דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד החקלאות יעניק תמיכה בגובה 40 מיליון שקלים למגדלי זיתים לשמן

אחרי שהפחתת המכסים על ייבוא שמן זית הובילה לעקירת מאות אלפי עצי זית והזרימה לשוק שמנים מזויפים, במשרד החקלאות יקצו עשרות מיליונים לתמיכה במגדלי זיתים | המטרה: הסתמכות עתידית על ייצור מקומי

רשתות לאיסוף זיתים במהלך המסיק. (צילום: ענף הזית במועצת הצמחים)
מסיק זיתים. "במקום להפוך את ישראל למעצמה בתחום שמן הזית, אנחנו ברגרסיה" (צילום ארכיון: ענף הזית במועצת הצמחים)
מאיה רונן

משרד החקלאות ובטחון המזון יעניק תמיכה ישירה למגדלי עצי זית בהיקף של 40 מיליון שקלים בשנת 2024. התמיכה ניתנת במסגרת הסדר למעבר מתמיכה עקיפה לתמיכה ישירה, שנחתם בשנת 2022. גובה התמיכה לשנת 2024 נקבע ל-30 מיליון שקלים, אליהם יתווספו עוד כעשרה מיליון שקלים עבור התקופה היחסית בשנת 2023 שבמהלכה הופחת המכס.  

התמיכה הישירה תחולק למגדלי זיתים לשמן בהתאם לטכנולוגיית הגידול (בעל ושלחין) ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי המשרד. בשונה מהליך התמיכה שהיה מקובל מאז החלה הפחתת המכס ב-2016, החל מ-2022 התגמול יחולק ישירות על ידי משרד החקלאות. 

רבע מיליון עצי זית נעקרו בשנת 2023

המכס על ייבוא שמן זית לישראל הופחת ב-90% במהלך שנת 2023, במסגרת רפורמה שהוביל שר החקלאות דאז, עודד פורר. להפחתת המכס הייתה השפעה מכרעת על הענף המקומי: הפגיעה בכדאיות הכלכלית של גידול זיתים בארץ הובילה לעקירת מטעים. לפי ההערכה נעקרו כרבע מיליון עצי זית בארץ במהלך השנה האחרונה.

לפי הערכת ענף הזית במועצת הצמחים, נעקרו כמעט 400 אלף עצים בשנתיים האחרונות. תופעה נוספת שנצפתה במשקים היא "עקירה שקטה": חקלאים שנטשו את המטעים והפסיקו להשקות אותם, לטפל בהם ולמסוק אותם, מחוסר כדאיות כלכלית. 

במשרד החקלאות מנסים כעת לשקם את הענף. התמיכה נועדה לסייע למגדלי הזית בישראל להתמודד עם הפחתת המכסים על שמן הזית ולחזק את הייצור המקומי.  

יוסי שטיינברג, סמנכ"ל מימון והשקעות במשרד החקלאות ובטחון המזון: "לנוכח האתגרים העולמיים בענף הזית, יש לחזק את תעשיית שמן הזית בישראל. שמן הזית הוא אחד המרכיבים החשובים בתזונה הישראלית, ולכן המשרד מגבש בימים אלה מדיניות שתכלול השקעה בטכנולוגיות חדשות להוזלת עלויות הייצור והגידול, תמיכה במחקר ופיתוח על מנת לשפר את יעילות הזנים ושיטות הגידול, וקידום שיתופי פעולה בינלאומיים כדי להביא ידע וחדשנות מהעולם לישראל. פעולות אלה יאפשרו לישראל לא רק לשפר את יעילות הייצור ולהפחית את עלויות הייצור, אלא גם להבטיח את בטחון המזון של המדינה בתחום שמן הזית".  

המחסור העולמי: התייקרות של 35% במחיר של שמן הזית 

אלא שמאז שנכנסה הרפורמה לתוקף, התגברה התלות של ישראל בייבוא שמן זית, במיוחד מספרד, איטליה וטורקיה. ההסתמכות על ייבוא מסתמנת כבעייתית: שינויי אקלים שפגעו בשנים האחרונות במדינות דרום אירופה, התבטאו בבצורת וטמפרטורות גבוהות מהממוצע לאורך תקופות ארוכות, גרמו לירידה דרמטית ביבול העולמי ופגעו ביצואניות שמן הזית המובילות בעולם.

 

ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים. "מספטמבר ישראל מוצפת בשמן זית נחות ומזויף" (צילום: ענף הזית במועצת הצמחים)
ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים. "מספטמבר ישראל מוצפת בשמן זית נחות ומזויף" (צילום: ענף הזית במועצת הצמחים)

על פי נתוני מועצת הזית הבינלאומית, תפוקת שמן הזית העולמית ירדה ל־2.73 מיליון טונות בשנת היבול 2023-2022, כ־12% מתחת לממוצע של חמש שנים. במשרד החקלאות רואים בתמיכה בעת הזו חשיבות רבה לשימור הייצור המקומי, נוכח המחסור העולמי בשמן. 

הפגיעה בגידולי הזית גרמה למחסור עולמי בשמן ולעלייה תלולה במחירים. בשנה האחרונה בלבד עלה מחיר שמן הזית בישראל ב-35%, ונע כיום בין 40-55 שקלים לליטר. על פי נתוני סטורנקסט, ב־2023 נמכר בישראל 8.9 מיליון ליטר שמן זית. מדובר בירידה של 10.1% לעומת 2022. כ־58% משמן הזית שנמכר בישראל ב־2022 הגיע מחו"ל.

העלייה במחיר נעוצה במחסור העולמי ובקושי של המשווקים הישראלים להשיג שמן זית איכותי באירופה, כמו גם בצמצום הייצור המקומי שנפגע כתוצאה מהרפורמה. משווקים שמבקשים בכל זאת לייבא שמן זול מטורקיה, נאלצים לייבא שמן בבקבוקים תחת מותגים זרים, שכן היצרנים הטורקים לא מוכנים למכור שמן זית בצוברים.  

הצרכן הישראלי נפגע לא רק מעליית המחיר, אלא גם מירידה באיכות השמן שמגיע למדפים. "מספטמבר ישראל מוצפת בשמן זית נחות ומזויף שלא עומד בסטנדרטים הנדרשים", אומר ל'דבר' ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים. "ככל שהופחת המכס ויובא שמן זול, נחות ולפעמים גם מזויף, המגדלים הישראלים לא יכלו למכור את השמן שלהם במחיר סביר. משרד הבריאות עוצר את מכירת השמן הזה, שמהווה סכנה לבריאות הציבור, אבל הוא פוגש את זה על המדפים כשהמוצר כבר נמכר לציבור. היו כבר 15 ריקולים לשמן זית רק מספטמבר. לעומת שנים קודמות זה חסר תקדים". 

לדבריו, הייבוא של שמן נחות ואף מסוכן התגבר מאז כניסתה לתוקף של רפורמת הייבוא 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל'. "נוצר מצב שיבואנים מרוויחים הרבה כסף מאז שהורידו את הרגולציה. הרווח של היבואן לא מגיע לכיסו של הצרכן. כשנסמכים על מסמכים בלבד, אפשר להכניס כל מוצר, גם אם הוא מתיימר להיות משהו שהוא לא. הפסיקו את הבדיקות בשער הנמל וחשפו את אזרחי ישראל לשמן זית שמסכן את הבריאות שלהם. עם כל הכבוד לניירת אנחנו במזרח התיכון". 

לדברי נעלי, בעוד הגידול בספרד ואיטליה מסובסד על ידי הממשלה והאיחוד האירופי, בישראל התמיכה המובטחת מגיעה רק עכשיו, ובינתיים מגדלי הזיתים נתונים בחוסר ודאות, כשהם חשופים לגמרי לייבוא. "לא הגיוני להחיל את מה שטוב לאירופה רק מבחינת רגולציה של ייבוא, אבל לא מבחינת התמיכה והאופרציה של המערכות הציבוריות", הוא אומר.  

"אין סיבה שלא נספק את כל תצרוכת השמן הישראלית"

בענף הזית מברכים על התמיכה, הגם שהיא מגיעה באיחור. התמיכה אמנם לא תכסה את הפגיעה במגדלים המקומיים, אך לדברי נעלי ביכולתה לייצר עבורם ביטחון שיאפשר להרחיב את הנטיעות ואת ההיצע ולייצר שמן בהיקפים יותר גדולים, שיתבטא במחירים טובים יותר לצרכן הישראלי.  

"לצערי, בשנים האחרונות במקום להפוך את ישראל למעצמה בתחום שמן הזית, אנחנו ברגרסיה. יש לנו יתרונות שאין למדינות אחרות באזור", אומר נעלי. "אמנם גם אנחנו מושפעים משינויי האקלים, אבל אנחנו מגדלים זיתים לא רק כגידול בעל שמסתמך על גשם, אלא גם כגידול שלחין שמושקה במים מושבים. זה מאפשר לנו לגדל יותר ולהפיק יותר מהגידול הקיים. אין סיבה שלא נספק את כל תצרוכת השמן הישראלית. אם נגביר את הייצור המקומי נוכל לייצר במחירים יותר נוחים ויותר סבירים ובאיכות יותר טובה. אנחנו מקווים שהמשרד יירתם לפרויקט הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!