דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

הזרמים החרדיים מתאחדים: "לא נאפשר לאף בחור להתגייס" 

מנהיג הציבור הליטאי הרב דב לנדו פרסם מכתב לפיו אסור להתייצב אפילו לצו ראשון | בהנהגת הציבור הספרדי הורו להצטרף לעמדתו | מפלגת אגודת ישראל החסידית דוחפת לחוק גיוס, או לפרישה מהממשלה

הרב דב לנדו, מנהיג הציבור הליטאי (צילום: פנחס עמנואל)
הרב דב לנדו, מנהיג הציבור הליטאי. "חורבן התורה" (צילום ארכיון: פנחס עמנואל)
אור גואטה

אחרי ששר הביטחון גלנט החליט להוציא צווי גיוס לכ-3,000 בני ישיבות, ההנהגה החרדית בהתקפה נגד מדיניות הממשלה וצה"ל. מנהיג הציבור הליטאי הרב דב לנדו פרסם הערב (רביעי) מכתב לפיו אסור להתייצב אפילו לצו ראשון.  

בכינוס של הנהגת הציבור הספרדי עלה כי הם מצטרפים לעמדתו בהסכמת נשיא מועצת חכמי התורה הספרדי, הרב משה מאיה. במכתב שפרסמו צוין: "הדבר ברור שכל התייצבות בלשכות הגיוס אסורה על פי התורה". ההנהגת הציבור החסידי עוד לא פרסמה את עמדתה. דיווחים מעידים על כך שאגודת ישראל, המייצגת את הזרם החסידי, דוחקת את נתניהו לאשר את חוק הגיוס הקיים עד תום מושב הקיץ בסוף החודש או שיפרשו מהממשלה.  

"מדינה שמגייסת את בני הישיבות, אין לה זכות קיום. בשעת מלחמה רוצים לקחת את הזכות של לומדי התורה – זאת התאבדות מוחלטת", אמר הערב הרב לנדו בפגישה עם יו"ר ועד הישיבות, הרב חיים אהרון קאופמן, והורה לו להעביר את דעתו לרבנים הספרדים והחסידים במטרה להציג חזית מאוחדת נגד הממשלה. 

"ברגע שאין הסדר והצבא במלחמה נגדנו, מה הטעם להתייצב? בשביל מה?", אמר הרב לנדו, לאחר שגם במפלגות החרדיות הודו כי הם מתקשים להביא הישגים עבור הציבור החרדי בממשלה הנוכחית. "בכל דבר הממשלה הזאת נגדנו". 

עיקרי המכתב: לא לגיוס לצבא, לא לשירות אזרחי

עיקרי המכתב של הרב לנדו, מנהיג הציבור הליטאי אליו משתייכת מפלגת דגל התורה בהנהגת משה גפני וסגן שרת התחבורה אורי מקלב, הם הבהרת האיסור על כל קשר או עיסוק בענייני חקיקת חוק הגיוס, התייצבות בלשכת גיוס, חבירה למסלולים צבאיים או אזרחיים לחרדים, וחיזוק אלה שמתנגדים לגיוס.  

"החוק המוצע כעת להסדרת הדיחויים מהצבא הינו כרוך ביעדי גיוס אשר משמעותם חורבן התורה ומסירה בידיים של נשמות עם קודש לשמד חס וחלילה", נכתב במכתב, "על כן אנו מורים לכל העוסקים בדבר להימנע באופן מיידי מכל עיסוקי החקיקה הללו ולהתנגד להם בתוקף, בהיותם מנוגדים לדעת התורה הקדושה".

יצוין, כי נציגי המפלגות החרדיות לא דיברו עד כה בדיונים הפתוחים בוועדת החוץ והביטחון בנושא חוק הגיוס, ובחלקם אף לא הופיעו.  

"הוראה זו תקפה לגבי כל הסדר חקיקה שאינו פוטר באופן מוחלט את כל בני הישיבות ללא כל התניה שהיא", המשיך הרב לנדו במכתבו השולל כל גיוס, וחתום על ידי 25 רבנים בכירים. "איסור הגיוס לצבא או למסלולים אזרחיים 'חרדיים' שווה בין לבחור שבמסגרת לימודים ובין לבחור שאינו במסגרת לימודים, ואין בזה מקום לפשרות אפילו על נפש אחת". כלומר גם שירות אזרחי במסלולים אזרחיים כמו בזק"א או מד"א, אינו מקובל על הציבור הליטאי, וכאמור כפי הנראה גם על יתר הציבור החרדי. 

בהמשך מפרט הרב לנדו כי "גם המסלולים ה'חרדיים' הישנים והחדשים… כולם הם בכלל האיסור החמור", ומוסיף כי "לאור המצב, הדבר ברור שכל התייצבות בלשכות הגיוס אסורה על פי התורה, ומהווה סכנה עצומה באשר משמעות ההתייצבות שם היא התחלת תהליך גיוס ו'חיול', ונתינת טרף לשיניהם שמבקשים לזהות תלמידים בעלי אופי חלש כדי לנסות לגייסם, ולהסיתם ולהדיחם מדרך ה'".

מדבריו של הרב לנדו ניתן להבין כי אין דרך להיות יהודי שומר תורה ומצוות בדרך שאינה דרכו.  

בהמשך קורא הרב לנדו לראשי הישיבות בישראל שלא לשתף פעולה בכל דרך "עם גוזרי הגזירות ויעדי הגיוס", כלומר צה"ל, מערכת הביטחון או הממשלה, "ועל ידי כך בס"ד תתבטל הגזירה".  

הרב לנדו מסיים בקריאה לכל בחורי הישיבות ואברכי הכוללים "להעדיף את הגזירות הכלכליות ועונשי המאסר מתוך עוז ותעצומות ושמחה של מצווה, ולא ללכת למקום תרבות חטאים ו'כור היתוך' רחמנא ליצלן", כתב והוסיף כי הנהגות הציבור יפעלו להקמת "מענה מיוחד לבחורים שייקלעו לסיבוך מול הרשויות, הן בסיוע מבחינה משפטית, והן מבחינה רוחנית ושאר בחינות".   

אדלשטיין: ללא חוק מקיף ומהודק, מדינת ישראל תיכנס לכאוס 

"ללא חוק מקיף ומהודק – מדינת ישראל תיכנס לכאוס – הן משפטי והן ציבורי, אמר יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין. "אסור לנו להגיע למצב כזה. חקיקה חייבת להיות, זו הדרך היחידה למנוע כאוס מוחלט במערכת הביטחון". 

אדלשטיין הבהיר בעבר כי העלאת החקיקה להצבעה תתקיים רק בהסכמה רחבה, כשהוא מכוון גם להסכמה של האופוזיציה, מה שטכנית יכול לייתר את הסכמת המפלגות החרדיות, אך ספק אם נתניהו יסכים להעלאת החוק בניגוד לעמדת החרדים. 

"לאחר שקיבלנו סקירה מקיפה על צרכי צה"ל ודרכי היישום, אנחנו עוברים לשלב מעשי של פתרונות וניסוח סעיפי חקיקה", הוסיף אדלשטיין, ופרסם כי ועדת החוץ והביטחון בראשותו תתכנס ל-3 ישיבות במטרה סופית לנסח את סעיפי החוק בהסכמה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!