דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

האיש שידיו מגואלות בדם אלפי ישראלים: מיהו בכיר חמאס מוחמד דף, שהיה היעד לתקיפה הישראלית בחאן יונס

הרג חיילים, פיגועי התאבדות נגד אזרחים ומתקפת 7 באוקטובר: מפקד הזרוע הצבאית של חמאס עמד ב-30 השנים האחרונות מאחורי עשרות פיגועים ופעולות צבאיות נגד ישראל

מוחמד דף, מפקד גדודי עז א-דין אל-קסאם של חמאס (צילום: דובר צה"ל)
מוחמד דף, מפקד גדודי עז א-דין אל-קסאם של חמאס (צילום: דובר צה"ל)
אוריאל לוי

כוחות הביטחון הפציצו הבוקר (שבת) מתחם של חמאס במטרה לחסל את מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של הארגון, שניצל בעבר מכמה ניסיונות חיסול של ישראל.

מוחמד דיאב אבראהים אל-מצרי, המוכר יותר בכינויו מוחמד דף, נחשב במערכת הביטחון הישראלית לאחד היעדים החשובים ביותר בחמאס, בשל הניסיון הרב שרכש ב-30 השנים האחרונות שבהן פיקד והוביל עשרות פיגועים ופעולות צבאיות נגד ישראל.

לפי שעה מעריכים באמ"ן ובחיל האוויר כי נפגע קשה מאוד לכל הפחות, אך לא התקבל אימות ודאי שחוסל. גם יד ימינו, מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה, היה יעד לתקיפה.

שעות לאחר התקיפה, ואולי כרמז נוסף לכך שאכן חוסל, פרסמה חטיבת חאן יונס תמונות של דף שלא נראו בעבר, ולצדן הכיתוב: "הולכים אחריך". לצד זאת כתבו: "אם דף יילך לים, נעשה זאת, ניכנס לים איתו ולא נהסס".

דף נולד במחנה הפליטים של חאן יונס לפני 59 שנים. מוצא משפחתו מהכפר כוכבא, שהיה סמוך למושב כוכב מיכאל וננטש במלחמת העצמאות. בהיותו נער הצטרף לתנועת האחים המוסלמים. בתקופת לימודיו באוניברסיטה האסלאמית בעזה היה פעיל בגוש האסלאמי וייצג את רשימת הגוש במועצת הסטודנטים של האוניברסיטה. במאי 1989 נעצר בשל פעילותו באינתיפאדה הראשונה. דף היה מהראשונים להצטרף לחמאס. הוא ריצה 16 חודשים במעצר מנהלי באשמת עבודה במנגנון הצבאי של ארגון הטרור, ובמהלך מעצרו פעל להקמת גדודי אל-קסאם במטרה ללכוד חיילים ישראלים.

ב-1991 הצטרף לשורות גדודי עז א-דין אל-קסאם. הוא החל את דרכו כתלמידו של הטרוריסט הפלסטיני יחיא עיאש ("המהנדס"), ראש הזרוע הצבאית של חמאס דאז. ב-1992 פיקד על החוליה שחטפה ושיספה את גרונו של החייל אלון קרוואני. בעקבות הריגתו של עימאד עקל בנובמבר 1993, מונה דף למפקד הזרוע הצבאית של הארגון ברצועת עזה.

ב-1994 היה דף אחראי להפעלת החוליות שחטפו ורצחו את החיילים נחשון וקסמן, אריה פרנקנטל ושחר סימני. בפברואר-מרץ 1996 יזם דף את שני פיגועי ההתאבדות בקו 18 בירושלים ואת פיגוע ההתאבדות בצומת אשקלון, שבשלושתם נרצחו 58 ישראלים בתוך שבוע.

לאחר הפיגועים ירד דף למחתרת ועקבותיו נעלמו. הוא זכה לכינוי 'דף', שמשמעותו בערבית 'אורח', בשל אורח חייו הייחודי מאז – הוא נוהג להחליף את מקום מגוריו מדי יום כדי להימנע מניסיונות חיסול ישראלים ולכן מתארח אצל אנשי חמאס אחרים על בסיס קבוע.

במאי 2000 כוחות הביטחון הפלסטינים עצרו את דף, והוא שהה בכלא הפלסטיני יותר מחצי שנה. לאחר ששוחרר היה ממובילי האינתיפאדה השנייה. הוא עסק בהכשרת חוליות מחבלים, ולפי הסברות היה מיוזמי פיתוח הרקטות ברצועת עזה. דף נחשב גם לאדריכל המנהרות בעזה, שגם הוביל את הקמת יחידות העילית של חמאס. ביולי 2002 מונה לראש הזרוע הצבאית של חמאס – גדודי עז א־דין אל-קסאם, תפקיד שהוא נושא עד היום.

ישראל ניסתה לחסל את דף כמה פעמים ללא הצלחה:

  • ביולי 1998 הוא חמק מכוח מגדוד 50 של הנח"ל, שהציב לו מארב בעת שחצה את הגבול למצרים.
  • ב-22 באוגוסט 2001 ניסתה ישראל לחסל את דף לצד סגנו עדנאן אל-ע'ול, סלאח שחאדה ובכירים נוספים, אך אלו הצליחו לחמוק.
  • ב-26 בספטמבר 2002 ירה מסוק אפאצ'י של צה"ל שני טילים מסוג "הלפייר" לעבר מכוניתו של דף, שהיה בדרכו חזרה מניחום אבלים בשכונת שיח' רדואן בעזה. לאחר שעות שבהן הגיעו למערכת הביטחון ידיעות סותרות בנוגע לגורלו, התברר כי דף לא נהרג אלא נפצע קשה (איבד את עינו ונותר בעל מום ביד). על פי הדיווחים, כ-30 פלסטינים שהיו בסביבתו נפגעו מעוצמת הפיצוץ, בהם שניים משומריו. מחשש לניסיון חיסול נוסף, דף לא נלקח לבית החולים שיפא אלא למקום מסתור, שם טיפל בו בתחילה עבד אל-עזיז אל-רנתיסי, מבכירי חמאס, שהיה רופא ילדים בהכשרתו. לאחר מכן עבר דף שיקום אורתופדי של רופאים ערבים שהוברחו דרך מצרים לרצועה, אם כי פציעתו גרמה לו לקשיים בדיבור ובתנועות גפיים. למרות הפציעה ותהליך השיקום שב דף לפעילות בראשית 2003.
  • ניסיון חיסול נוסף התבצע בספטמבר 2003, אז התקבל דיווח על כינוס הצמרת הצבאית של חמאס בדירה בעזה, ובהם עדנאן אל-ע'ול, אסמאעיל הנייה, מוחמד דף והמנהיג הרוחני של התנועה, אחמד יאסין. מטוסי קרב ישראליים הפציצו את הדירה, ואולם בכירי חמאס, ששהו בקומה התחתונה של הבניין, כמעט לא נפגעו.
  • ב-22 ביולי 2014, במבצע צוק איתן, הפציץ צה"ל את ביתו של דף בשכונת ח'אן יונס בעזה. אחת מנשותיו ואחד מבניו נהרגו בהפצצה, אולם דף לא שהה בבית.
  • ב-19 באוגוסט 2014 הטיל מטוס חיל האוויר על ביתו של פעיל חמאס אחמד יאסין דאלו בשכונת שיח' רדואן בעיר עזה, ששהה בו דף, כמה פצצות במשקל טונה כל אחת. אישה נוספת של דף ושניים מילדיו נהרגו בהפצצה, ובקהילת המודיעין הישראלית העריכו כי גם דף נפגע בהפצצה, אולם בסופו של דבר נוכחו לדעת כי גם הפעם שרד.

דף התייחס לניסיונות לחסלו בנאום טלפוני שנשא בכנס לציון 15 שנים להיווסדה של חמאס: "אללה רצה להרגיז את היהודים והוא הציל אותי. על כל פנים, אני מאמין שרק מה שאללה רוצה – זה מה שיקרה".

בנובמבר 2012, במהלך מבצע עמוד ענן, ארגון חמאס פרסם קלטת שבה מוחמד דף דיבר לאחר שנים של שתיקה ואמר: "ישראל עשתה טעות טיפשית בכך שהרגה את אחמד ג'עברי". בניגוד להערכות בישראל, נחשף בשנה האחרונה שדף אינו נכה ומסוגל ללכת בכוחות עצמו.

דף נחשב לאדריכל של מתקפת 7 באוקטובר. ביום המתקפה פרסם דף הודעה מוקלטת שבה קרא למחבלים ולאזרחים העזתים: "בצעו את התקפותיכם על ההתנחלויות בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותכם. היום כל מי שיש לו רובה צריך להוציא אותו. זה הזמן שלנו, וכל אחד מכם צריך לצאת עם המשאית, עם הרכב או עם הגרזן שלו. היום היסטוריה חדשה נפתחה, היסטוריה מבריקה ומכובדת יותר". הוא הוסיף כי המתקפה היא בתגובה לעליית יהודים להר הבית, שכינה "חילול מסגד אל-אקצא", וקרא למתקפה "מבול אל-אקצא". הוא קרא גם לערביי ישראל להצטרף למלחמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!