דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"תיקון חוק המצלמות יפגע בפרטיות של העובדת ושל הפעוטות, סרטוני ילדים עלולים לדלוף לרשת"

פורום המעונות המפוקחים, ההסתדרות, והסתדרות הפועל המזרחי, המייצגים את עובדות המעונות המפוקחים, מתנגדים לתיקון לחוק המצלמות, המאפשר שידור של מצלמות המעון אונליין | "מסמיך את ההורים להיות מפקחים"

גן ילדים (צילום אילוסטרציה: יוסי אלוני/פלאש 90)
גן ילדים. "יגרום לנטישה המונית של אנשי צוות בענף" (צילום אילוסטרציה: יוסי אלוני/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

פורום המעונות המפוקחים, ההסתדרות, והסתדרות הפועל המזרחי הביעו את התנגדותם לתיקון לחוק המצלמות, המאפשר שידור של מצלמות המעון אונליין. התיקון לחוק עבר השבוע בקריאה ראשונה בוועדת החינוך של הכנסת. 

"הצעת החוק קודמה לקריאה ראשונה תוך התעלמות מהתנגדותם של גורמי המקצוע במשרד החינוך, הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים והמשטרה", נכתב בתגובת הפורום. "בנוסף, הודעת משרד החינוך בדיון אתמול כי לא יפקח על החוק, בעצם מסמיכה את ההורים להיות מפקחים ותהפוך את הצוותים החינוכיים ואת הפעוטות למשתתפים בתוכנית ריאליטי". 

ההסתדרות שלחה מכתב לשר החינוך יואב קיש וליוזם החוק, יו"ר הקואליציה אופיר כץ. מצידה של הסתדרות הפועל המזרחי נשלח מכתב העוסק בסוגיה זו ובסוגיות נוספות לקיש, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר העבודה יואב בן צור.  

"תיקון מסוג זה יוביל לפגיעה בפרטיות של העובדת ובפרטיות של הפעוטות", נכתב במכתב של הסתדרות הפועל המזרחי. בתגובתו לחוק, הרחיב הפורום על ההשלכות האפשריות שלו. "החוק יגרום לפגיעה בפרטיותם של הפעוטות ואף חמור מכך – לזליגת תמונות וסרטונים של פעוטות לרשת, לצד פגיעה בפרטיותן וסביבת עבודתן של העובדות במעונות". ההתנגדות של ההסתדרות גם היא מתבססת על פגיעה בפרטיותן של העובדות ושל הפעוטות. 

לטענת נציגי ההסתדרות, שידור המצלמות אונליין יפגע בתקינות התהליכים החינוכיים המתקיימים במעונות. "תיפגם היכולת לבצע תהליכים חינוכיים שהצוותים במעונות יבקשו לקיים, והדבר אף יגרום לנטישה המונית של אנשי צוות בענף שממילא נמצא בחוסר תקינה וקושי בלתי מתקבל על הדעת לגייס כוח אדם איכותי או בכלל". 

כלל הגורמים מדגישים, כי הפתרון מצוי בשיפור תנאי עבודתן של עובדות המעונות. "על הכנסת והממשלה לפעול לשיפור תנאי השכר וההעסקה של הצוותים במעונות ולהשקיע בהכשרות המקצועיות, במקום לקדם הצעת חוק שתשאיר את המעונות ללא כוח אדם", נכתב בדברי ההתנגדות של הפורום.  

"נציגות העובדים דורשת להסיר את התיקון לחוק מעל שולחן הכנסת ולקיים דיון מעמיק וענייני על הצורך האמיתי בכך, וזאת בטרם יבוצעו מהלכים חד-צדדיים שעלותם עלולה לגבור על התועלת מהם", חתמה ההסתדרות את התנגדותה.

זו אינה הפעם הראשונה שבה מעונות מפוקחים מתנגדים להצעת החוק. בנוסף, גם ב'קליניקה למשפט ומדיניות חינוך' הביעו את התנגדותם לתיקון חוק זה. 

לפי התיקון שאושר, שידור צילומי המעון אונליין יוכל להתקיים באישור 100% מהורי המעון וביידוע בלבד של עובדות המעון. שידור זה מתייחס למעונות שהם תחת חוק הפיקוח, כלומר כאלה שיש בהם מעל 7 פעוטות, ולא כולל את מעונות היום השיקומיים המיועדים לפעוטות הזכאים לטיפול רפואי מורכב מסיבות כאלה ואחרות.  

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, המכונה "חוק המצלמות", נחקק ב-2018. החוק מתייחס לפעוטות מגיל לידה עד 3, ומחייב כל מעון ששוהים בו 7 פעוטות או יותר להתקין מצלמות. מעונות עם פחות מ-7 פעוטות, או מעונות ש-70% מהורי הפעוטות בהם מתנגדים להתקנת מצלמות, פטורים מהתקנת מצלמות. 

פורום המעונות המפוקחים מאגד את נעמת, ויצ"ו, 'אמונה', וארגוני מעונות מפוקחים נוספים. רבע מכלל ילדי ישראל מגיל לידה עד 3 שוהים במעונים אלה. ההסתדרות מייצגת את עובדות נעמת ו-ויצ"ו, וההסתדרות הפועל המזרחי מייצגת את עובדות אמונה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!