דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

נפט דלף מצינור קצא"א ליד מצפה רמון; פעילי סביבה: "במקום לעצור את פעילות החברה, הממשלה מצ'פרת אותה"

המשרד להגנת הסביבה: "פינינו 40 טונות של אדמה מזוהמת" | בניגוד להמלצות המשרד, בכנסת מקדמים הרחבה של הצינור | יו"ר עמותת קש"ת שמנטרת את הצינור: "מה עוד צריך לקרות כדי שיבינו שאסור לתת לחברה הזאת להמשיך לזהם את ישראל?"

דליפת נפט גולמי מצינור של קצא"א אשקלון (צילום: יצחק קודוביצקי, המשרד להגנת הסביבה)
דליפת נפט גולמי מצינור של קצא"א אשקלון (צילום ארכיון: יצחק קודוביצקי, המשרד להגנת הסביבה)
אמיתי פרץ
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עמותת קש"ת קיבלה הבוקר (חמישי) דיווח על דליפה בצינור קצא"א ליד מצפה רמון, וכשהגיעו פעיליה, הם מצאו שטח אדמה מזוהם בנפט. העמותה, שעוסקת בתרבות, טבע וקהילה באזור מצפה רמון, מנטרת בשנים האחרונות את תוואי צינור קצא"א שעובר לא רחוק מהעיר. "לצערנו שגרת הדליפות של קצא"א, החברה המזהמת, אינה פוסקת", אומרת ל'דבר' אפרת קדם סילברט, יו"ר העמותה. "במקום לעצור את פעילותה, שמסכנת את החיים, הבריאות והסביבה של כולנו, הממשלה עוד מתכננת לצ'פר אותה ולאפשר לה ייבוא ושינוע כמויות עצומות של נפט לאילת דרך הנגב ולאשקלון. מה עוד צריך לקרות כדי שיבינו שאסור לתת לחברה הזאת להמשיך לזהם את ישראל? המחדל הבא כבר כאן. אני קוראת בשם הציבור לממשלה: אל תסכנו אותנו. אל תאשרו את ההחלטה להגדיל את שינוע הנפט של קצא"א".

הממשלה שוקלת, בניגוד לעמדת המשרד לאיכות הסביבה, להרחיב בקביעות את היתר פליטת רעלים של קצא"א, ובכך לאפשר לה להעביר יותר נפט במפרץ אילת ובצינור קצא"א. המשרד להגנת הסביבה רואה בכל מכולת נפט נוספת סכנה גדולה לסביבה התת-ימית באילת ולתושביה.

בדיון חירום של השדולה הסביבתית שנערך אתמול (רביעי) בכנסת, ביקרו פעילים מאשקלון את פעילות קצא"א. באשקלון, שבה מסתיים הצינור של קצא"א, כבר הועלו טענות חמורות על התנהלותה ביחס לחיי התושבים. קדם סילברט אמרה בדיון: "אנחנו מדברים על צינור שהוא לא צינור, הוא מסננת. בבדיקה ב-2018 התגלו בו כ-20 אלף פגעי איכול. ביקשנו לדעת איפה החורים, קיבלנו שקופיות עם השחרות. זו חברה מסחרית שמקבלת חיסיון, ומתאפשר לה לסכן את אילת, את תושבי הנגב ואת אשקלון. אנחנו מדברים על פעילות שאי אפשר לבקר אותה באופן ציבורי וקונקרטי". לדבריה, קצא"א עדכנה על הדליפה ליד מצפה רמון רק יומיים אחרי שאירעה.

פרד ארזואן, בכיר במשרד להגנת הסביבה, אמר ל'דבר': "היו אירועים לא קטנים. האירועים הגדולים ביותר שקרו במדינת ישראל קרו בגלל קצא"א. לקצא"א היסטוריה של אירועי זיהום. אירועי זיהום הסביבה הגדולים ביותר בהיסטוריה של ישראל הם באשמת החברה, לרבות אירוע עברונה ואירועים בנחל צין".

המשרד להגנת הסביבה: "אנו פועלים מול חברת קצא"א לטיפול ולשיקום קרקע בעקבות אירוע דליפת נפט מדרום למכתש רמון, על קו ההולכה של החברה. על פי דיווח החברה למשרד, הדליפה אירעה מאירוע גניבה של דלק. עד כה פונו כ-40 טונות של קרקע מזוהמת מאזור הדליפה, המשרד בוחן את האירוע ויפעל בהתאם".

קצא"א: "השבוע זיהה סייר שלנו כתם קטן של דלק בקילומטר ה-120 בקו "42. הכתם נגרם מהתחברות פיראטית של גורמים פליליים לצורך גניבת דלק. החברה הגישה תלונה למשטרה. מייד עם היוודע הדבר הפעילה קצא"א נוהל חירום, וצוות החירום בראשות הנהלת החברה הוקפץ למקום. במקום בוצע תיקון והמצב חזר לקדמותו. קצא"א עדכנה מייד את כלל הגורמים הרלוונטיים, בהתאם לנוהל החירום, ובהם המשרד להגנת הסביבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!