקת אש. שני גורמים רשמיים בארה"ב אמרו ל-AP שהאמריקאים מודעים למחלוקות פנימיות בתוך חמאס, וכי המחלוקות האלו, ההרס בעזה והלחץ מצד מצרים וקטאר עשויות להיות סיבות לכך שהארגון מרכך את דרישותיו.

לפי דיווח ברויטרס מיום שבת, חמאס הסיר לראשונה את דרישתו להסכמה על הפסקת אש מוחלטת וסיום המלחמה, לפני החתימה על עסקה. מוקדם יותר בסוף השבוע דיווחו ברויטרס על פגישה בין בכירים בחמאס לנסראללה בביירות, שבה הבכירים אמרו כי הם מוכנים למתווה להפסקת אש, ונסראללה בירך על כך.

כחלק מדיוני המשא ומתן, ראש השב"כ רונן בר יצא בראש משלחת ישראלית לקהיר בירת מצרים. בין נושאי הדיון: השליטה במעבר רפיח. לפי דיווח מהבוקר בגל"צ, במצרים הציעו לסייע לישראל להקים מכשול חיישנים למניעת הברחת אמל"ח, אם אכן תיחתם עסקה.

בלשכת נתניהו פרסמו אמש עקרונות לעסקה אפשרית: לאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; לא לאפשר הברחות נשק לחמאס מגבול עזה למצרים; לא לאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה (הגבלות על חזרת העקורים); ומיקסום מספר החטופים החיים שיוחזרו.

גורם פלסטיני המעורב במשא ומתן אמר אמש לתאגיד השידור 'כאן' כי חמאס מעוניין להגיע לסיום המלחמה, אלא שישנן נקודות מחלוקת חשובות שטרם נפתרו. לדבריו נקודות אלו הן דרישות חמאס לערבות אמריקאית לסיום המלחמה, לנסיגת צה"ל מציר פילדלפי ולוויתור ישראלי על זכות הווטו לגבי זהות האסירים הביטחוניים שישוחררו. הגורם הפלסטיני העריך כי הסיכויים להגיע לעסקה נותרו נמוכים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!