דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם מגיבים לניסיון ההתנקשות בטראמפ: "איום על הדמוקרטיה"

מנהיגים מהעולם מיהרו להגיב על ניסון הרצח של נשיא ארה"ב לשעבר בעצרת הבחירות בפנסילבניה | ג'ו ביידן: "שמח שמצבו טוב. אין מקום לאלימות כזו בארה"ב" | שר החוץ ישראל כ"ץ: "אלימות לא יכולה לעולם להיות חלק מהפוליטיקה"

נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (צילומים: AP Photo/Stephanie Scarbrough, AP Photo/Jacquelyn Martin, AP Photo/Rick Bowmer)
נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (צילומים: AP Photo/Stephanie Scarbrough, AP Photo/Jacquelyn Martin, AP Photo/Rick Bowmer)
אוריאל לוי

שועי עולם גינו הבוקר (ראשון) את הירי בנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שעשוי לשוב בעוד פחות מחצי שנה לתפקיד האיש החזק בעולם. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן היה מהראשונים לגנות את ניסיון הרצח של קודמו בתפקיד ומועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. ביידן מסר זמן קצר לאחר ניסיון ההתנקשות כי הוא שמח שמצבו של טראמפ טוב, וכי אין מקום לאלימות כזו בארה"ב. מאוחר יותר שוחח עם יריבו והתעדכן במצבו.

גם בישראל גינו את הירי בטראמפ. הנשיא יצחק הרצוג פרסם הודעת  גינוי ואיחולי החלמה בחשבון הטוויטר שלו. שר החוץ ישראל כ"ץ פרסם הודעה כי הוא מתפלל לשלומו של טראמפ והוסיף "אלימות לא יכולה לעולם להיות חלק מהפוליטיקה".

בקרמלין האשימו בהתבטאות חריגה את הנשיא ביידן ביצירת "אווירה סביב המועמד טראמפ" שעודדה את ניסיון הרצח. "לאחר ניסיונות רבים להרחיק את המועמד טראמפ מהזירה הפוליטית", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב לכתבים, "תוך שימוש בכלים משפטיים, בבתי המשפט, בתובעים ובניסיונות להכפיש פוליטית ולסכן את המועמד, היה ברור לכל המשקיפים מבחוץ שנשקפת סכנה לחייו".

גם משרד החוץ הסיני הגיב לאירוע. סוכנות הידיעות AP דיווחה מפיו כי סין "מודאגת מהמתקפה", וכי הנשיא שי ג'ינפינג שלח את איחוליו לטראמפ.

נשיא צרפת עמנואל מקרון איחל לטראמפ החלמה מהירה, והביע צער על הירצחו של פעיל פוליטי באירוע, ועל פציעתו של נוסף. "זו טרגדיה עבור הדמוקרטיות שלנו. צרפת שותפה להלם ולזעם של העם האמריקאי". קנצלר גרמניה אולף שולץ קרא למתקפה נגד טראמפ "נתעבת", והוסיף: "מחשבותיי גם עם אלו שהושפעו מהמתקפה. מעשי אלימות מעין זה מאיימים על הדמוקרטיה".

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן אמר כי הוא "מגנה בחריפות" את ניסיון ההתנקשות, וביקש לשלוח לו את "איחוליו הכנים ביותר". "אני מאמין כי חקירת המתקפה תבוצע באופן היעיל ביותר", אמר, "וכי המבצעים והמתכננים יובאו למשפט-צדק בהקדם האפשרי, כדי לא להטיל צל על הבחירות בארה"ב ועל היציבות העולמית. טורקיה עומדת לצד העם האמריקאי".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פרסם סרטון בו אמר כי ניסיון ההתנקשות הוא פשע נתעב. "כזה שניתן רק לגנותו, וכזה אשר מראה כמה חמורים האתגרים העולמיים לדמוקרטיה כעת. אסור לעולם שידה של האלימות תהיה על העליונה בכל צורה או מקום. בטוחני שאמריקה תתרומם לאתגרם. אני מאחל למר טראמפ החלמה מהירה. כוח ותמיכה לכל אלה שהושפעו. מי ייתן וכל כוונות רשעות תכשלנה. ומי ייתן וכל אלה היכולים להשיב את הביטחון, יעשו כן באמת".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אמר כי הוא "מודאג עמוקות מהמתקפה על חברי, הנשיא-לשעבר דונלד טראמפ. מגנה חריפות את התקרית. לאלימות אין כל מקום בפוליטיקה ובדמוקרטיות. מאחל לו החלמה מהירה. מחשבותינו ותפילותינו עם משפחת ההרוג, הפצועים והעם האמריקאי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!