דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מספר דורשי העבודה ירד ל-185 אלף, הנמוך מאז פרוץ המלחמה

בשירות התעסוקה מעריכים שמספר דורשי העבודה צפוי להמשיך לרדת אם לא תהיה הסלמה ביטחונית

לשכת התעסוקה באשקלון (צילום: ניצן צבי כהן)
לשכת התעסוקה באשקלון (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מספר דורשי העבודה ירד ב-6.7% ביוני ועמד על 185.4 אלף, הנמוך מאז פרוץ המלחמה, לפי שירות התעסוקה. גם לאחר ניכוי מגמות עונתיות מדובר בירידה של כ-2% במספר דורשי העבודה. בשירות התעסוקה מעריכים גם החודש כי אם לא תהיה הסלמה ביטחונית, מספר דורשי העבודה צפוי להמשיך לרדת ולהתקרב למספרים שנרשמו לפני המלחמה.

מספר תובעי האבטלה ירד ביוני ב-7.8% ועמד על 133.5 אלף, לעומת 89 אלף לפני המלחמה. מספר תובעי הבטחת ההכנסה ירד ב-3.6% ועמד על 47.1 אלף, מהנמוכים ב-15 השנים האחרונות. מספר תובעי הבטחת ההכנסה בשנה האחרונה יציב יחסית ונע סביב 50 אלף, עם עליות וירידות קלות מחודש לחודש. עם זאת, מבהירים בשירות כי בשל שגרת מלחמה ייתכן כי חלק ממסיימי הזכאות לדמי אבטלה יתקשו לשוב למעגל העבודה, ועלולים להזדקק להבטחת הכנסה.

למרות הירידה המספרית במספר דורשות העבודה, שהגיע ל-6,300, מספר דורשי העבודה ירד ל-6,900, ולכן שיעור הנשים בקרב דורשי העבודה עלה. לאחר חודשים ארוכים של ירידה בשיעור הנשים, מאפריל הוא עולה בעקביות מ-52.5% ל-53.6% ביוני. גם בהשוואה ליוני אשתקד שיעור הנשים גבוה ב-0.7 נקודות האחוז.

מספר דורשי העבודה הערבים ירד ב-9.3% ממאי, ואילו מספר דורשי העבודה היהודים ירד ב-5.5%. בעקבות זאת, השתנה תמהיל דורשי העבודה, ושיעור הערבים ירד ב-0.9 נקודות האחוז. שיעור היהודים הלא חרדים עלה ב-0.8 נקודות האחוז, ושיעור החרדים עלה ב-0.1 נקודות האחוז. שיעור קבוצת היהודים הלא חרדים מצוי בעלייה באחרונה וגם בהשוואה ליוני אשתקד, שיעור החרדים יציב יחסית, אך בהשוואה ליוני אשתקד נמוך יותר, ושיעור הערבים מצוי בירידה עקבית. מגמות הופכיות אלו משקפות את העובדה שהמאמץ המלחמתי נתון יותר על כתפיה של קבוצת היהודים שאינם חרדים, מה שמשפיע על יציבותה התעסוקתית ובא לידי ביטוי בעלייה בשיעורה בקרב דורשי העבודה.

האשכולות החברתיים-הכלכליים הגבוהים, 10-8, והבינוניים, 7-4, רשמו עליות של 0.4 ו-0.3 נקודות האחוז בהתאמה, שיעור האשכולות הנמוכים, 3-1, רשם ירידה של 0.7 נקודות האחוז. מגמה זו ממשיכה את מגמת היחלשות החזקים שאפיינה את השנה שקדמה לפרוץ המלחמה, אך גם מלמדת על השפעתה הרבה יותר של המציאות המלחמתית על האשכולות הבינוניים והגבוהים, לעומת האשכולות הנמוכים, ששיעור הערבים והחרדים בהם גבוה יותר.

בהתפלגות לפי משלחי יד, ב-47 מ-53 משלחי יד נרשמו ירידות בין אפריל ליוני, בשבעה מהם של יותר מ-15%. הירידות החדות נרשמו בקרב עובדים העוסקים במתן מידע ללקוחות או באיסוף מידע, 26.1%, בעלי משלח יד נלווה בתחומי האומנות, התרבות והקולינריה, 20.2%, פועלים בלתי-מקצועיים בכרייה ובבנייה, 19.8%, ומלצרים ומוזגי משקאות, 19.7%. לעומת זאת, בענפי ההייטק נרשמו עליות בין אפריל ליוני. מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תוכנה ומנתחי יישומים עלה ב-3.9%. העלייה החדה ביותר נרשמה בקרב עובדי ספורט וכושר, 10.1%.

ביישובים סמוכים יותר לאזורי הלחימה מספר דורשי העבודה ביוני 2024 גבוה בכ-210% מיוני 2023. מספרם בעוטף עזה גבוה בכ-178%, ובאזור הצפון והגולן גבוה בכ-166%. מגמת ההתאוששות של אילת נמשכת. העיר רשמה החודש ירידה של 14.4% במספר דורשי העבודה, חודש שלישי ברציפות.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "מגמת הירידה העקבית במספר דורשי העבודה ממשיכה ללמד על חוסנו של שוק העבודה הישראלי ועל הסתגלותנו כחברה וכמדינה לשגרה בצל מלחמה. שירות התעסוקה ממשיך לעשות כל שאל ידו כדי להבטיח את חזרתם המיטבית והמאסיבית של עוד ועוד דורשות ודורשי עבודה למעגל העבודה. אומנם ביוני הגענו למספר הנמוך ביותר של דורשי העבודה מאז פרוץ המלחמה, אך המספרים עודם גבוהים, ואיננו יודעים לאן עלולה להתפתח המציאות המלחמתית, מה שעלול להשפיע על מספר דורשי העבודה. אני שב וקורא לאלפי דורשי ומחפשי העבודה להיעזר בעובדות ועובדי שירות התעסוקה, אשר יסייעו לכם לשוב למעגל העבודה ולחזק את המיומנויות והכישורים שלכם לקראת חזרה למעגל העבודה. יחד ננצח גם בחזית התעסוקתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!