דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הסתדרות עובדי הבניין: "לעצור את הגדלת מספר חברות הבנייה הזרות בישראל"

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, איציק מויאל, מחה במכתב ששלח לראש הממשלה ולשרי האוצר, השיכון, והכלכלה, נגד תלות ענף הבניין בעובדים שאינם ישראלים | "היא המקור לחוסר היציבות בענף בתקופת המלחמה"

פועלי בניין (צילום אילוסטרציה: Anneli Salo / ויקיפדיה).
עובדי בניין. "החלטה לא לגיטימית וחמורה" (צילום אילוסטרציה: Anneli Salo / ויקיפדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במכתב ששלח בשבוע שעבר לראש הממשלה ולשרי האוצר, השיכון, והכלכלה, קורא יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, איציק מויאל, לעצור את המתווה להרחבת מספר חברות הבנייה הזרות בישראל, וליצור תוכניות לעידוד כניסת ותעסוקת עובדים ישראלים לענף.

מויאל הזכיר את דו"ח בנק ישראל לשנת 2023, שיצא לפני כארבעה חודשים, המציין כי תלות ענף הבניין בעובדים שאינם ישראלים היא המקור לחוסר היציבות בענף בתקופת המלחמה, וכי הזמינות של עובדים זרים בעלות נמוכה מקטינה את התמריץ של חברות הבנייה להטמיע חדשנות בענף.

 

איציק מויאל. "מכה נוספת ואנושה לענף הבניין בישראל" (צילום: אלבום פרטי)
איציק מויאל. "מכה נוספת ואנושה לענף הבניין בישראל" (צילום: אלבום פרטי)

המכתב נשלח בעקבות פרסום קול קורא של משרד הבינוי והשיכון להבאת חברות בנייה זרות נוספות לישראל, על רקע איסור כניסת העובדים הפלסטינים, שיצר מחסור של כ-100 אלף עובדים במקצועות הרטובים בענף, ובהמשך להחלטות הממשלה על הבאת כ-65 אלף עובדי בניין זרים.

כיום מועסקים בישראל כ-10,000 עובדים זרים בענף הבניין בעשר חברות זרות שאושרו ב-2016 לתקופה של שמונה שנים. תוקף האישור הורחב לכמה מהחברות עד סוף שנת 2029, אך כניסת חברות חדשות למאגר לא אושרה עד כה. כעת מבקשים במשרד לאשר עשר חברות זרות נוספות לתקופה של חמש שנים (עם אפשרות הארכה בשלוש שנים נוספות).

"אנו רואים בהחלטה זו לא-לגיטימית וחמורה", כתב מויאל במכתבו. "בעוד אנשים מנסים לייצר לעצמם פתרונות כדי להרים את הראש מעל למים ולנסות למצוא כוח אדם, המדינה פועלת לייבא עוד חברות ביצוע זרות בנוסף לקיימות, ובכך מביאה מכה נוספת ואנושה לענף הבניין בישראל ועלולה להביא למיטוטו". 

מויאל הזכיר, כי בשנת 2016 הוקמה ועדה בין-משרדית לבחינת קריטריונים לאישור מתווה להבאת חברות בנייה זרות, שהציגה בסקירתה בין היתר את מצב שוק הבניין בסינגפור, שהכניסה חברות בנייה בינלאומיות במטרה להעלות את הסטנדרטים ולהכניס שיטות בנייה חדשות. על פי דו"ח הוועדה, החברות הזרות השתלטו בפועל על השוק במדינה, כך שכיום אין בסינגפור כמעט חברות מקומיות שהן בעלות ידע ויכולת להתמודד עם פרויקטים מורכבים של תשתיות ובנייה ובהיקפים גדולים. כיום פועלת ממשלת סינגפור לעודד את חברות הבנייה המקומיות, ולהקטין את הדומיננטיות של החברות הבינלאומיות שהביאה.

"המלחמה חידדה בפנינו את הצורך בעצמאות צבאית וכלכלית, ככל הניתן. אך אמירות לחוד ומציאות לחוד", כתב מויאל. "אנו סבורים כי כל ניסיון שמוצע חייב להתכתב עם מדיניות התעסוקה הרצויה בענף ויש לקבל החלטות בהתאם לכך. הרחבת מספר החברות הזרות תפגע באופן אנוש בחברות הישראליות שמעסיקות אלפי עובדים, ואף תערער יותר את חוסר היציבות המצוי בענף".

מויאל הזכיר כי המדינה יחד עם ההסתדרות הכללית והתאחדות בוני הארץ, פועלת לתמרץ עובדים ישראלים להיכנס לענף הבניין, כשעל פי נתוני אתר AllJobs, מאז תחילת המלחמה חלה עלייה של 15% בהתעניינות מחפשי העבודה בענף.

"אנו מלאי תקווה כי תמרוץ זה יכניס אנשים חדשים לענף. כניסת אוכלוסיות שונות מצריכה מאיתנו הקצאת משאבים רבים, הן באיתור ובשיווק והן בהכשרות ובהסבות מקצועיות. לא נקבל מצב שבמקביל להשקעה זו המדינה תעודד כניסת חברות זרות לענף ותערער את יציבות החברות הישראליות ועובדיהן". 

לפיכך קרא מויאל להקפאת הקול הקורא לגיוס החברות הזרות, ולהרחבת הסיוע המדינתי לתמרוץ כניסתם של עובדים ישראלים ולהכשרתם לענף.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!