דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בפעם הראשונה מאז המלחמה הקרה: ארה"ב תציב בגרמניה מערכות טילים ארוכי טווח

גרמניה וארה"ב הודיעו על הצבת המערכות בפסגת נאט"ו בוושינגטון | סגן שר החוץ הרוסי: "ננקוט תגובה צבאית לאיום החדש" | מנהיגי נאט"ו האשימו את סין בשיתוף פעולה עם רוסיה שמאפשר את מלחמתה באוקראינה, אבל דובר משרד החוץ הסיני טען: "אלה טענות בלתי סבירות עם מניעים מרושעים"

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג (מימין), קנצלר גרמניה אולף שולץ ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפסגה בוושינגטון (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג (מימין), קנצלר גרמניה אולף שולץ ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפסגה בוושינגטון (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
אוריאל לוי

ארה"ב תפרוש מערכות טילים ארוכי טווח בגרמניה ב-2026 כדי להפגין את מחויבותה להגנה על אירופה, כך אמרו ארה"ב וגרמניה בהצהרה משותפת אתמול בפסגת נאט"ו שנערכת בוושינגטון. מערכות הטילים שהוצבו לאחרונה בגרמניה בפעם הראשונה מאז תום המלחמה הקרה הן הכנה להצבה ארוכת טווח של יכולות כאלה שיכללו טילי SM-6, טילי שיוט טומהוק וחימושים היפר-סוניים בעלי טווח ארוך יותר מהיכולות הנוכחיות באירופה, אמרו שתי המדינות.

סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, אמר היום (חמישי) כי מוסקבה תנקוט "תגובה צבאית לאיום החדש. זוהי חוליה בשרשרת של מהלך של הסלמה". ריאבקוב האשים את נאט"ו ואת ארה"ב בניסיון להפחיד את רוסיה.

הצבת טילים מסוג זה נאסר על ארה"ב ורוסיה בהסכמים שנחתמו בין המדינות ב-1988 (INF), אולם ארה"ב פרשה מההסכם ב-2019, חמש שנים לאחר שהאשימה את רוסיה כי הפרה אותו. ההסכם נגע לטילים בעלי טווח בינוני של 5,500-500 ק"מ.

שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס, שנשא דברים בפסגה, אמר אתמול שהרעיון מאחורי התוכנית האמריקאית הוא לעודד את גרמניה ומדינות אחרות באירופה להשקיע בפיתוח וברכישה של טילים ארוכי טווח. הפרישה הזמנית של נשק אמריקאי, הסביר פיסטוריוס, תיתן לבנות ברית נאט"ו את הזמן להתכונן. "אנחנו מדברים כאן על פער משמעותי ביותר ביכולת באירופה".

פוליטיקאים ממפלגת הירוקים בגרמניה, החברה בקואליציה, ביקרו את הסכמתו של הקנצלר אולף שולץ לאפשר לאמריקאים לפרוש טילים על אדמת גרמניה.

בפסגה אושרה החלטה שלפיה מנהיגי מדינות נאט"ו מאשימים את סין בכך שהיא "גורם מכריע המאפשר את מלחמתה של רוסיה נגד אוקראינה". ההחלטה הובילה לגינויים חריפים מבייג'ינג. דובר משרד החוץ הסיני לין ג'יאן האשים הבוקר את נאט"ו בניסיון "להביא ביטחון על חשבון אחרים", ודרש מבנות הברית להימנע מיצירת כאוס באסיה. "הטענות של נאט"ו בלתי סבירות", אמר, "ויש להן מניעים מרושעים". הוא טען כי לסין יש עמדה הוגנת ואובייקטיבית בסוגיית אוקראינה.

המתיחות המתמשכת בין המערב לסין החלה לפני המלחמה באוקראינה, והיא נוגעת בשורה ארוכה של סוגיות פוליטיות גיאו-אסטרטגיות, שבלבן שאיפתה של סין לכבוש את טייוואן ולספח אותה. סין סירבה לגנות את פלישת רוסיה לאוקראינה, ומתחילת המלחמה גבר הסחר שלה עם רוסיה, וקיזז לפחות חלקית את השפעת הסנקציות המערביות על הכלכלה הרוסית. מאז פרוץ המלחמה הפכה סין לשותפת הסחר הגדולה ביותר של רוסיה.

מנהיגי נאט"ו טענו שלסין "שותפות ללא גבולות" עם רוסיה, ותמיכה רחבת היקף בבסיס התעשיות הביטחוניות שלה. לין אמר כי הסחר של סין עם רוסיה לגיטימי, הגיוני ומבוסס על כללי ארגון הסחר העולמי.

לפי דיווח ברויטרס, צרפת, איטליה, גרמניה ופולין חתמו על הסכם משותף לפתח יחד טילי שיוט ארוכי טווח. שרי ההגנה של ארבע המדינות הגדולות באיחוד האירופי חתמו על ההסכם בשולי פסגת נאט"ו, במטרה לצמצם את הפער ביכולות הרקטיות שנחשף באירופה לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!