דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הקיצוץ יבוטל, תקציב הספריות הציבוריות יעלה ב-14 מיליון ש"ח עד 2026

כבר השנה יגדל התקציב מ-85 מיליון ל-89 מיליון ש"ח, כך הודיע משרד התרבות והספורט, לאחר שביוני איים משרד האוצר לקצץ 18 מיליון ש"ח | שר התרבות מיקי זוהר: "העיקרון החשוב שעליו גדלנו הוא שאנחנו 'עם הספר', זו בשורה אדירה"

ספריה בירושלים (צילום אילוסטרציה: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
ספריה בירושלים (צילום אילוסטרציה: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
אורן דגן

משרד התרבות הודיע היום (רביעי) כי תקציב הספריות יגדל כבר השנה ל-89 מיליון שקלים ויגיע ל 100 מיליון שקלים ב-2026, "למרות האתגר התקציבי ועל אף המצב המורכב". באיגוד מנהלי הספריות הציבוריות ברכו על ההצהרה.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר בישר היום בוועדת החינוך של הכנסת בדיון על חוק הספריות על כך שהגיע להסכמות מול שר האוצר. לדברי השר, תקציב הספריות יעמוד  השנה על 89 מיליון מיליון שקלים לעומת 85 מיליון ב-2023. בשנה הבאה (2025) יעלה התקציב ל-95 מיליון שקלים וב-2026 יעמוד תקציב הספריות הציבוריות על מאה מיליון שקלים. זאת לאחר שבחודש יוני משרד האוצר התכוון לקצץ מתקציבן 18 מיליון ש"ח.

לפי הסיכום, משרד האוצר יוסיף לתקציב 8 מיליון שקלים ו-8 מיליון שקלים נוספים יגיעו מתקציב משרד התרבות והספורט. בנוסף, הודיע השר זוהר כי קיבל אישור מהחשב הכללי לתת מקדמות משמעותיות לספריות עם פרסום הקול הקורא, כך שבסיום החקיקה הבקשות יוגשו והמקדמות יחולקו.

ספריה ציבורית (צילום אילוסטרציה: רון ניסל)
ספריה ציבורית (צילום אילוסטרציה: רון ניסל)

בנוסף, הודיע השר כי לבקשת חברי הכנסת ומועצת הספריות, הרכב המועצה יורחב על מנת לכלול נציגים נוספים שהשר יסכם עם חברי הוועדה. בנוסף, תוקם ועדת רכש במסגרת מועצת הספריות, שתקיים משא ומתן עם ההוצאות לאור ותבטיח מחירים אחידים והוגנים לכלל הספריות הציבוריות.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: ״במשך חודשים נלחמתי נגד הקיצוץ בספריות. הרגשתי שיש פה חטא גדול כלפי העיקרון החשוב עליו גדלנו, שאנחנו 'עם הספר'. בשנים האחרונות התקיים קיפוח מתמשך כלפי הספריות, היות שהחוק לא מומש כראוי ותקציבן נשאר קבוע ללא צמיחה. לכן, החלטתי לפעול באופן אינטנסיבי מול משרד האוצר. לשמחתי הרבה השר סמוטריץ׳ נענה לבקשתי והסכים להגדיל את התקציב לספריות. זו בשורה אדירה, שמגדילה את תקציב הספריות באופן דרמטי בהשוואה לשנים האחרונות ויהיה הגבוה מאי פעם״.

איגוד מנהלי הספריות הציבוריות: ״שר התרבות הציג תיקון חשוב להצעת החוק שהוא בבחינת פלסטר הכרחי שימנע פגיעה בספריות הציבוריות בישראל. ללא הצמדה למדד, הספריות ישובו לשחיקה תקציבית כבר בשנים הקרובות. שינוי הרכב מועצת הספריות כמו גם מנגנון העברת הכספים לא הוסדר, ואנחנו מקוות ששר התרבות ימשיך להיות קשוב לקולות העולים מהשטח. על שר התרבות להבטיח את עתיד הספריות הציבוריות גם לשנים שאחריו, ולכן אנחנו קוראות לשר להמשיך להיעמד מול האוצר על מנת להבטיח הצמדה למדד״.

גם חברת הכנסת נעמה לזימי (עבודה) שנאבקה על ביטול הקיצוץ כתבה בחשבון ה-X שלה: "הקיצוץ בספריות הציבוריות בוטל רשמית. בנוסף, תהיה הגדלה תקציבית נוכח הצפת הטיעון שלנו בדבר אי מימוש ההצמדה למדד כלשון החוק במתכונתו. מודה לשר התרבות ששינה את הנוסח הבעייתי והבין את הביקורת על יתר סעיפי החוק נעבוד בוועדה ובתקווה שנגיע לנוסחים מוסכמים וטובים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!