דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ועדת החינוך אישרה לקריאה ראשונה את חוק המצלמות; משרד החינוך: לא נפקח על החוק

לפי התיקון לחוק, הורים יוכלו לצפות אונליין במתרחש בגן של ילדיהם | נציג האוצר: "משרד החינוך עוד לא העביר לנו עלות תקציבית"

ח"כ אופיר כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ח"כ אופיר כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החינוך אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה ברוב של שלושה ח"כים את הצעת החוק הפרטית של חברי הכנסת רון כץ (יש עתיד), אופיר כץ (הליכוד) ויוסף עטאונה (חד"ש) לתיקון חוק המצלמות מ-2018, כך שלהורים לילדים בגיל לידה עד 3 תתאפשר צפייה במתרחש בגן בשידור חי ובאופן מקוון.

לפי הנוסח שאושר בוועדה יוכל מפעיל המעון להציע להורים הסדר וולונטרי, ולאחר הסכמת 100% מההורים, יקבלו סיסמת כניסה למערכת ויוכלו לצפות במתרחש בגן. מפעיל מעון היום יידרש להבהיר להורים את האיסורים החלים בעת צפייה מקוונת בחומרים המצולמים, ובכלל זה האיסור על העתקת הצילומים והעברתם לגורמים לא מורשים. את הצילומים יידרש מפעיל המעון לשמור למשך 30 ימים, ומי שיעבור על כך צפוי לשישה חודשי מאסר. מציעי החוק ביקשו להחמיר את הענישה. מסלול מקביל של צפייה עתית יאפשר לנציגות של חמישה הורים לצפות בתוך הגן בצילומים מהמתרחש שם.

בדיון עלתה הסוגייה של הרשאות הצפייה. יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב (ש"ס): "עמדת הוועדה נוטה לתת למנהלת הגן לצפות בצילומים. נעסוק בכך בדיונים לקראת קריאה שנייה ושלישית". נציגת משרד המשפטים לירון מאוטנר התנגדה: "יש קושי שהמפעיל יצפה יחד עם ההורים".

נציגי משרד החינוך הבהירו חד-משמעית כי לא יבצעו כל פיקוח על נושא הצפייה המקוונת. נציגת הלשכה המשפטית של משרד החינוך שרית חאיק שפיגלשטיין: "משרד החינוך פועל לפי חוק הפיקוח ומפקח בנושאים פדגוגיים ובטיחותיים שנמשיך לפקח עליהם. נושא האונליין הוא לא תחום שיכול להיות בכלל בתחום פיקוחו של המשרד, אלא תחום שמצוי במערכת היחסים בין המעון להורי הילד. בעקבות התיקונים הללו אנחנו צופים שיהיו הרבה יותר מקרים שהמשרד יידרש לטפל בהם – מקרי אלימות שנידרש לשלוח אליהם מפקחת".

היו"ר טייב השיב: "לא נוחה דעתי מזה שאנחנו עובדים על חקיקה ראשית, ומשרד החינוך, שזה באחריותו, אומר שלא יוסיף תקנים ולא יתעסק בזה".

נציג משרד האוצר רום בראב: "הנוסח שאושר בוועדת שרים הוא ללא עלות תקציבית, וכעת אנחנו מבינים שיש עלויות. אם כך, הצעת החוק צריכה לחזור לממשלה. במשרד החינוך לא מסרו לנו עדיין עלות תקציבית, אבל המשטרה מסרה כי מדובר בעלות של 14 תקני כוח אדם ו-5 מיליון שקלים בבסיס התקציב".

היועצת המשפטית לוועדה עו"ד נירה למעי רכלבסקי אמרה בדיון כי עד כה לא התקבל בוועדה כל מסמך שמעיד על העלות התקציבית. היו"ר טייב: "הצעת חוק שעלותה 5 מיליון שקלים לא נחשבת הצעה תקציבית. אני מבקש מיו"ר הקואליציה שיהיו במליאה 50 ח"כים בהצבעה בקריאה ראשונה ונמשיך בחקיקה".

יוזם הצעת החוק ח"כ אופיר כץ: "תכלית החוק מבחינתי היא אונליין כדי למגר את מקרי האלימות וההתעללות בפעוטות. עשינו שינויים דרמטיים מאז הגשנו את הצעת החוק המקורית. הכנסנו איזונים בהתאם לייעוץ המשפטי ולהערות שנשמעו בדיונים הרבים".

יו"ר נעמת, חגית פאר אמרה על אישור ההצעה לקריאה ראשונה: "הורי ישראל צריכים לדעת שמעונות היום הולכים להפוך לבית האח הגדול בכיכובם של הילדים שלהם, ושלכל הורה במעון תהיה גישה לתמונות של הילד שלהם. זהו תיקון שמעיד על פופוליזם, אי-הבנה של המציאות החינוכית במעונות ומעל הכול – התיקון הזה פוגע פגיעה קשה בפרטיות של הפעוטות ושל צוותי החינוך כולם. כבר בחוק הקיים כל תלונה נבדקת לעומק כולל פתיחת מצלמות. בין זה לבין תוכנית ריאליטי בהשתתפות עשרות אלפי פעוטות המרחק רב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!