דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"הסדנה והמופע היו קרש הצלה": סדנת שירה מדוברת לעו"סיות נערכה בירושלים

כאב, טראומה, שכול וגם הומור התערבבו במופע הסיום של סדנת שירה מדוברת של איגוד העו"סים ופואטרי סלאם ישראל | אורית גלעד שהשתתפה בסדנה: "הרגשתי שמישהו רואה אותי בתקופה החשוכה הזאת"

עו"ס אורית גלעד (צילום: הדס יום טוב)
עו"ס אורית גלעד. "המופע היה הזדמנות לשים זרקור על עצמי, ולבטא את עצמי על במה" (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

על במה קטנה בבית מזי"א בירושלים עלו אחת אחרי השנייה 13 עובדות ושני עובדים סוציאליים להקריא קטעי משחק-שירה שכתבו בעצמם. הם באו ממקומות שונים בארץ, ממגזרים שונים ומענפים שונים במקצוע, אך תשעה חודשים של כאב אצור, מדרגה ראשונה או שנייה, בשלוש דקות על הבמה, הצליחו לרגש קהל של עשרות חברים, בני משפחה וחברים למקצוע, שהיה שקט רוב הערב, הנהן בהזדהות או חייך בגאווה.

המופיעים דיברו על טיפול, על כסף, על נפש, על טראומה, על 7 באוקטובר, על אמונה, על הפגנות, על טראומה ראשונית ומשנית, על שכול ואובדן, על עקירות מהבית, על כאב אישי וטיפולי, על הגוש שמצטבר, וגם על ההורים, על הילדים, על בני הזוג, על הנכדים, על האובדן האישי, ועל כאבי היומיום של לחיות בישראל.

משתתפי הסדנה. "לכתיבה יש כוח מרפא" (צילום: מיכל גומל בלנק)
משתתפי הסדנה. "לכתיבה יש כוח מרפא" (צילום: מיכל גומל בלנק)

את הסדנה בהנחיית יואב טלמור ארגנו איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים במרחב ירושלים עם חברת "פואטרי סלאם ישראל" מבית תיאטרון האינקובטור. המטרה הייתה לשחרר מעט מהקיטור, מהקושי ומהעומס של החודשים האחרונים סביב הטיפול בנפגעים, במפונים, במשפחות שכולות, בפצועים בגוף ובנפש ובשאר החברה הישראלית.

"ההשתתפות בסדנה ובמופע הייתה עבורי קרש הצלה להישרדות בתקופה הזו", מספרת אורית גלעד, שעובדת בשירותי הרווחה בפתח תקווה כבר 30 שנה. "ב-7 באוקטובר שני ילדיי גויסו למילואים, ובת נוספת בסדיר. מאז אני מתמודדת עם דאגות רבות, ובמקביל משתדלת לעשות את עבודתי ולהכיל את המטופלים שלי בשיקום האסיר. אני כותבת שנים רבות, אך כאן יכולתי לפגוש עמיתים כותבים, והמופע היה הזדמנות לשים זרקור על עצמי, ולבטא את עצמי על במה. הרגשתי שמישהו רואה אותי בתקופה החשוכה הזאת. אני אסירת תודה לאיגוד, ומקווה שימשיכו את הסדנאות החשובות האלה".

עבור ד"ר אפרת קידר, מרצה בפקולטה לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית אשקלון ועובדת סוציאלית בתחום בריאות הנפש, שבעלה נפטר לפני ארבע שנים וחצי, סדנת הפואטרי-עו"ס הייתה חוויה מרגשת. "זו הייתה חוויה מעצימה של כתיבה מהלב ומהנשמה, וגם מהמגרה. יואב הנחה אותנו ברגישות ובמקצועיות. אני מאוד אוהבת שירה, ומשתדלת להביא שירים שעוסקים בנושאים חברתיים גם לסטודנטים שאני מלמדת.

ד"ר אפרת קידר. "זו הייתה חוויה מעצימה של כתיבה מהלב ומהנשמה, וגם מהמגרה" (צילום: הדס יום טוב)
ד"ר אפרת קידר. "זו הייתה חוויה מעצימה של כתיבה מהלב ומהנשמה, וגם מהמגרה" (צילום: הדס יום טוב)

"כתיבה היא חלק מרכזי בעבודתה של עובדת סוציאלית ובמחקר, ופה התאפשרה לנו גם כתיבה חופשית ספונטנית ובועטת. מאז האובדן שעברתי הבנתי כמה לכתיבה יש כוח מרפא והיא מאפשרת להביא לידי ביטוי מנעד עצום של רגשות – עצב, כאב וביקורת. בשירה מדוברת, ההופעה מול הקהל מאפשרת חיבורים מפתיעים גם להומור ולשנינות. נותר לומר תודה לאיגוד העובדים הסוציאליים שיזם את הרעיון היצירתי והמדהים הזה".

מלבד קידר וגלעד, בסדנה השתתפו אילן אביטן, הדס רמתי, דבורה עוזר, שרי לוין, ציפי לוי, נעמה כגנוביץ, עלוה פרחי, ליאת גלנץ, נעמי מנדלבאום, חגי פרבר, דפנה לובלר לדרר ואביבה האן.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!