דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תושבי כפר עקב מקבלים מים במשך 12 שעות בשבוע: "למה צריך לחכות לקטסטרופה?"

אספקת המים לתושבי הכפר, בצפון ירושלים, נעשית על ידי חברת המים של רמאללה, עד לאחרונה החברה סיפקה מים לכפר במשך שלושה ימים בשבוע בלבד ולאחרונה פחתה משמעותית | זריהר אבו אשרף, יו"ר ועד השכונה: "בתי ספר שולחים ילדים הביתה כי אין מים"

כפר עקב, מצפון לירושלים (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
כפר עקב, מצפון לירושלים (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
יניב שרון

זה השבוע השלישי שתושבי כפר עקב מוחים על כך שהם מקבלים מים במשך 12 שעות בשבוע בלבד. כפר עקב היא השכונה הצפונית בירושלים הנמצאת כ-2 ק"מ מרמאללה ו-8 ק"מ ממרכז ירושלים. הכפר סופח לשטחה המוניציפלי של ירושלים ב-1967 כמו שכונות ערביות נוספות. כמו שאר התושבים הערביים של מזרח ירושלים, לתושבי כפר עקב מעמד של תושב קבע.

אספקת המים לתושבי הכפר נעשית על ידי חברת המים של רמאללה, חברה פלסטינית הקונה את המים מחברת מקורות ומספקת אותם לתושבי הכפר. עד לאחרונה החברה סיפקה מים לכפר במשך שלושה ימים בשבוע בלבד. בשאר ימי השבוע השתמשו התושבים במים שאגרו על גגות הבתים.

מתחילת חודש יוני פחתה בהדרגה אספקת המים לכפר והגיעה ל-12 שעות בשבוע. "עכשיו נותנים מים יום וחצי בשבוע לכל אזור, השכונה מחולקת לארבעה אזורים", מספר זריהר אבו אשרף, יו"ר ועד השכונה. "אין לחץ מים והמים לא מגיעים למעלה למיכלים". אבו אשרף מספר על מיכלי ענק שמוצבים על גגות הבניינים ומסכנים את יציבות הבניין. הוא מוסיף כי המים במיכלים אינם בריאים לשתייה. כל האזור סובל מזה, 120,000 תושבים".

"התושב אצלי רוצה מים בשירותים. בתי ספר שולחים ילדים הביתה כי אין מים. בית ספר עם 700 ילדים, צורך 8,000 ליטר מים ביום, אני צריך 27 מיכלים של 1,500 ליטר בשבוע", זועם אבו אשרף. "אנחנו לא יכולים לפתוח קייטנה, כי אין מים הילדים משחקים בכביש ככה מייצרים עבריינים".

"איך לא תיקנו את זה? התושב צריך מים"

אבו אשרף מספר כי בצר להם קונים תושבי הכפר מים. עלותו של מיכל מים בנפח 8 מטר מעוקב מגיעה ל-500 שקל, כלומר 62.5 שקל למטר מעוקב מים. תעריף רשות המים למטר מעוקב של מים לצריכה ביתית נע בין 8 שקל ל-15 שקל.

זריהר אבו אשרף (צילום: באדיבות המצולם)
זריהר אבו אשרף (צילום: באדיבות המצולם)

אבו אשרף מוסיף כי יש סוחרים שממלאים מיכלית מים באזור בו יש מים ומוכרים אותם באזור סמוך בו אין מים. "מקורות אמרו לי שבתחילת יוני הייתה בעיה בצינורות", מספר אבו אשרף על הדיון עם הרשויות. "איך לא תיקנו את זה? התושב צריך מים".

"מנהל מקורות אמר לי שאם רשות המים תאשר הוא יזרים יותר מים. ברשות המים אמרו שיש בעיות תקציב עם רשות המים הפלסטינית, וכי יש בניינים לא חוקיים באזור". אבו אשרף מספר כי למרות ניסיונותיו העירייה מסרבת לתת אישורי בנייה בכפר.

"מפעל המים של רמאללה מקבל את הכסף שלנו, הם צריכים לפתור את הבעיה", אומר אבו אשרף ומוסיף כי "מבחינתי עיריית ירושלים היא האחראית לספק מים לכל התושבים". אבו אשרף פנה גם למפעל המים ברמאללה, ספק המים של הכפר. "יש גנבים ברמאללה. חברת המים לא נותנת לי נתונים, רשות המים נותנת 6,000 קוב מים מדי יום לאזור הזה. אין לנו מספיק מיכלים להכיל את המים. החברה לא עונה לי איפה המים".

"יש הרבה בעיות כאן, אבל כרגע נושא המים הוא הכי חשוב", אומר אבו אשרף. "העירייה לא נכנסת לפה. כל עבודה היא בקבלנות. אנחנו מוכנים להקים גוף משותף שימלא את תפקיד העירייה. אני מדבר מכאב, אני רוצה להחזיר לכאן חיים נורמליים ולחיות בצורה טובה".

"לא יכול להיות שהמדינה מצליחה לספק מים לעזה יותר ממה שהיא מספקת לשכונה בישראל"

בישיבת ועדת המשנה לניהול משק המים שדנה בנושא שנערכה ביום שלישי האחרון, היועץ המשפטי של תאגיד המים של ירושלים הגיחון, עו"ד אביב ברנדט, התייחס לאספקת המים לשכונות במזרח ירושלים ואמר כי הבעיה היא בשכונות מעבר לגדר ההפרדה והפתרון הוא שדרוג תשתיות שמקורות עובדת עליו.

ראש מנהלת מים וביוב ביו"ש ברשות המים, איתי קוברסקי, ציין כי ישראל מספקת את המים לחברת המים של רמאללה, שצריכה לספק את המים גם בשכונות הללו בירושלים, אבל אין בהסכם עם הרשות הפלסטינית חובה לספק מים לכפר עקב.

יו"ר הוועדה חה"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי) ביקש לכנס שולחן עגול עם הנוגעים בדבר, ולגבש הצעות לפתרון. "לא יכול להיות שהמדינה מצליחה לספק מים לעזה יותר ממה שהיא מספקת לשכונה בישראל", אמר אלקין.

ח"כ זאב אלקין (צילום: יוסי אלטרמן)
ח"כ זאב אלקין (צילום: יוסי אלטרמן)

אך תושבי כפר עקב לא מחכים לשולחן העגול. מלבד הפגנות שנערכו בשכונה בשבועות האחרונים, עתרו התושבים לבג"ץ שיורה לספק להם מים. "אני הולך לבג"ץ להביא לתושבים שלי מים" אומר אבו אשרף. "אנחנו מחכים לדיון בבג"ץ. שיפתרו את הבעיות שלהם, אני רוצה מים. למה צריך לחכות לקטסטרופה?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!