דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

סקר עירוני: כחצי מתושבי קריית שמונה אינם בטוחים שישובו לגור בה

בשל היעדר תוכנית מסודרת, 24 אלף מתושבי העיר מפוזרים ב-200 יישובים ברחבי הארץ | ראש העיר אביחי שטרן בדיון בכנסת: "התושבים צריכים תקווה ואין לי מאיפה להביא אותה"

שריפה בקריית שמונה (צילום: דוברות כב"ה)
שריפה בקריית שמונה. מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הנגב והגליל: "איך זה שראש עיר צריך להתחנן לתורמים כדי להאכיל ולאבטח את העיר?" (צילום: דוברות כב"ה)
דוד טברסקי

כחצי מתושבי קריית שמונה שוקלים מחדש אם לחזור לעיר, כך על פי סקר של העירייה בקרב 750 תושבים. 13% הצהירו שלא יחזרו, ונמצאים בהליכים מתקדמים של מעבר דירה. 24 אלף מתושבי העיר מפוזרים כבר תשעה חודשים ב-200 יישובים שונים וב-315 בתי מלון. הפיזור של הקהילה, הגדול בתולדות המדינה, החל עם פינוי העיר בסוף אוקטובר האחרון, והשתבש בשל היעדר תוכנית מסודרת.

לדברי ראש העיר אביחי שטרן, שני שלישים מהשוקלים לא לחזור הם צעירים עד גיל 40 המועסקים בעסקים בעיר, שיותר מ-70% מהם סגרו את פעילותם ולא מתכוונים בהכרח לפתוח אותם מחדש. עוד לפי הסקר, הפגיעה הכלכלית ב-90% מהעסקים הקטנים והבינוניים בעיר חמורה, והם יתקשו מאוד לחזור לפעילות ללא תמיכה.

לדברי שטרן, למרות הכרזת משרד ראש הממשלה לפני שבועיים שהאלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום ייכנס לתפקיד הפרויקטור לשיקום הצפון, המינוי טרם אושר סופית ומתעכב מסיבות פוליטיות. שטרן, הנמצא כיום בסכנת הדחה ומעבר לוועדה קרואה לאחר שלא העביר תקציב לעיר, ביקר את החלטת הממשלה לא לקדם מנהלת לצפון שתלווה את הבעיות של העיר, וטען שבהיעדר כתובת ברורה הוא נדרש להמציא פתרונות ממשרדים רבים, מה שמקשה על קידום מענים לתושבי העיר ועל ניהול התקציב השוטף שלה.

"אנחנו לא מדברים על היום שאחרי, ואני לא יודע להגיד מה יקבלו האנשים שכן יחזרו", אמר שטרן אתמול (שלישי) בדיון בוועדת הנגב והגליל בכנסת. "התושבים צריכים תקווה ואין לי מאיפה להביא אותה. רק מייצרים עוד יותר חוסר ודאות". שטרן הוסיף שעד כה העירייה קיבלה כ-50 מיליון שקלים לתמיכה בתושבי העיר, אך רוב התמיכה הגיעה בחודשים הראשונים של המלחמה, ומינואר המדינה קיצצה בחדות את התמיכה בעיר – מה שמקשה לממן את שירותי הביטחון והרווחה לתושבים שלא פונו, וכן את השירות העירוני לחברי כיתות הכוננות וחברות האבטחה והתחזוקה ששומרות על העיר, שהמימון שלהם היום מגיע בעיקר מתרומות.

"איך זה שראש עיר צריך להתחנן לתורמים כדי להאכיל ולאבטח את העיר?", שאל יו"ר הוועדה מיכאל ביטון, ומחה על כך שנעשה עד כה מעט מאוד למציאת פתרונות כוללים לתושבי העיר, ורוב הזמן מתעסקים בבעיות נקודתיות. על פי תוכנית הצפון, שצפויה לעלות לאישור הכנסת בשבועות הקרובים, כלל יישובי הצפון המפונים אמורים לקבל כ-200 מיליון שקלים למימון הצרכים השוטפים של היישובים לשעת חירום. על פי שטרן, הפיצוי של קריית שמונה יהיה חלקי, כי יקוזז ממנו חלק מהכסף שהעיר כבר קיבלה, והוא מעריך שהתמיכה בעיר תרד לכ-4 מיליון שקלים בלבד. אחת הסיבות הנוספות לקיצוץ היא החלטת הממשלה להכניס לתוכנית הפיצוי והשיקום שלושה יישובים נוספים  – חורפיש, ג'יש והמושב מנות –  בלי להגדיל את סך התקציב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!