דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

ראש אכ"א: להגדיל את שירות החובה והקבע, צו 8 הוא פתרון זמני

עוד אמר כי שילוב מוצלח של החרדים בצבא יהיה לא פחות ממהפכה, אך "נדרש לעשות זאת בתבונה" | התמונה שנחשפה בדיון חסוי לחברי ועדת החוץ והביטחון: צה"ל זקוק למתגייסים רבים נוספים, ובעיקר ללוחמים

יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין עם ראש אכ"א יניב עשור (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין עם ראש אכ"א יניב עשור (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אור גואטה

צה"ל זקוק למתגייסים רבים נוספים, בדגש על כוחות לוחמים, זו התמונה החד משמעית שעולה מהדיונים החסויים בוועדת החוץ והביטחון שנערכו אתמול (שלישי), שחברי הוועדה נחשפו בהם למספרים בנושא סדרי הכוחות הנדרשים.

האלופים שהשתתפו בדיונים האחרונים, ובהם סגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם, ראש אכ"א האלוף יניב עשור וראש אגף תכנון ובניין הכוח הרב-זרועי, האלוף אייל הראל, הדגישו את הצורך של צה"ל בתקצוב, בגיוס של כמה שיותר חיילים ובשמירת מודל צבא העם.

האלוף עשור: תהליכי שילוב נשים "לא ייפגעו במילימטר" מגיוס החרדים

ראש אכ"א האלוף יניב עשור השתתף אתמול  (שלישי) בדיון בוועדה וציין כי משך הלחימה, היקף הנפגעים חסר התקדים וצרכי בניין הכוח, מחייבים את הצבא להפעלה ובניין כוח בהיקף נרחב ובאופן מהיר וכי המענה לכך צריך לבוא משירות החובה, הקבע והמילואים תוך ראייה הוליסטית.

עשור הוסיף כי צה"ל מבין את האחריות הגדולה ואת השפעותיה הן על החברה הישראלית והן על הכלכלה הישראלית וטען כי פתרונות זמניים, כמו שימוש בצו 8, אינם מאפשרים תכנון ארוך טווח וכי צה"ל זקוק ליציבות.

"צה"ל פועל בהתאם להנחיות הדרג המדיני ובכפוף לחוק", הדגיש עשור בנושא גיוס החרדים, והסביר שצה"ל רואה חשיבות רבה בקיום תהליכים שיאפשרו גיוס ושילוב מוצלח של חרדים בשירות צבאי, וכי נדרש לעשות זאת בתבונה, תוך מציאת האיזונים הנכונים.

לדבריו, המבחן שצה"ל הציב לעצמו אינו בהוצאת צווים, אלא בגיוס ושילוב אפקטיבי שעונה לצרכים המבצעיים. על מנת לעמוד ביעד הזה, צה"ל מקיים תהליכי למידה עמוקים ומשמעותיים, וסימן את השינויים וההתאמות שיש לבצע לכל אורך הדרך – האיתור, המיון, השיבוץ, ההכשרה והשירות בסדיר ובמילואים.

אם הגיוס והשילוב יעשו באופן מוצלח, על פי עשור, הדבר יהווה לא פחות ממהפכה, יבנה גשרים, יגביר אמון ויפיג חששות. הוא הוסיף כי יש לנסות לצמצם את הפער בין כמות הצווים, בין התייצבות בלשכת הגיוס, ובין גיוס בפועל, ולכן הצווים יצאו לאלה בעלי פוטנציאל גיוס גבוה.

עשור פירט בפני חברי הוועדה את הפעולות שצה"ל נוקט, ובהן יצירת פלטפורמת תקשורת מותאמת למועמדים לשירות, הקמת מוקד טלפוני, קיום מבחני מיון ייעודיים והכשרת מאבחנים מתאימים. הוא הוסיף כי צה"ל מכין מסלולים ותוכניות מותאמות וכי הגופים השונים והזרועות השונות נערכים לקליטה, הכשרה ושהות של מתגייסים חרדים.

ראש אכ״א התייחס לנושא המגדרי וציין כי מדובר בסוגיה מאתגרת. הוא הדגיש כי תהליכים של שילוב נשים באופן שיוויוני ומלא "לא ייפגעו במילימטר" וכי הצבא יצטרך לנהל את התהליך באופן נכון.

מתחילת המלחמה ועד מרץ התגייסו רק 540 חיילים למסלולים החרדיים

"בחודשים האחרונים צה"ל מוביל עבודת מטה נרחבת בהתאמה של תשתיות, תהליכי מיון מותאמים וכו'" אמרה השבוע סא"ל עדינה אבני, ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר בצה"ל בוועדה לביקורת המדינה, "במטרה גם לחזק ולהרחיב את היחידות הקיימות, הרחבת היעדים הקיימים, וגם לפתוח יחידות נוספות ביחידות הלוחמות ותומכות הלחימה".

ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר בצה"ל עדינה אבני (צילום מסך משידורי הכנסת)
ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר בצה"ל עדינה אבני (צילום מסך משידורי הכנסת)

בדיון שנערך בחודש מרץ בוועדה, ציינה אבני כי מתחילת המלחמה התגייסו 540 חיילים למסלולים החרדיים בשירות חובה, כאשר לצד זאת 66 אלף מלשב"ים קיבלו דחייה תחת מעמד "תורתו אומנתו", נכון לשנתון הגיוס האחרון. כ- 4,000 נרשמו למסלול שלב ב' מעל גיל 26, מהם 880 היו רלוונטיים, ומתוכם התגייסו למלחמה כ- 600 חיילים. אבני הוסיפה כי "אנחנו ממשיכים בגיבוש פוטנציאל נוסף".

"הקמנו גדוד חרדי במילואים שיש בו 450 חרדים במסגרת הקמת יחידות סד"כ לעמידה במשימות צבאיות ולטווח הרחוק", אמרה אבני. "אנו רואים יציבות בגיוס החרדים החל משנת 2019, בשנתון 2022 התגייסו 1,266 חרדים. אנו עוסקים בהרחבת המסלולים ופתיחת מסלולים חדשים נוכח המלחמה", אמרה אבני במרץ, "על פי תכנית "הלכה למעשה", האוכלוסייה החרדית פועלת בכיתות הכוננות ביישובים החרדיים. אנו גם עוסקים לא מעט בשת"פ עם מובילי דעה בחברה החרדית כדי להרחיב את הגיוס לצה"ל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!